Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Brädspelstråden!

Hallå!

Jag och en del polare har på senaste tiden spelat brädspel på helgerna (öl,whisky,cigarr)

Det vi har fastnat för heter Ticket To Ride som är mycket trevligt, man bygger olika linjer och försöker göra de färdiga för att få poäng

Vad spelar ni och hur?

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=38188

EDIT: Ett annat vi har kollat på är, någon som har spelat?:

The Walking Dead Comic Board Game

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=106481

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Har stark för mig vi hade en liknande tråd för ett år sedan. Men en ny och fräsh en är nästan lika bra.
Carcassonne när man får chansen. Expandera med begränsade resurser och se till att blockera sina motståndare. Enkelt men djupt. Minst tre spelare rekommenderas.
Settlers när någon har den, gärna med expansioner. Expandera, blockera, profitera. Minst fyra spelare rekommenderas.
Drakborgen är klassisk, kör gamla versionen för maximal svårighetsgrad. Utforska sin väg till draken, slåss mot monster och andra spelare på liv och död, komma ut levande, lättare sagt än gjort. Så många spelare som spelet tillåter rekommenderas.
Munchkin passar varje ölkväll. Samla monster att attackera eller attackera med, bygg på din hjälte, bli först till lvl 10. Att hjälpa och stjälpa fiender och allierade är nyckeln till vinst. Lagom många spelare då det annars kan ta allt för många timmar att avgöra't.
Talisman är även det gammalt som gatan och svårt, oftast så anpassas reglerna efter hur spelet förflyter. Ta dig till mitten, bygg din unika hjälte med might and magic, slåss mot monster och motspelare. Väldigt random. Lagom många spelare rekommenderas, även om spelet har stöd för mer än maximalt antal spelare.

Det är vad jag kommer på såhär tidigt på morgonen ivf.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Har för mig en liknande tråd var uppe för lite mer än fem år sedan. Men visst det var länge sedan, många var inte ens reggade när den tråden startades.

Anyhow, senast har det blivit den ganska kända omtyckta men onödigt skrymmande Battlestar Galactica. Liknande spel som The Resistance Avalon. Teambaserade spel med förrädare.
Partyspel som är lite lättsammare och mindre skrymmande är King of New York som kanske mest går ut på timing och spela sina tärningsslag rätt.
Ticket-to-Ride har ju en soul sister i Power Grid, inte fullt så skrymmande men kräver ett fullt bord om man är maxspelare.
Stone Age var ett enkelt men ändock inte helt självklart resursfördelningsspel med tärningshantering. Man fattar direkt, man kan bli överraskad av resultatet.
Välkända Small World är lätt och roligt överraskande ibland. Grymt svårt att se in i framtiden ibland.
7 Wonders kommer jag inte ihåg så mycket av, whiskyns fel. Men det var ganska snyggt och lätt. Tror att jag blev lätt frustrerad över att det var svårt påverka motståndarna, att det mest handlade om att köra sitt race och bara anpassa sig lätt efter hur de andra körde. Kan minnas fel dock, whiskeyns fel.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2009

Heroquest började jag spela när jag var runt 12 - älskade det! Nu verkar det vara på g i nytappning http://www.gamezoneminiatures.com/tienda/en/89-heroquest-25th-

Heroquest Advanced https://boardgamegeek.com/boardgame/22192/heroquest-advanced-quest var uppföljaren som jag riktigt saknar.

|| Silverstone Fortress 2 || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Phanteks PH-TC14PE || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 8.1 64-bit || LaCie Porsche Design P9230 4TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Jul 2008

Carcassonne är riktigt bra, med expansioner så förlängs spelet eftersom ni får fler brickor att använda. Man behöver inte använda sig av alla nya regler om man inte vill.
Lätt att komma in i.

7 Wonders är riktigt kul om ni gillar lite strategi. Mitt favoritspel eftersom man kan vinna på olika sätt. T ex satsa på militärmakt eller kanske vetenskap? Eller en mix osv. Upp till sju spelare.

Ett kul och snabbt spel är Love Letter, som nu även släppts i en flerspelar version med upp till åtta spelare istället för fyra.

Om ni gillar Co-op, dvs att ni ska jobba tillsammans mot ett mål, så ska Pandemic vara riktigt bra. Finns även en Legacy version där man spelar episoder om jag förstått det hela rätt. Man ska utrota epidemier/sjukdomar innan de tar över världen.
Ett annat är Dead of Winter om ni gillar zombies. Också Co-op.

Jag gillade Pillars of Eternity: Lords of the Eastern Reach, ett spel där man ska bygga upp ett rike och anlita äventyrare som både kan gå ut på äventyr för att döda monster och hitta skatter, eller försvara riket från de andra spelarna. Max antal spelare är dock endast fyra.

Om ni är många(typ 6-10) så kanske kan Resistance vara ett spel. Där går man ut på uppdrag och en eller två är sabotörer som jobbar för den onda sidan så att säga. Det går ut på att försöka lista ut vilka som är onda och ej välja ha med de på uppdrag. Ett spel där man pratar och bluffar och anklagar folk för att vara spioner/onda. Riktigt kul om man är flera.

Ett annat riktigt bra spel är Codenames. Man delas upp i två lag där en från varje lag är spionmästare som ska hjälpa hem hemliga agenter från fältet. Dessa agenter har kodnamn för att inte undanröjas. Man lägger ut 25 ord i fem *fem mönster och sedan finns det en lönnmördare som man ska undvika. Det hela går ut på att spionmästaren ska med hjälp av en bricka, som placeras framför båda spionmästarna och som visar vem som börjar och vilka ord som är deras agenter, Civila(bom ord) samt lönnmördaren. Sen får spionmästaren säga en lådtråd på ett ord som motsvarar x antal agenter och sedan säger hen en siffra som symboliserar hur många ord på planen som förknippas med ledtråden. T ex städer, 3. Då ska det laget det gäller försöka lista ut vilka tre ord som spionmästaren menar och man tar ett kort i taget. Fel gissning och turen går över till motståndaren.
Riktigt kul å lätt spel att sätta upp och komma igång med. Här kan man vara fritt antal spelare men minst sex skulle jag säga så man har två i varje lag som ska gissa och diskutera sig fram till lösningar.

Hoppas det hjälpte en del. Har du frågor så fråga på. Men det mesta går att se på Youtube om man vill.

Moderkort: AsRock Z77 Extreme 4 CPU: Intel i7 3770K Ram: 16GB Corsair Vengeance LP GPU: Sapphire R9 290 Tri-X SSD: Samsung Basic 840 250GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Silverpower 750W 80+Silver Chassi: Corsair Carbide 400R

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Jag är den som står för brädspelen i den kompisgrupp som vi brukar köra i då jag är den som är mest intresserad. De spel vi kör som jag tycker är riktigt bra är:

Blood Rage - Superkul enligt mig. Card drafting, massor med uppgraderingar, spännande battles.

Lords of Waterdeep - Resurssamlarspel, quests som ger poäng och speciella abilities.

Catan - Ett till resurssamlarspel men med byggande och typ area control.

Prova dessa, tror de flesta skulle gilla dessa skarpt.

danzisch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Någon som kört Expedition? Köpte det för att det tog minimalt med plats i väskan. App fungerar säkert inte på min mobil, men kan nog få en polare till att fixa sånt.

Hur går det till? Något som bara gamla RPgamers förstår eller fattar alla? Behövs dricka eller är det bara ett pluss?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Kom just hem från en kväll med några partier Robo Rally vilker jag tycker är väldigt lagom svårt sådär. Försöker få in sambon på brädspel och Talisman var lite för svårt att börja med så nu bankar vi på varandas robotar istället

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015