Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

onödigt köp på ram minne?

Jag har köpt ett 16 gb ram minne och nu i efterhand så undrar jag om det var värt priset. Det jag köpte var Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB.
Är 16 gb ram minne mer än nödvändigt, hade det räckt med 8 eller 12? Kan ju dock inte ångra köpet men skulle vara bra att veta för framtida köp
Min budget var ganska låg det var därför jag undrar
Tacksam för snabba svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

halå
när jag kör spel som dirt 3 eller bf3 använder jag ca 3-4 GB
men om man vill köra flera stora program sammtidigt så är det bra med mera RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Jag sitter säkert i hamn med 8GB på speldatorn och 6GB på servern!

| InWin 303 | MSI X99A MPOWER | Intel Core i7-5930K | 32GB Corsair Vengeance LPX | Nvidia GeForce GTX Titan XP | 240GB HyperX Predator M.2 | 500GB Samsung 850 EVO | Asus PG279Q | Vattenkylning | Mayflower Objective2/ODAC | Sennheiser HD700 | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2006

RAM är så billigt just nu, så det är inte fel att köpa på sig "för mycket" RAM. Om du hade en tight budget så kanske det dock hade varit bättre att lägga pengarna på annat, t ex bättre grafikkort (om det är en speldator).

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Minne är ju billigt idag, och har du kvar datorn ett tag eller byter till en ny inom ett år och kanske lite till lär det vara DDR3 på den med.
Det hade nog räckt med 8Gb dock

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005

16gb skulle jag säga är "framtidssäkert" för i årens lopp så har alltid ramminnen spelet än stor roll, och pogram tar & drar mer ram och kommer troligtvis fortsätta i den riktlinjen, och det är alltid skönt att ha lite utrymme att spela på.

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ta det lugn, man kan inte ha för mycket ram, det existerar inte, och priserna är så låga att man ska se 16Gbyte som normalstorlek för en "allmän" maskin nu.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Det är alltid bra att "ha för mycket ram" så behöver du inte fundera på att köpa nytt när du behöver mer minne igen.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Jätte bra för jag satsade lite på ett framtida köp

Ett grafikkort har jag redan 7970 så det b ehövs ingen uppgradering

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Jag kommer antagligen inte få slut på ram nu eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

För min del är det bra med massor med RAM. Sitter och labbar virtuellt väldigt ofta. Med flera OS laddade samtidigt.
Men att ha lite extra ram är ju inte "overkill"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av fredrik.m:

Jag kommer antagligen inte få slut på ram nu eller?

nej, om du inte kör någon sorts av ramdisk och samtidigt använder stora pogram så som videorenderingar så kan du nog vara ganska lugn. det högsta jag har kommit upp är då 8,9gb använt ram och då hade ja över 20 internet flikar och battlefield3 och massa andra pogram igång samtidigt...

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av adam skur:

halå
när jag kör spel som dirt 3 eller bf3 använder jag ca 3-4 GB
men om man vill köra flera stora program sammtidigt så är det bra med mera RAM

När jag kör BF3 så drar jag minst 6 GB, för det mesta ligger det runt 7 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Okej Jag tror då att mitt system blir helt okej

Behövde en uppgradering från min dator som man säkert kan få för 100 kronor i dagsläget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2011

Jag har just nu 10 men ska snart köpa 2 st 4 gigs och slänga ut ett 2 gigs.. inte bra att ha förlite..

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.