Permalänk

phenom 2 temperaturer

hur kan jag kolla min temperatur på min phenom 2 960t cpu? CPUID funkar inte, den säger att alla 6 cores var 0 grader och det är nog inte sant
hjälp?

Permalänk
Medlem

Core Temp eller HW Monitor använder jag.

Permalänk
Medlem

Har du låst upp från 4 till 6 kärnor? I så fall funkar inte "cores" temperatursensorer. Du får gå efter CPU I så fall, några grader under där i idle brukar det vara, fast det är ändå fel på cores temperatursensorer. Sitter i ett rum som är typ 24 grader varmt, men mina cores ligger på 17 grader med luftkylare. Så jag antar att min ligger mellan MoBo temp / CPU temp.

Permalänk

coretempen på phenom processorerna fungerar inte som den ska. Min 1090t visar att alla kärnor är exakt lika varma hela tiden.
Den bästa är cpu-tempen. Är cpu-tempen uppe på 60 grader så är coretempen uppe på 65-70 (Detta är höga temps). När den är nere vid 30 så kanske coretempen är 28. Tänk så ungefär.

Permalänk
Medlem

Installera AMD overdrive. Direkt från AMD och kan läsa av alla kärnors TEMP samt CPU TEMP.

http://sites.amd.com/us/game/downloads/amd-overdrive/pages/ov...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Som ovan redan sagt om du låst upp från 4 till 6 kärnor brukar man förlora temp sensorna och därmed inte kunna se temperaturen på dom enskilda kärnorna.
Och även om du inte hade låst upp så hade kärnornas temperatur varit lite off eftersom amds sensorer inte är så bra i alla fall inte i idle där dom kan visa 15C men en cpu kan ju inte vara mindre än rumstemperaturen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|