Processorfläkten går på 4000rpm 24/7

Permalänk
Medlem

Processorfläkten går på 4000rpm 24/7

Hej, har problem med min processorfläkt, den kör på maxfart hela tiden och 4000rpm låter en hel del.
Kollade runt i bios, tyvärr är det en märkesdator så kunde inte ändra speciellt mycket.
Finns det nåt bra program för att ändra farten på processor fläkten?
//skrompf

Permalänk
Medlem

Processorn är sval eller? Se om de inte har en BIOS-uppdatering eller liknande som löser problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skrompf:

Hej, har problem med min processorfläkt, den kör på maxfart hela tiden och 4000rpm låter en hel del.
Kollade runt i bios, tyvärr är det en märkesdator så kunde inte ändra speciellt mycket.
Finns det nåt bra program för att ändra farten på processor fläkten?
//skrompf

http://www.almico.com/speedfan.php

Permalänk
Medlem

Kanske snarare problemet är att kylänsen är full med damm och den måste gå på max för att inte överhetta!

skulle nog köpt en ny kylare om jag var du! bästa alternativet helt klart

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Processorn brukar ligga på 40-50 grader när jag spelar, så den borde väl inte gå på max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Processorn brukar ligga på 40-50 grader när jag spelar, så den borde väl inte gå på max?

Nej det låter som det skulle vara fel då..
Men prova uppdatera bios som sagt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |