Permalänk

AM3 kylare

Tjenare, det känns som om min 1100T ligger i för hög temp i idle mode(~45C) så skulle vilja köpa en ny kylare än den pissiga referens kylaren. Jag undrar bara om AM3 är en utdöende socket, vill inte gå och köpa en kylare för ~700 eller mer som jag inte kommer kunna använda när jag uppgraderar datorn.

Eller kan jag räkna med en ~4år till på iallafall kylare som passar den socketen?

Visa signatur

Stationär | 2x HD4870 "CrossFire" | AMD Phenom II x3 710 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | 4Gb Corsair PC6400

Laptop | Mobility Radeon HD4570 | AMD Athlon X2 QL-64 | K50AB | 3Gb DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Det finns hur många kylare som helst till AM3. Kylarna passar både AM3/AM3+.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Entusiast

AM2/AM3/AM3+/FM1 sockets använder alla samma monteringsstandard på kylarna. Dessutom är AM3/AM3+/FM1 fortfarande högst aktuellt några år till, så "utdöende" är nog inte helt rätt.

Som ovan beskrev, så finns det gott om kylare för AM2/AM3/AM3+//FM1 ute, så det är bara välja och vraka. Problemet kan snarare luta åt beslutsångest.
EDIT: Många butiker har npg inte uppdaterat sina produktbeskrivningar, men Passar kylaren någon av följande: AM2/AM3/AM3+/FM1, så passar den alla.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ja alla kylare som passar am2 och framåt passar am3 även am3+.
Så det e bara och ta nästan vilken som helst som har bra recensioner och ligger i prisklassen man är ute efter, finns en hel del kylare så det e bara glo igenom tills man hittar något.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Köp en hyper 212 då för ~290:-. Så gör det inte så mycket om den inte passar någon ny socket i framtiden.

Permalänk

Jag kollade på kylartesterna här på Sweclockers som kom upp för ett tag sen och tänkte välja en lite bättre.

Min processor ligger just nu efter en kvälls användande i 50C vilket ja... Är katastrof då mina vänner ligger runt 30idle och 40 i ½ load som jag ligger på typ också.

Visa signatur

Stationär | 2x HD4870 "CrossFire" | AMD Phenom II x3 710 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | 4Gb Corsair PC6400

Laptop | Mobility Radeon HD4570 | AMD Athlon X2 QL-64 | K50AB | 3Gb DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Köpte Arctic Cooling-kylaren från testet till en överklockad Fx4100 som satt i en budget BF3-dator. Jag som byggare och även ägaren till datorn är supernöjd med prestandan och ljudnivån.

Svårt att tro att det finns bättre kylare för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

rekomenderar starkt noctua nh-c12p se14 dåkommer du ligga under dina kompisar med då gäller det att du inte har så höga ram minnen kan länka där det står vilkaram minnen som det går med...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Varför bryr du dig om idle temp? Det är ju helt ointressant.
Du kanske t.o.m har någon varvtalsreglering på cpufläkten i bios?

Att byta cpu kylare är väl bra. Men det bör vara p.g.a ljudnivå eller 100% load temp.

Permalänk
Hedersmedlem

om man har 100% på fläkten skall man nog ha riktigt bra högtalare/hörlurar hadde själv den ett tag men det va inte skoj hade processorn oclockad och hade 70 grader nu har jag 55 grader i max load

och cs 30 decibel

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

om man har 100% på fläkten skall man nog ha riktigt bra högtalare/hörlurar hadde själv den ett tag men det va inte skoj hade processorn oclockad och hade 70 grader nu har jag 55 grader i max load

och cs 30 decibel

Absolut.
Men idle tempen lär ju dock inte bli speciellt mycket bättre med ny kylare om man t.ex har en target temp på ~50'C i bios.

Permalänk
Hedersmedlem

oj det va lite högt...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem

det kommer ju bli betydligt lägre har en kompis med noctua nh-c12p se14 han har ide temp på ca 28-30 och när han har kör bechmark eller hur det stavas så kommer han inte över 45 faST MED AMD PHENOM 2 4X 965 MEN DETSKALL JUINTE VARA SÅ STOR SKILNAD PÅ 965 OCH 1100T...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Naturligtvis blir det (mycket)bättre med en bra eftermarknadskylare..
Men det är loadtemp som är intressant.

På juniors burk så monterade jag en AC freezer.
955be undervoltad + CnQ.
Den ligger på ~50-55'C idle och load p.g.a fläktstyrningen. Fick dock inaktivera varningssignalen på cpufan-rpm i bios då fläkten kan stanna helt ibland när den inte behövs.

50'C är ingen fara alls.

Permalänk
Medlem

Det finns flera bra budgetkylare som passar många socklar så att det skulle vara bortkastade pengar är inte sant.

Här har du tre olika som funkar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1069729,1008748,752836 i ordning från bäst till bra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730