Intel Ivy Bridge-E anmäls saknad i ny roadmap

Permalänk
Melding Plague

Intel Ivy Bridge-E anmäls saknad i ny roadmap

Det blir ingen entusiastversion av Ivy Bridge i det innevarande året. Istället är det Sandy Bridge-E som regerar i de övre prestandaklasserna ända fram till 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte uppgradera till Ivy Bridge-E ...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Synd för de som behöver kraften...

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

oki då blir det ingen ivy-bridge-e xeon variant i år heller då får det bli 2st 2687 till evga kortet då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Trist, då kan Intel hålla höga priser nu utan problem och samtidigt tvinga oss att vara kvar på gammal hårdvara.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Nä, Ivy Bridge-E kan vi nog stryka. Däremot så tror jag bestämt att det kommer att släppas en 8-kärnig Sandy Bridge-E någon gång under året. Ska vi tippa Core i7-3980X med 8 kärnor och 20 Mb cache i Oktober?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Nä, Ivy Bridge-E kan vi nog stryka. Däremot så tror jag bestämt att det kommer att släppas en 8-kärnig Sandy Bridge-E någon gång under året. Ska vi tippa Core i7-3980X med 8 kärnor och 20 Mb cache i Oktober?

Jag tippar på en prislapp på 10 000-12 000 kr;).

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Hrmpf, Amd skärp er och sätt lite press på Intel.

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

Hrmpf, Amd skärp er och sätt lite press på Intel.

Exakt! Hoppas på att AMD gör en Windows Vista -> Windows 7 med Bulldozer -> Pildriver !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Roadmapen har ju sett ut så där ett tag nu. Vi har kommenterat det förut? Eller är det på något sätt mer officiellt nu? På något sätt kändes det lite tippat. De rullade inte ut särskilt många 32nm för konsument 1366.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte förvåna mig alls om 3570K landar på en 2300-2500kr i pris nu. Har väntat tålmodigt på att få bygga en Intel för en gångs skull men det verkar allt mer som ett illa valt tillfälle.

Permalänk

3930K kommer vara kung på täppan ett bra tag framöver. När roadmap-en tar slut vid mitten av 2013, då är det Haswell som tar över tronen, och ett processorbyte är väl rimligast tidigast hösten 2013...

Ivy Bridge är samma arkitektur som Sandy Bridge, bara en förminskning - tick (tror jag..). När Haswell lanseras blir det förmodligen en efterträdare till nuvarande SB-E. Dock fick ju 1366 en förminskning till 35nm med i7 900-serien, så kanske Ivy-E blir av om nu den där kartan inte stämmer...

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

3930K kommer vara kung på täppan ett bra tag framöver. När roadmap-en tar slut vid mitten av 2013, då är det Haswell som tar över tronen, och ett processorbyte är väl rimligast tidigast hösten 2013...

Ivy Bridge är samma arkitektur som Sandy Bridge, bara en förminskning - tick (tror jag..). När Haswell lanseras blir det förmodligen en efterträdare till nuvarande SB-E. Dock fick ju 1366 en förminskning till 35nm med i7 900-serien, så kanske Ivy-E blir av om nu den där kartan inte stämmer...

För alla personer som är förvirrade av Intels Tick/Tock:

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ajdå, då kommer det kanske inte något för lågbudgetsegmetet heller?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja old news, Ivy Bridge är introt till Haswell
2011 Sandy Bridge-E = 32nm 6 Kärnor
2012 Ivy Bridge = 22nm 4 Kärnor
2013 Haswell = 22nm 6 Kärnor

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Nyheten kan väl knappast komma som en överraskning. SB-E har ju inte ens blivit ett halv år gammalt!

Mycket snack om ivy bridge, haswell, kepler (och amds kontring på den), ddr4, release datum här och där etc.

Vill inte verka sur och vara en besserwisser men chilla och ha lite tålamod och vänta. Nuförtiden köper man en massa och säljer den dagen efter då något nytt har släppts. Låt teknologin komma till dig och inte du till den.

Case in point: http://www.tomshardware.com/news/Radeon-HD-7990-Kepler-GTX680...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Piledriver kommer juh ut som AMD's sista försök till entusiastmarknaden, kan 15% prestandaökning och lägre strömförbrukning slå till SB-E?

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Haswell blir kanske 6-kärnigt och nästa entusiastfamilj blir Haswell-E och då med 8 kärnor?

Haswell Q2 2013
Haswell-E Q4 2013
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Haswell blir kanske 6-kärnigt och nästa entusiastfamilj blir Haswell-E och då med 8 kärnor?

Haswell Q2 2013
Haswell-E Q4 2013
?

Har för mig att Intel redan gått ut med att Haswell i huvudsak kommer vara fyrkärnigt. Men antal kärnor är ju en sak, mycket intressantare för generell prestandaökning är ju klockfrekvens och IPC.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

De Intel fanboys som tycker det är bra att det går dåligt för AMD, kanske ångrar sig nu när de fattar att Intel kan dröja med att lansera cpuer, och kan ta vilka höga priser som Intel vill. Om AMD vore med och krigade, skulle Intel tvingats satsa mer på Forskning och Utveckling och sänka priser och lansera cpuer i snabb takt.

Är ni glada nu, Intel fanboys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

De Intel fanboys som tycker det är bra att det går dåligt för AMD, kanske ångrar sig nu när de fattar att Intel kan dröja med att lansera cpuer, och kan ta vilka höga priser som Intel vill. Om AMD vore med och krigade, skulle Intel tvingats satsa mer på Forskning och Utveckling och sänka priser och lansera cpuer i snabb takt.

Är ni glada nu, Intel fanboys?

Bra sagt. Gäller samma sak med allt annat med hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

De Intel fanboys som tycker det är bra att det går dåligt för AMD, kanske ångrar sig nu när de fattar att Intel kan dröja med att lansera cpuer, och kan ta vilka höga priser som Intel vill. Om AMD vore med och krigade, skulle Intel tvingats satsa mer på Forskning och Utveckling och sänka priser och lansera cpuer i snabb takt.

Är ni glada nu, Intel fanboys?

Intel satsar redan nu enorma summor på R&D , betydligt mer än t.ex. AMD.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Som sagt var... Tyvärr har intel ingen anledning att stressa. Hoppas alla intel fanboys är nöjda nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

De Intel fanboys som tycker det är bra att det går dåligt för AMD, kanske ångrar sig nu när de fattar att Intel kan dröja med att lansera cpuer, och kan ta vilka höga priser som Intel vill. Om AMD vore med och krigade, skulle Intel tvingats satsa mer på Forskning och Utveckling och sänka priser och lansera cpuer i snabb takt.

Är ni glada nu, Intel fanboys?

Det är bra sagt men jag tycker inte se någon som har klagat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Intel satsar redan nu enorma summor på R&D , betydligt mer än t.ex. AMD.

Intel må satsa större summor på forskning än AMD, men dom är ju också ett större företag så det är inte så konstigt. Men bara för att dom får fram ny teknik så behöver dom inte längre skynda sig med att lansera den, då AMD är ute ur spel på högpresterande CPU:er. Dessutom som sagt kan dom nu ta mycket mer betalt för skiten.
Typ repeat av saddam.

Permalänk
Medlem

De har jag för mig att det syntes på roadmappen som publicerades här för länge sen också...? Spelar knappast nån roll om man ser på priset för SB-E, inte många som skulle ha råd med IB-E.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fram med 6 och 8 kärnor i Haswell tycker jag! AMD hade ju redan lätt 6 och 8 kärnor...

Kanske Intel hade märkt att man fick bättre prestanda än att öka kärnorna, en teori jag har nu...

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Är det bara Extreme modellerna som troligen inte kommer till skott eller drabbar detta även 3770 m.fl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixter81:

Fram med 6 och 8 kärnor i Haswell tycker jag! AMD hade ju redan lätt 6 och 8 kärnor...

Kanske Intel hade märkt att man fick bättre prestanda än att öka kärnorna, en teori jag har nu...

6 kärnig har de ju redan.
Om du tänker på bulldozer så är det fyra moduler o inte en äkta 8 kärnig. Intels 6 kärniga kan hantera 12 trådar med hyperthreading.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

De Intel fanboys som tycker det är bra att det går dåligt för AMD, kanske ångrar sig nu när de fattar att Intel kan dröja med att lansera cpuer, och kan ta vilka höga priser som Intel vill. Om AMD vore med och krigade, skulle Intel tvingats satsa mer på Forskning och Utveckling och sänka priser och lansera cpuer i snabb takt.

Är ni glada nu, Intel fanboys?

Själv föredrar jag optimering av program istället för att släppa nya Cpu:er i snabb takt