2500k vill ändra volten från manuell till offset men behålla max 1.4v

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

2500k vill ändra volten från manuell till offset men behålla max 1.4v

Har nu hittat min sweet spot vid 4.8ghz på 1.4v och vill nu ha funktionen att den klockar ner sig vid slösurf och liknande.
Ställer jag den nu på offset så är jag orolig att den kommar att kräma på en bra bit över 1.4 volt så jag frågar utifall jag gör något dumt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

du ska väl ha
INTEL TURBO BOOST aktiverad i bios? jag kör med det och den klockar ned sig till 1,4ghz vid idle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av adam skur:

du ska väl ha
INTEL TURBO BOOST aktiverad i bios? jag kör med det och den klockar ned sig till 1,4ghz vid idle

Den är aktiverad (har inte rört den iaf. måste kolla då jag blev osäker). ställer jag multi till 45 och väljer offset så klockar den ner sig och ställer volten runt 1v.

edit: "Enhanced Intel SpeedStep" är på.

Provade lite snabbt att ändra till offset och volten stack upp till ~1.58v i skrivbordet vilket var det jag oroade mig om. verkar som offset skalar med oc med råge. vid 4.5ghz ligger den på omkring 1.320 på offset med IBT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Har nu sett mitt misstag, offset var satt på auto, än hur länge jag kollat på inställningarna så har jag inte sett det förns nu.

Men klocken och volten vill inte gå ner vid lite arbete. ska labba lite mer men hojta till om ni har en idé!

edit: Resultat!
Sätter jag multi till 47 eller mindre fungerar C1E som ska sänka klock och volten. körde default settings i bios och drog upp multin till 47 och det fungerar, provade multi 48 och den ville inte klocka ner sig. så jag drog ner senaste bios och knappade in samma inställningar och det hela fungerar som det är tänkt.