Freenas dålig hastighet från min dator till nasen

Permalänk
Medlem

Freenas dålig hastighet från min dator till nasen

Nasen har Freenas 8.04 installerat på en 4 gb usb sticka.
Hårdvaran är en q6600 klockad till 3.1 ghz och 4 gb ram och för tillfället en 500 gb Westerndigital lagringsdisk.
Lagringsdisken är formaterad med ntfs, är detta något som ställer till det?

Skickar jag filer till nasen så ligger jag på 300 kb/s men tar jag filer från nasen så ligger jag på 60-70 mb/s

Det är cat5e mellan min dator och nasen med en dlink 5 portars gbit switch.
Båda datorerna har gbit nics inbyggt på moderkorten.
Har tidigare haft ubuntu server på samma burk och då inte haft några problem med hastigheter.

Tacksam för alla svar och funderingar

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem

Var lagringsdisken formaterad med ntfs under ubunto också?

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Inaktiv

Har en känsla att det har med NTFS att göra. Formatera om disken till ZFS eller ext3 så lär det gå betydligt snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

Gäller det alla typer av överföringar? Har du endast en hårddisk i din FreeNAS-burk som du delar ut via SMB/CIFS?

Har du kollat CPU-användning och liknande?

Skrivet av anon127948:

Har en känsla att det har med NTFS att göra. Formatera om disken till ZFS eller ext3 så lär det gå betydligt snabbare.

FreeNAS stödjer varken NTFS eller EXT3. Kan även rekommendera ZFS men har man bara en hårddisk i burken lär UFS fungera lika bra.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av neozed:

en dlink 5 portars gbit switch.

D-link DGS-1005D?
Hade samma problem mellan min gamla nas och min dator. Testa utan den.

Jag reklamerade till D-link och efter tre (!!!) felskick fick jag till slut en nyare version av DGS-1008D (8-portars med rundade hörn istället för fyrkantig) som fungerade. Fick för övrigt behålla alla felskicken så jag har ett mindre berg med sunkiga switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydox:

Var lagringsdisken formaterad med ntfs under ubunto också?

Nej det har du faktiskt rätt i. den va då i ext4.

Skrivet av anon127948:

Har en känsla att det har med NTFS att göra. Formatera om disken till ZFS eller ext3 så lär det gå betydligt snabbare.

Okej, nästa problem är då var jag gör av med allt som ligger på den :S
Har en till disk som ska i freenasen men den är också full med grejjer.
Får väl försöka köpa en till disk att mellanlagra allt antar jag.

Skrivet av Kr^PacMan:

Gäller det alla typer av överföringar? Har du endast en hårddisk i din FreeNAS-burk som du delar ut via SMB/CIFS?

Har du kollat CPU-användning och liknande?

FreeNAS stödjer varken NTFS eller EXT3. Kan även rekommendera ZFS men har man bara en hårddisk i burken lär UFS fungera lika bra.

Ja alltså det är ju bara när jag skickar något till den som det går sakta, har både testat 4 gb filer och 100 mb.
Hämtar jag nåt från den så går det fort.
Som någon tidigare va inne på så kanske det är filsystemet som spökar, att skriv hastigheten blir kass pga inkompatibilitet mellan ntfs och FreeNas.

Mja nåt stöd har dom ju iaf eftersom det går att importera diskar med ntfs och ext2, men sen att hastigheten blir lidande är väl en annan sak

Skrivet av Kamouflage:

D-link DGS-1005D?
Hade samma problem mellan min gamla nas och min dator. Testa utan den.

Jag reklamerade till D-link och efter tre (!!!) felskick fick jag till slut en nyare version av DGS-1008D (8-portars med rundade hörn istället för fyrkantig) som fungerade. Fick för övrigt behålla alla felskicken så jag har ett mindre berg med sunkiga switchar.

Det är en GS605 v3 som jag har och är med avrundade hörn
Är väl uppföljaren till den du hade problem med kan jag tänka

Men som slutsats så tycker ni jag ska testa att byta filsystem till UFS / ZFS.
Är det bättre jag kör på ZFS om jag senare skall ha flera diskar?

Tack hjärtligast för alla svar!

/Peter

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neozed:

Mja nåt stöd har dom ju iaf eftersom det går att importera diskar med ntfs och ext2, men sen att hastigheten blir lidande är väl en annan sak

Jag har aldrig hört talas om folk som kör NTFS i FreeNAS faktiskt. NTFS är ju som bekant inte så värst dokumenterat eller utlicensierat av Microsoft så det råder nog ingen tvekan om att det är NTFS-stödet som gör att prestandan blir lidande. Kör ZFS eller UFS som sagt, så lär det fungera mycket bättre.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har aldrig hört talas om folk som kör NTFS i FreeNAS faktiskt. NTFS är ju som bekant inte så värst dokumenterat eller utlicensierat av Microsoft så det råder nog ingen tvekan om att det är NTFS-stödet som gör att prestandan blir lidande. Kör ZFS eller UFS som sagt, så lär det fungera mycket bättre.

Okej testar det! tack så mycke!

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av neozed:

Det är en GS605 v3 som jag har och är med avrundade hörn
Är väl uppföljaren till den du hade problem med kan jag tänka

Jag har samma switch som dig också och den har samma problem. Endast den 8-portars som fungerade. Den runda 5-portaren var ett av felskicken.

Har du inte testat utan den skull jag verkligen råda dig att göra det innan du börjar krångla till det. Räcker ju att dra kabeln direkt mellan nas och dator!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ZFS är att föredra om du ska ha flera diskar & eftersom du har gott om ram minne (zfs vill helst ha minimum 4gb) så bör du köra zfs.
UFS är dock det filssystem som är mest smärtfritt. ZFS kan fungera riktigt bra - men det _kan_ vara jobbigare än UFS, både mjukvaru mässigt och hårdvaru mässigt.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW