Permalänk

Baseclock

Kan 103.0 i baseclock ledat till min otur i GPU överklockning? måste varit klantig att komma åt manual i BIOS då jag upptäckte det i CPU-Z.

Jag har en Asus 7950 och kan har inte lyckats överklocka stabilt över 1000Mhz, ska testa senare idag när jag kommit hem från skolan.

Asus sabertooth p67
Corsair HX 750w 80+ silver
2500k i5 (testar just nu på 4.5 och där jag upptäckte baseclocken, ligger på 100.0 nu)

mvh Oskar

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att den kan det. I sandybridge så är BCl'en kopplad till bl.a. PCI-E bussen/-arna. Dessa brukar vara väldigt känsliga för överklockning och HD 7970 är ju ett av de grafikkort som belastar bussen mest. Även om PCI-E bussen utan problem borde dubbla bandbredden som krävs.

Uppdatera om det fungerar bättre med den lägre BCl'en.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Jo det var det jag tänkte, hoppas jag får bättre tur vid överklockning nu! för även vid rätt volt så över 1000mhz så vart det svart på skärmen, hann inte se några artifacts eller nånting :/ även vid sjukt små steg så blev den tvärt o stabil, längtar tills jag kommer hem, hehe

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Rätt säker på att den kan det. I sandybridge så är BCl'en kopplad till bl.a. PCI-E bussen/-arna. Dessa brukar vara väldigt känsliga för överklockning och HD 7970 är ju ett av de grafikkort som belastar bussen mest. Även om PCI-E bussen utan problem borde dubbla bandbredden som krävs.

Uppdatera om det fungerar bättre med den lägre BCl'en.

Fortfarande ostabilt och jag börjar nästan fundera om det är Asus kylaren som var på en hemsida, backsidan av GPUn stiger över 100 grader pga dåliga fästningen, endast 4 skruvar.... tempraturena stiger väldigt snabbt även vid fläktarna på 70%

Permalänk
Medlem

RMA?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄