Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

vad är det man ska förstå? Du vill ha två st core i7 på samma mb, men i vilket syfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att syftet är pris / prestanda. Jag skulle även jag föredra 2st konsumentprocessorer över Xeon varianten som går på tiotusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej precis, ska man bara spela så är nästan min processor overkill, visst att det kanske gör skillnad om man har flera grafikkort men då hjälper inte en 3960 så mycket heller, även på samma frekvenser som en 2600K. Men jag köper delar för att det är roligt, inte för att det är bäst prestanda per krona. Sen kommer ju SR-X med 2st 8-kärniga folda sönder och samman, men det är ju som sagt helt andra tillämpningar, och då kan man inte använda den datorn till annat!

Edit: Det borde väl ändå gå att överklocka Xeon-processorerna? Finns ju multipliers på bus speeden som borde gå att använda? Eller det kanske bara funkar på X79-kort?

om de går använda busration så är de typ inga som pallar över 1,25 ration stabilt vilket skulle ge frekvens i 2ghz fallet 2500 vilket inte är i ögonfallande men jag vet inte om ens det går att änvända som tidigare talare säger =/ Om man inte kan trimma vettigt känns de waste. Då kan man lika köpa en bräda för 4 cpuer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

När vi väl snackar moderkort med 2 processorer, vad hände med den prototypen som Asus visade? Hade varit kul att se den komma ut någon gång, ser ganska fin ut, dock ser jag inga PCI-E slots.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag antar att syftet är pris / prestanda. Jag skulle även jag föredra 2st konsumentprocessorer över Xeon varianten som går på tiotusentals kronor.

Du vill ha konsumentpris, men serverprestanda? ...

Ja, vad ska man säga? Intel driver ju inte välgörenhet ...

Som sagt tidigare, det här är ett ickeproblem... Behöver man fler än 6 fysiska kärnor så köper man Xeon. Har man lite pengar köper man 2.0 ghz och hamnar på ca 15000 med moderkort. Det är samma summa som 2x3930k+"det hypotetiska SR-X med stöd för dual core i7". Har man mycket pengar köper man 3.3 ghz varianten och hamnar på 35 tusen. För konsumenten finns det inga syften med mer än 6 kärnor, då är det bättre att köra på en enkel 3930k och överklocka, och uppnå högre prestanda i de program man faktiskt använder. Punkt slut.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

När vi väl snackar moderkort med 2 processorer, vad hände med den prototypen som Asus visade? Hade varit kul att se den komma ut någon gång, ser ganska fin ut, dock ser jag inga PCI-E slots.

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/247014_1015032...

Den har väl inga, såvida den inte gömmer något undra lappen...
Den var en hybrid med 1366 och 2011, därav 2st chipset, men dom hade kunnat slänga dit två st pci-e 3.0 x16 och bara slängt med en uppgradera ASUS ROG xpander på köpet så hade det varit löst.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

När vi väl snackar moderkort med 2 processorer, vad hände med den prototypen som Asus visade? Hade varit kul att se den komma ut någon gång, ser ganska fin ut, dock ser jag inga PCI-E slots.

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/247014_1015032...

Tack för du påminde mig om de där kortet... Så jävla hemskt

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jaha, det är väl bara att börja spara lite då!

Från EVGA: Supports Dual QPI Socket 2011 Intel Xeon E5 Processors

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1157213

http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=270-SE-W888-KR&f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Du vill ha konsumentpris, men serverprestanda? ...

Ja, vad ska man säga? Intel driver ju inte välgörenhet ...

Välgörenhet? Jag tror verkligen inte det skulle kosta så mycket för Intel att lägga till "dual QPI" till deras 3930K, så att de som vill ha överklockningsbara processorer med bättre pris / prestanda utan de extra features:en på Xeon processorer får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Välgörenhet? Jag tror verkligen inte det skulle kosta så mycket för Intel att lägga till "dual QPI" till deras 3930K, så att de som vill ha överklockningsbara processorer med bättre pris / prestanda utan de extra features:en på Xeon processorer får det.

tror du företagen skulle köpa xeon @3.3 ghz för 14 papp då? Nej. Det innebär att intel skulle förlora tio tusen på många 3930 ... Så, nej intel sysslar inte med välgörenhet. De som behöver den kraften får pynta helt enkelt .. inte konstigare att du får betala mer för en kraftigare motori bilen, ett bättre grafikkort, en snabbare ssd etc ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

tror du företagen skulle köpa xeon @3.3 ghz för 14 papp då? Nej. Det innebär att intel skulle förlora tio tusen på många 3930 ... Så, nej intel sysslar inte med välgörenhet. De som behöver den kraften får pynta helt enkelt .. inte konstigare att du får betala mer för en kraftigare motori bilen, ett bättre grafikkort, en snabbare ssd etc ..

Skickades från m.sweclockers.com

De borde ju kunna göra en Xeon med upplåst multipel för entusiaster, men jag tror att de inte gör det då det skulle kosta mer både för Intel och konsumenterna. Som jag förstått det så är AMD som gäller (med rätt moderkort) om man vill överklocka serverprocessorer just nu.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd

SR-X är ett moderkort helt utan syfte, har väldigt svårt att se någon sansad person som verkligen har ett användningsområde den passar bra till.

Som de ovan redan sagt kan du på LGA2011 bara montera icke överklockbara xeonprocessorer om du ska kunna köra två åt gången, så varför i hela fridens namn skulle du då välja en SR-X över server/workstation moderkort från asus eller Supermicro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

SR-X är ett moderkort helt utan syfte, har väldigt svårt att se någon sansad person som verkligen har ett användningsområde den passar bra till.

Som de ovan redan sagt kan du på LGA2011 bara montera icke överklockbara xeonprocessorer om du ska kunna köra två åt gången, så varför i hela fridens namn skulle du då välja en SR-X över server/workstation moderkort från asus eller Supermicro?

Högre kvalitet, bättre passande till flera grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

De borde ju kunna göra en Xeon med upplåst multipel för entusiaster, men jag tror att de inte gör det då det skulle kosta mer både för Intel och konsumenterna. Som jag förstått det så är AMD som gäller (med rätt moderkort) om man vill överklocka serverprocessorer just nu.

Tycker jag med... Men som sagt, har man nyttaav många kärnor har man mindre nytta av hög klockfrekvens....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Högre kvalitet, bättre passande till flera grafikkort.

Högre kvalitet, tveksamt ... Däremot finns det ju inte många serverkort som klarar SLI/CF ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Tycker jag med... Men som sagt, har man nyttaav många kärnor har man mindre nytta av hög klockfrekvens....

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle ju va trevligt att kunna spela BF3 och köra bigadv folding på samma maskin på en gång
Det skulle underlätta min motivering till den budgeten...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.