Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har kikat lite på Brass och det låter ju rätt spännande. Dock lite avskräckande när du skriver att du skickar youtube-tutorials till nybörjare för att komma igång. Tänker alltid på denna när tutorialvideor nämns:
https://www.youtube.com/watch?v=fyvyhkF8Xr4

Brass är såpass mycket regler att man inte vill sitta och gå igenom dom från början när alla är samlade och vill börja. Särskilt inte om det bara är en person som inte spelat innan.

Sedan kör jag kort genomgång när alla samlats så de får se ikonerna, korten och "tokens", samt torrsimmar en omgång. Då brukar alla kunna komma igång skapligt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Haha, personligen om vi ska spela något nytt spel där reglerna inte är som fia med knuff så skickar jag en tutorialvideo som jag anser vara rätt så lätt. Sen lär jag mig reglerna (oftast jag som har brädspelen) och när vi börjar spela så förklarar jag igen lite snabbt och ser hur mycket folk har uppfattat från videon. Sen provkör vi i 5 min och sen kör vi igång. Blir det fel rättar man under tiden bara.
Tror en video om en dungeon-crawler vi spelade låg på närmare timmen.. Då var tom jag avskräckt. Bad dem iaf titta på ca 10-15 minuter med lite timestamps av det viktiga så fick jag agera lite DM och lära under tiden.

Jag älskar tex gloomhaven och vi är tre pers (jag sambo och en till) som spelar varje helg. Vi börjar närma oss slutet med ca 50 scenarion spelade. Vi får se. Sen är det expansion och sen frosthaven. Det har tagit över ett år att spela 50 scenarion då vi inte alltid hinner med varje vecka.

Inspirerande!

Hur lång tid tar det för er att spela ett scenario av Gloomhaven?

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade inte Brass regler som särskilt avancerat men så spelar vi vanligen ganska tunga spel. Brass: Lancashire som Brass : Birmingham bygger på är egentligen från 2007 och även om det ansågs vara ett bra spel så fick inte Brass riktigt genomslag förens man uppdaterade grafiska designen och släppte nytt 2018. Vad jag känner till gjorde man bara en mindre ändring på kartan för Brass: Lancashire samt deluxifierade med ny grafik och poker chips. Vissa anser att kartan blev mindre tydlig och ställer sig frågande till kopplingen man lade till på kartan men så är det ju nästan alltid med förändringar.
Brass: Birmingham släpptes samtidigt och delar väldigt mycket med Lancashire.

Det är ett eurospel i grunden och generellt spelar inte grafik så stor roll för denna grupp men det är tydligt att Brass fick ett uppsving när nya versionerna kom. För min egen del gillar jag den grafiska designen skarpt, tror inte att de kommit alls lika långt med den gamla. Även om jag inte äger Brass så äger jag en hel del Brass: Iron Clays(poker chips) som används till andra spel.

När det gäller att planera in ett speltillfälle med ett lite mer avancerat spel så brukar vi köra något i stil med detta :

1. Person får i uppgift att läsa in sig på reglerna(kanske spela en test runda).
2. Personen skickar ut en rimlig video som går igenom reglerna.
3. Även om folk tittat igenom videon så brukar man vilja ha en regelgenomgång. Det beror såklart på hur ofta man spelat spelet men vi spelar sällan samma spel mer än en gång / år.

I slutändan får man försöka anpassa till sina omständigheter men minst en person måste vara väl insatt i reglerna på förhand om det ska bli ett lyckat spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Inspirerande!

Hur lång tid tar det för er att spela ett scenario av Gloomhaven?

1-1.5h för 3 spelare. Vissa är kortare och vissa längre. Brukar hinna med 2 scenario per spelomgång ungefär.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

1-1.5h för 3 spelare. Vissa är kortare och vissa längre. Brukar hinna med 2 scenario per spelomgång ungefär.

Det är generellt uppsättningen som tar en faslig tid i det spelet. För nybörjare som vill testa på skulle jag rekommendera Gloomhaven jaws of the lion.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det är generellt uppsättningen som tar en faslig tid i det spelet. För nybörjare som vill testa på skulle jag rekommendera Gloomhaven jaws of the lion.

Yup, jag kör med 4 appar för att slippa massa setup också utan dessa var setupen ungefär 1h varje gång. Nu är setupen ca 10-15 minuter.
Gloomhaven campaign tracker, gloomhaven helper, gloomhaven scenario viewer för setups och styrning av AI osv. Sen Forteller för VO av scenario-texterna.
Vi är bara inte så snabba när vi spelar. Vi tar det lungt och har kul, ingen stress att avsluta om vi säger så.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.