HDMI-sladd 15 meter, spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem

HDMI-sladd 15 meter, spelar det någon roll?

Ja, som titeln lyder så ska det snart inköpas en HDMI-sladd att dra från familjedatorn till TV:n, och det lär krävas runt 12 meter, minst, om man ska kunna dra det snyggt och då undrar jag om det är någon stor skillnad på 500 och 5000kr kablar (då det verkar finnas delade uppfattningar om det så vänder jag mig till expertfolket här på SweC), och om ni själva har några bra rekommendationer då ljud och bild inte riktigt är någon area of expertise här, varken hos mig eller i resten av familjen.

MVH
Leo

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Alla HDMI-kablar över 6-7 meter bör vara supra-kablar, finns inget bättre än dom! Installerade ett riktigt maffigt hemmabio-system på en skola för två år sen (vi snackar grejer för 80 tusen kronor och uppåt), skolan snåla till det på HDMI-kabel (behövde 10 meter) och då funkade inte bilden eller ljudet, testade med en Supra-kabel och allt funkade direkt.

Nu kommer säkert någon komma och säga emot mig men vet ni vad? jag pratar av det JAG har fått erfarenhet av, har ni haft turen och få en billig 15-meters kabel att funka bra så grattis!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Jag kör en 15 meters HDMI-kabel av kvalitetsmärket Deltaco. Den kostade mig 150 spänn på Dustin (inkl. frakt!). Kör 1080p mellan stärkaren och projektorn i sign, utan några problem alls.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Permalänk
Medlem

10m+ så spelar hdmi kabeln lite roll. men du behöver inte lägga jätte mycket pengar. köp bara inte det absolut billigaste.

Permalänk
Hedersmedlem

kör en deltaco hdmi kabel på 15m som kostade 160kr på indomo, funkar hur bra som helst. körs mellan dator o tv (1080i)

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag kör en 15 meters HDMI-kabel av kvalitetsmärket Deltaco. Den kostade mig 150 spänn på Dustin (inkl. frakt!). Kör 1080p mellan stärkaren och projektorn i sign, utan några problem alls.

Skrivet av Ganksta:

10m+ så spelar hdmi kabeln lite roll. men du behöver inte lägga jätte mycket pengar. köp bara inte det absolut billigaste.

Det var det jag trodde, men jag hade sett så många olika, men jag var ganska säker på att det är precis så, att det inte spelar någon roll (för att det är en digital signal?), men alltid bäst att kolla för säkerhets skull.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Det var det jag trodde, men jag hade sett så många olika, men jag var ganska säker på att det är precis så, att det inte spelar någon roll (för att det är en digital signal?), men alltid bäst att kolla för säkerhets skull.

Det spelar roll ibland vid dessa längder. Vid 7+ meter så kan det hända att de billigaste kablarna inte skickar bild, eller att de inte klarar av 1080P. Testa att köpa en billig först, om den inte funkar så returnerar du den bara till affären och skaffar en lite bättre.

Permalänk

Har en 10 m hdmi från okänd tillverkare mellan burken o tv:n funkar fint o kostade endast 200 kr på Dustin. Vet dock andra som köpt inom samma prisklass som bara strulat från start, så är väl en chansning. Men är som nån skrev här krånglar den tillbaka med skiten, men värt att testa då det mycket väl kan fungera felfritt. :).

Visa signatur

i7 3770k| Titan X | 16 GB RAM 1333MHZ | P8Z77-V DELUXE | Antec miditower P183

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste absolut köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=626781 den är ollad av påven och skyddar ditt hem från stormande elefanthordar (bara om du inte bor i afrika eller indien).

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Drog texten ifrån Yrch inlägg, den har jag skrivit blev dock aldrig klar samt fattades foton, inte orkat men ska göra så den kan klistras så vi slipper dessa trådar och förvirringar ifrån andra människor som tror att dyrare= bättre

DETTA ÄR SANNINGEN

--------------------------------------------------------------------------------

Det finns massor av pengar i kablar. Dina pengar.

Dussintals ansedda och vanhedrande företag på marknaden hyllar sina HDMI kablar, och många ger en ren och skär lögn till konsumenterna om "fördelarna" med deras produkt.

Vad som är värre, är vinstpotential av kablar som är så stor,att nästan alla återförsäljare tvingar på en high-end HDMI kablar i hopp om att lura köparen till att spendera hundratals, om inte tusentals, mer än nödvändigt förtjänade kronor.

Här är saken: dyra HDMI-kablar ger ingen skillnad i bildkvalitet över billiga HDMI-kablar. CNET har nämnt detta tidigare minns dock inte artikeln, men här är vetenskapen om varför det är så.

Signalen
Det första man måste förstå är vad som överförs via kabeln i första hand. HDMI använder Transition Minimerad Differential signalering, eller TMDS.

TMDS har två grundläggande aspekter. Den första är att 1: or och 0: or vid källan (en Blu-ray-spelare eller HD-kabel / satellit box) är inte exakt 1: or och 0: or din TV använder för att skapa en bild - åtminstone inte i exakt samma ordning. Innan du skickar signalen ut via HDMI-utgång, är de 1: or och 0: or som arrangeras för att minimera hur många övergångar som finns. Så istället för 10101010, kan överföringen se ut 11110000.

Även om man kan tycka att denna omvandling är konstig, så gör det mycket mer troligt att överförd data kan byggas på den andra änden (som i, på displayen alltså).

Den andra delen av TMDS (DS delen) är HDMI-kabeln själv. Varje HDMI-kabel är faktiskt många, små koppartrådar. Två versioner av data skickas över olika trådar. En av dessa är ur fas med den "riktiga"-signalen. TVn tar emot all data, sätter out-of-fas signalen tillbaka i fas, då jämför den det med den "riktiga" signalen.
Varje ljud plockades upp längs vägen kommer nu vara ur fas, och som sådan är ett effektivt sätt förnekas och ignoreras.

Om du är en ljud person är detta liknelse med hur balanserade (XLR) kablar arbetar.

TMDS fungerar riktigt bra, vilket möjligtgör för korta kablar och ganska långa kablar att bära vad som är en ganska intensiv mängd data. Det innebär också att du kan få billiga kablar som fungerar lika bra som dyra.

Viktigare är att förstå, när något går fel, går det verkligen fel. Det sägs ofta att med en HDMI-signal, får du antingen perfekt, eller ingenting. I själva verket har jag sagt det. Om du får en bild som ser korrekt ut, och det finns inga avbrott i ljud eller video, så får du allt som skickas. Om kabeln är trasig, eller är det en riktigt lång sikt med en under-byggda kabel för det mesta du bara får ingenting. Ingen bild alls.

Den fråga jag har ofta fått är vad som händer om du har rätt på den digitala avgrunden? Det balanserade utrymmet mellan "allt är bra" och "jag fick ingenting."

Förklaring kommer

Video
Som du har läst, den 1: or och 0: or i en HD-bild trav lyckligt tillsammans, mer eller mindre, från källan till din TV. Under korta serier, det är verkligen inte något annat än en trasig kabel (som i sig inte är så troligt) som skulle orsaka någon fråga. Under långa serier, är det möjligt att störning av något slag, eller en dåligt gjord kabel (mer om detta senare), kan minska den "kvalitet" signalen till den punkt där TV: n inte kan göra krona eller klave av det. Krona eller klave, det är en digital skämt.

På denna punkt, är du på kanten av det gitala stupet. Det mest troliga är flingor.

En HDMI-kabel "felaktig" leder till flingor (de ita pixlarna). Bil

En HDMI-kabel "felaktigtill gnistrar (de vita pixlar). Bild tagen på en 50-tums platt-TV som försöker isa en 1080/60 Bluray-konsert.

En närbild av HDMI-kabeln isar dem såkallade snöflingorna

Bild som tagits från en projicerade bild, 1080p källa och display.

Snöflingorna behöer inte alltid se så exterema ut
Sparkles inte alltid måste se så extrema. Här är ett mindre allvarligt exempel.

Obs dessa är fortfarande artefakter, vilket indikerar att kabeln inte kan passera den avsedda signalen. Samma Blu-ray som ovan, olika Blu-ray spelare på samma projektor. De olika färgerna i prickarna är där pga kameran.

Det ser ut som mycket snö, eller statiskt. De data som tas emot av TVn var inte tillräckligt för att räkna ut vad de misslyckade pixlar hade tänkt att vara. Din TV gillar dig , dock, och den vill verkligen visa dig en bild. Så den bygger upp resten av videon, minus de misslyckade pixlarna.

Det är viktigt att notera att dessa artefakterna är ganska osannolika, även över långa körningar det är mycket mer sannolikt att helt enkelt inte få något alls.

Om det är så osannolikt, varför jag då upp det? Eftersom det är viktigt att förstå att det är omöjligt för pixeln att vara annorlunda. Det är antingen exakt vad det är tänkt att vara, eller så är det inte och ser ut som en av bilderna ovan. För att en HDMI-kabel ska kunna ha "bättre bildkvalitet" än en annan, skulle det innebära att det slutliga resultatet mellan källan och displayen på något sätt skulle kunna vara annorlunda. Det är inte möjligt. Det är antingen allt som skickas, eller full av mycket synliga fel (snöflingor). Bilden kan inte ha mer brus eller mindre upplösning, värre färg eller någon annan bildkvalitets
skillnad. Pixlarna kan inte ändras. De kan antingen vara där (perfekt, yay!) Eller inte (ingenting fel, bu!).

Alla påståenden om skillnader i bildkvalitet är rester av de analoga dagarna, vilket var knappt giltiga då och inte alls giltiga nu. Det finns inget sätt för olika kablar att skapa en annan färgtemperatur, ändra kontrast, eller någon annan bildkvalitet etc.

Vid det här laget lär en del av er säga "men snöflingorna är störningar." Nej, jag anser att snöflingorna är ett exempel på ett signalfel och som sådan kräver en ny HDMI-kabel. Om du ser snöflingor (brus), behöver du en annan kabel.

En annan potentiell "defekt" är ett misslyckande HDCP kopieringsskydd, som ser ut som en total snöig bild, en blinkande bild eller något annat svårt att missa. Detta är faktiskt ännu mindre troligt, eftersom TMDS är mer sannolikt att misslyckas . Jag har dock sett detta i erkligheten, så det är värt att nämna.

LJUD
Flera företag hävdar att deras HDMI-kablar låter bättre än andra HDMI-kablar. Ett särskilt krav är att det inte finns någon felkorrigering på ljud och deras kablar är mer benägna att överföra all data.

Först av allt, är detta osant. Ljud över HDMI har faktiskt mer felkorrigering än videosignalen. Men även om detta inte var fallet, är det fortfarande rent nonsens. Dolby har omfattande felkorrigering inbyggd i sina codecs. Med andra ord, om du skickar Dolby Digital Plus, TrueHD eller bitström via HDMI från din Blu-ray-spelare, går data in på DAC i din mottagare bit-för-bit på samma sätt som vad som finns på skivan. DTS fungerar förmodligen på samma sätt, trots att de ignorerade mina upprepade förfrågningar om information. Billig mot dyr, är kabeln irrelevant när det gäller att överföra Dolby och DTS.

Om kabeln är trasig eller om det finns någon katastrof som orsakar att data förloras mellan spelaren och mottagaren är avkodaren utformade för att stänga av ljudet istället för att skicka ut komprometterad data. Det finns inte en ljud version av "snöflingor, brus".
Istället får du bara ett total bortfall av ljudet. Så om du får ljud dropouts, är det möjligt att det är HDMI-kabeln. Men om du inte får grafikproblem också, är problemet sannolikt på annat håll.

Undantaget dock, åtminstone teoretiskt, är med PCM. Om du spelar en CD på en Blu-ray-spelare, är utgången PCM till mottagaren. Det är då möjligt att denna "nakna" data kan påverkas av olika mängder av jitter inneboende i alla olika kablar. Faktum är dock att de flesta människor inte använder PCM för någonting, så det är inte värt att oroa.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det spelar roll ibland vid dessa längder. Vid 7+ meter så kan det hända att de billigaste kablarna inte skickar bild, eller att de inte klarar av 1080P. Testa att köpa en billig först, om den inte funkar så returnerar du den bara till affären och skaffar en lite bättre.

över 10m så kan oftast inte dem billigare kablarna visa mer än 720p

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Jag kör en 15 meters HDMI-kabel av kvalitetsmärket Deltaco. Den kostade mig 150 spänn på Dustin (inkl. frakt!). Kör 1080p mellan stärkaren och projektorn i sign, utan några problem alls.

Köpte samma ifrån tradera då jag behövde typ 12m, kommer inte ihåg om den klarade full men dem skrev själv att över 10 så garanterade dem bara 720p

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av mille666:

Alla HDMI-kablar över 6-7 meter bör vara supra-kablar, finns inget bättre än dom! Installerade ett riktigt maffigt hemmabio-system på en skola för två år sen (vi snackar grejer för 80 tusen kronor och uppåt), skolan snåla till det på HDMI-kabel (behövde 10 meter) och då funkade inte bilden eller ljudet, testade med en Supra-kabel och allt funkade direkt.

Nu kommer säkert någon komma och säga emot mig men vet ni vad? jag pratar av det JAG har fått erfarenhet av, har ni haft turen och få en billig 15-meters kabel att funka bra så grattis!

Om du läser mitt långa inlägg och tittat i äldre tråden där jag drog upp det så kommer du nog inse att kunskap är makt

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Nog spelar det roll allt, jag köpte en billig 10m för att köra till min projektor, dock så pallade inte den när jag satte igång 120hz. Fick köpa en lite dyrare och rejälare kabel för typ 500kr Deltaco tror jag det var och då fungerade det prima.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Står det att den är en high speed kabel så ska den klara 1080p. Gör den inte det så är det fel på den och då är det bara att lämna tillbaka den. High Speed ska vara testad för minst 1080p. Mao vilken high speed kabel som helst ska fungera. Priset har noll betydelse.

Permalänk
Medlem

Är ju bara att kolla hur mycket bandbredd dom olika kablarna orkar, aka klassning sen spelar det ingen roll om hur mycket det kostar så länge det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Är ju bara att kolla hur mycket bandbredd dom olika kablarna orkar, aka klassning sen spelar det ingen roll om hur mycket det kostar så länge det funkar.

Exakt. High speed ska klara 1080p och högre. Bara att kolla märkningen på kabeln.

Permalänk
Medlem

Varsågod, jag gjorde samma sak som du nu ska göra med en exakt likadan kabel som i länken nedan, hemma hos min syster och hennes pojkvän.
PS. De hade inte sålt 15-meters kablar om det inte hade fungerat.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.