Moderkortet förstört-Kan andra komponenter ha skadats?

Permalänk
Entusiast

Moderkortet förstört-Kan andra komponenter ha skadats?

Jag har redan en tråd om vad som hände men jag kan berätta lite snabb fakta: Jag överklockade min Phenom2 1100T till 1.5V på 4.0GHz och datorn stängdes av och kunde inte sättas på igen, jag försökte få igång den på massor olika sätt men lyckades aldrig.
Nu så har jag lämnat in den till en firma och han som jobbade sa att moderkortet fattade eld på ett ställe vid ett tillfälle och han konstaterade då att det såklart var trasigt (Jag laddar upp en bild på var det brann) Jag frågade honom om han hade testat mina andra komponenter men det hade han inte och svarade "det är ganska osannolikt att något annat gått sönder förutom möjligen processorn" Har han rätt i det?

http://postimage.org/image/lw3x87tgr/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

testa att reseta BIOS annars är det ganska klart att moderkortet är trasigt:(

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ingen kylning på VRM plus överklockning är inte smart! Köp nytt moderkort helt enkelt och se vad som är kaputt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LTsm:

testa att reseta BIOS annars är det ganska klart att moderkortet är trasigt:(

Läste du ens min text?:P Men jag har resetat BIOS och blablabla och nu när datorn testades så brann moderkortet så....JA det är definitivt trasigt, men jag undrar om andra komponenter kan vara skadade?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

det borde isållfall vara cpu om det är nått som är trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Läste du ens min text?:P Men jag har resetat BIOS och blablabla och nu när datorn testades så brann moderkortet så....JA det är definitivt trasigt, men jag undrar om andra komponenter kan vara skadade?

Skrivet av IntelAti:

Ingen kylning på VRM plus överklockning är inte smart! Köp nytt moderkort helt enkelt och se vad som är kaputt!

Jag vet, jag ska få ett nytt på garantin men jag undrar ändå om någon kan styrka det han sa? Och vad är VRM för något?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

VRM:en har överhettat/brunnit pga överklockning med för hög spänning.

Det finns goda chanser att det bara är moderkortet som förstörts...
(Om du har ett nätagg av bra kvalitet.)

Obs, ger inga garantier.

Fo3

VRM
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator_module

Edit2: Att utnyttja garanti, för något man förstört själv är bedrägeri...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FatherOfThree:

VRM:en har överhettat/brunnit pga överklockning med för hög spänning.

Det finns goda chanser att det bara är moderkortet som förstörts...
(Om du har ett nätagg av bra kvalitet.)

Obs, ger inga garantier.

Fo3

VRM
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator_module

Edit2: Att utnyttja garanti, för något man förstört själv är bedrägeri...

Jag hade XFX Core edition 650W 80+ bronze, det är väl ett ganska bra agg, eller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad du har för nätagg är lika viktigt som vad du har för keps eller cykel.
Moderkortet är med största risk dött. Resten? Prova dig fram. Alla andra spekulationer eller funderingar är slöseri med tid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rmd:

Vad du har för nätagg är lika viktigt som vad du har för keps eller cykel.
Moderkortet är med största risk dött. Resten? Prova dig fram. Alla andra spekulationer eller funderingar är slöseri med tid.

Det är ju lite svårt att "prova mig fram" utan ett moderkort och om det nu är så att PSU:n är trasig så kan ju det förstöra mitt nya moderkort?=/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nätagget är inte trasigt. Med spänningsökning och klockning ökade processorns effektförbrukning förmodligen till långt över 150W, och det på ett moderkort som ser ut att vara designat för 95W processorer.
Spänningsmatningen till processorn gav helt enkelt upp.

Nätagget är garanterat felfritt. CPU är till 99% säkerhet felfri.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara