Fejk virus program har tagit över min dator?

Permalänk
Medlem

Fejk virus program har tagit över min dator?

Hej, idag när jag startade upp min stationära dator kom plötsligt ett program som heter "internet security" upp, och det säger att jag har 120 st hot som måste tas bort, men jag kan inte göra det här utan att betala 1000 kr. Det låser även datorn helt så kan inte öppna nått annat program, har provat att starta om den (med att rycka ur kontakten ur väggen eftersom det inte går att stänga av vanligt heller) Jag kan gå in i kontrollpanelen men hittar inget som heter internet security där heller. så min tanke är ju att detta är ett fejk program/virus, så är det nån som vet hur jag ska kunna få bort detta?

Permalänk
Medlem

Ominstallera ditt operativ system enklaste och smartaste lösningen IMO.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du starta i felsäkert läge? Då kan du testa att systemåterställa burken till ett tidigare datum när det funka och sedan köra en AV-kontroll + en körning av MBAM.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Bränn ut AVG-rescue CD från en annan dator och boota från den. När den bootat upp får du uppdatera virus-databasen sen köra en full scan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kan du starta i felsäkert läge? Då kan du testa att systemåterställa burken till ett tidigare datum när det funka och sedan köra en AV-kontroll + en körning av MBAM.

Funkar inte att starta i felsäkert heller, den bara Låser sig efter ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Bränn ut AVG-rescue CD från en annan dator och boota från den. När den bootat upp får du uppdatera virus-databasen sen köra en full scan.

Okej, ska testa det!

Permalänk
Medlem

Återställ skiten. Enda vettiga lösningen.

Permalänk
Medlem

Det är dumt att klicka på dumma länkar...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Tjo! Om det är det virus som jag tror det är finns det en lätt lösning min kompis hade det för någon vecka sedan, det vi gjorde var att starta om datorn normalt, sedan hoppa in i taskmanagern, sedan processer.kolla om du kan hitta namnet på viruset, har för mig att det stod *aczhldkfbf* eller något sådant för min polare. Gå sen till kontrollpanelen och sätt att den inte ska starta med Windows.sedan var det bara att söka med antivirusprogram, Klarrt!

Permalänk
Medlem

hade exakt samma problem en gång.
testa:
1. alt+Ctrl+del
2. alt+F4
Nej, det funkar inte så bra, hade bara turen att på något random sätt få ner det och sedan leta upp programmet i sin mapp och radera det och körde sedan återställningen och allt blev normalt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Det finns en väldigt enkel lösning som brukar fungera

Starta om datorn och tryck på F8 upprepade gånger tills dess att du får fram Windows uppstartsmeny. Tryck där "Felsäkert läge med nätverk".
Förhoppningsvis startas inte Viruset när du är inne i detta läget.
Surfa in på www.malwarebytes.org och ladda ner Malwarebytes och kör installationen. Låt malwarebytes uppdatera sig och kör sedan en djupskanning. Brukar ta någon timme eller två. Rensta ut skärpet och starta om.
WIN!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anemic:

Det finns en väldigt enkel lösning som brukar fungera

Starta om datorn och tryck på F8 upprepade gånger tills dess att du får fram Windows uppstartsmeny. Tryck där "Felsäkert läge med nätverk".
Förhoppningsvis startas inte Viruset när du är inne i detta läget.
Surfa in på www.malwarebytes.org och ladda ner Malwarebytes och kör installationen. Låt malwarebytes uppdatera sig och kör sedan en djupskanning. Brukar ta någon timme eller två. Rensta ut skärpet och starta om.
WIN!

Detta sade han redan innan att den stängs av innan han hinner med detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgfbjorn:

Hej, idag när jag startade upp min stationära dator kom plötsligt ett program som heter "internet security" upp, och det säger att jag har 120 st hot som måste tas bort, men jag kan inte göra det här utan att betala 1000 kr. Det låser även datorn helt så kan inte öppna nått annat program, har provat att starta om den (med att rycka ur kontakten ur väggen eftersom det inte går att stänga av vanligt heller) Jag kan gå in i kontrollpanelen men hittar inget som heter internet security där heller. så min tanke är ju att detta är ett fejk program/virus, så är det nån som vet hur jag ska kunna få bort detta?

kör antimalware bytes i felsäkert läge utan nätverk, fungerade för mig.
Kör även någon scan av vanligt antivirus också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta sade han redan innan att den stängs av innan han hinner med detta

Jag skulle snarare hämta hem det på en felfri dator till skiva och sen köra programmet utan nätverk?
Min dator blev ren med den metoden.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det tar en timme att installera om OS. 4 timmar till för uppdateringar etc. Att söka och ge sig attans på att man ska lösa vad som hänt = frustration plus dagar.

Jag föredrar ominstallation. Nu har jag visserligen en spegel vilket alla borde ha men det är ändå enklare att köra in win igen än att försöka brottas med problemet.

Är man väldigt nyfiken och duktig kan det vara en utmaning men varje steg du tar som misslyckas gör det än svårare att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Kör också med avbildning. Händer det något dumt med datorn. Är det bara att stoppa i windows skiva och börja leka. Sedan uppdatera. Så klart tar det lite tid. Jag gör hellre det än att försöka gissa mig till en lösning tills man får gråa hår och söker hjälp av andra.

Varför krångla när det enklaste sättet är att återställa datorn.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kom till en webbsida, där du blev ombedd (typ påtvingad) att ladda hem och installera ett "antivirus"-program? Ta i sådana fall en titt på denna video på YouTube: Kaspersky Internet Security 2012 vs. New unknown Fake Antivirus.

Killen i klippet illustrerar mycket väl hur man gör för att kunna ta bort det elaka hotet med hjälp av Kaspersky Internet Security 2012.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.