Machine Check Exception efter långvarig överklockning?

Permalänk
Medlem

Machine Check Exception efter långvarig överklockning?

Jag behöver råd from vanare överklockare om ett felmeddelande jag emellanåt får. För ungefär ett år sedan skaffa jag en Sandybridge 2600K och överklocka den till 4.4Ghz@1.3V. Jag loadtesta med prime95 några nätter och allt funka fint. Temperatur var runt 65C. Jan 19 i år fick jag en Machine Check Exception med felet "Generic CACHE Level-2 Generic Error" men efter omstart gick allt fint. Igår fick jag en till Machine Check Exception men denna gången kunde ingen human readable felsträng decodas.

Vanligt förekommande problem vid överklockning? Lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag behöver råd from vanare överklockare om ett felmeddelande jag emellanåt får. För ungefär ett år sedan skaffa jag en Sandybridge 2600K och överklocka den till 4.4Ghz@1.3V. Jag loadtesta med prime95 några nätter och allt funka fint. Temperatur var runt 65C. Jan 19 i år fick jag en Machine Check Exception med felet "Generic CACHE Level-2 Generic Error" men efter omstart gick allt fint. Igår fick jag en till Machine Check Exception men denna gången kunde ingen human readable felsträng decodas.

Vanligt förekommande problem vid överklockning? Lösning?

Hmm, aldrig hört talas om det här. Skulle det förekomma oftare och oftare i framtiden skulle jag föreslå att du klockar ner prollen lite.

För du upplever inga andra problem?

Permalänk

Din prolle har antagligen varit för varm under en tid och därför snabbat på slitningen av den. Så antingen klockar du ner eller höjer volt + skaffar bättre kylning.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Inget vanligt problem såvitt jag vet. Snabb googling gav:
http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Check_Exception

Citat:

"Causes

Normal causes[clarification needed] for MCE errors include overheating and/or incorrect hardware installation. Some specific manually induced causes could include:

overclocking (which normally increases heat-output)
poorly fitted heatsink/computer fans (the same problem can happen with excessive dust in the CPU fan)
an overloaded internal or external power supply (fixable by upgrading)

Computer software can also cause MCE errors (normally by corrupting data which programs read or write). For example, software performing read or write operations from or to non-existent memory regions can lead to confusion for the processor and/or the system bus.[citation needed]"

Utifrån detta så skulle jag göra nya värmekontroller med IBT och se om någon abnorm värme uppstår. Omformatera datorn, speciellt om du nyligen installerat ny mjukvara. Testa med annat nätagg/koppla bort onödig hårdvara, speciellt om du nyligen lagt till ny hårdvara.

Citat:

"Problem types

Most of these errors relate specifically to the Pentium processor family. Similar errors may occur on other processors and will cause similar problems.

Some of the main hardware problems that cause MCEs include:

System bus errors (error communicating between the processor and the motherboard).
Memory errors that may include parity / Error correction code (ECC) problems. Error checking ensures that data is stored correctly in the RAM; if information is corrupted, then random errors occur.
Cache errors in the processor; the cache stores important data and code. If this is corrupted, errors often occur."

Om möjligt testa processorn i an annan dator. Felchecka minnena

Permalänk
Medlem

Jag har inga andra problem förutom att usb-tangentbordet ibland inte hittas av bios (kan omöjligen ha något med detta att göra).

Processorn har aldrig varit varmare än ca 65 grader och att försöka felsöka är svårt när felet bara uppstår var tredje månad.

Datorn var nästan helt idle när felen uppstod. Första gången kolla jag på ett youtube klipp och andra gången läste jag en blogg.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört andra testprogram än Prime95? Det är ändå inte det mest krävande testet som finns, även om det är bättre än många.

OCCT har jag för mig att folk brukar rekommendera för lite tyngre tester. Klarar den av det i 24h så är det antagligen inte överklockningens fel.

När jag klockade en Core 2 förut fick jag den "primestabil" ett par timmar med 1.3375 V, 1.36250v klarade även av linpack 6 timmar, men linpack blev inte 100% stabilt (24+ timmar åtminstone) förrän 1.3875 (!) volt.
Den klarade även av prime95 runt en vecka på mitt-inställningen där, men det var som sagt ändå inte felfritt trots att prime95 funkade fint.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200