Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2011

Hur skapar en skärm färgen gul?

Frågan kan låta ganska konstig men efter nyligen läst klart en slapp bild och form kurs där man gick igenom basfärger osv kom jag att tänka på att basfärgerna ses av många som RÖD,GUL och BLÅ, med dessa färger kan man blanda de flesta som exempelvis blå+gul=grön osv.

När man räknar med färgskala i skärmar använder man väll istället RGB som står för RedGreenBlue, hur kan man få en gul färg av dessa ? Yellow=255-255-0 är ju röd och grön men hur kommer det sig att detta inte funkar på ett papper?

"Madness is a bitter mercy, perhaps, but a mercy none the less."

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns flera sätt att blanda färg, en skärm producerar ljus och använder ett system, ett tryck reflekterar ljus och använder att annat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/RGB
http://sv.wikipedia.org/wiki/CMYK
http://sv.wikipedia.org/wiki/Additiv_f%C3%A4rgblandning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Subtraktiv_f%C3%A4rgblandning

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Det handlar helt enkelt om skillnaden mellan additiv färgblandning och subtraktiv färgblandning.

RGB är additiv färgblandning. Där utgår man från svart och blandar sedan red, green och blue för att uppnå olika färger. RGB används för skärmar.

CMYK är subtraktiv färgblandning. Där utgår man från ett vitt och blandar sedan cyan, magenta, yellow och key (svart) för att uppnå olika färger. CMYK används för tryck.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
In your system
Registrerad
Jul 2007

Som tidigare nämnts, handlar det om additiv och substraktiv färgblandning.
Varför man valt dem tre färgerna Röd, Grön och blå i RGB-systemet, utgår från det mänskiga ögats kon-celler och dess uppfattning av dem tre våglängderna:

  • Blått: 420 - 440 nanometer

  • Grönt: 534 - 545 nanometer

  • Rött: 564 - 580 nanometer

Medans ögat har "svårt" att uppfatta övriga våglängder, så kompenserar vår hjärna det med att kombinera dem tre våglängderna nämnt ovan. Gult uppfattas alltså av konerna som normalt uppfattar Rött och Grönt var för sig, då den gula vågländen ligger mitt emellan. Detta resulterar givetvis i att vårt färgseende är väldigt skevt, om man ser det från en matematisk modell av hela det synliga spektrumet. Men allt är ju relativt. Färgseendet är dessutom individuellt.

Mer att läsa om detta finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cone_cell
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Eye

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2011

tack för bra svar nu har jag lite läsning framför mig

"Madness is a bitter mercy, perhaps, but a mercy none the less."