Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Maj 2010

Klocka min CPU

Jag håller just nu på att klocka min CPU. Har aldrig någonsin klockat förut.

Min cpu är en X4 AMD 960T.

Har klockat den 10% så den ligger just nu på 3,3Ghz men vet inte riktigt hur mycket mer jag vågar klocka den!

Vad bör jag klocka den till? Kör inte med orginal kylaren så kylningen är inte sånt stort problem!

EDIT: Skulle gärna vilja unlocka den till 6 cores också! Men hur gör jag det, tror att mitt moderkort skall klara det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011

Jadu. hur mkt man vågar clocka är svåt att säga, men att hålla sig under 62C med AMD är att rekommendera detta Under LOAD.

sen att veta om ditt moderkort klarar av att låsa upp den är svårt att säga när du inte nämner vad du har för moderkort, sen hänger det inte bara på moderkortet utan även CPUn, det är inte alltid dom klarar av att bli upplåsta till en X6a.

MVH
Emil

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Tja!

Rekommenderad temp för AMD i load är 62 grader och rekommenderad volt är 1.4 och mindre.

Ta sedan "baby-steps" när du höjer och testa sen med något program om den är stabil.

Om du inte vet något program rekommenderar jag OCCT eller Prime95 och för att titta temp så använd HWmonitor!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Rekommenderad temp för AMD i load är 62 grader och rekommenderad volt är 1.4 och mindre.

Ta sedan "baby-steps" när du höjer och testa sen med något program om den är stabil.

Om du inte vet något program rekommenderar jag OCCT eller Prime95 och för att titta temp så använd HWmonitor!

Över 1.4Vcore kan man gå, om man har en kylare som klarar av att hålla bra temps då. Jag körde 1.5 med min Phenom II 1100T utan några som helst problem, dock hade jag vattenkylning och 480Rad med PnP till bara CPUn

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av InZ-Audio:

Över 1.4Vcore kan man gå, om man har en kylare som klarar av att hålla bra temps då. Jag körde 1.5 med min Phenom II 1100T utan några som helst problem, dock hade jag vattenkylning och 480Rad med PnP till bara CPUn

Det klart man kan, inget problem med det. Men som jag har fattat det säger man under 1.4 är ok och över så måste man har riktigt bra koll på temps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Maj 2010

Nu blåskärmar datorn och jag kommer inte in i windows ens.. Vet inte vad jag ska göra! Provar att boota med min USB men då hänger det sig.. jävligt konstigt. Kommer inte in i felsäkert läge heller. Dessutom fick jag för mig att trycka på reset knappen om det skulle göra något. Men det förvärra väl det hela antagligen! Några tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Maj 2010

Ingen som kan svara? Har jag förstört CPUn? Kan inte ens ominstallera windows utan att få blå skärm, återställde cpun till sin vanliga ghz men det vill ändå inte funka. Jag kom så långt så jag hann omformatera min ssd och vanliga hdd. Kan nämna att jag överklockade mitt 6870 pyttelite också, om det spelar någon roll. Dock så satte jag i mitt 8500gt istället och provade, samma sak fortfarande..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Johan Holm:

Det klart man kan, inget problem med det. Men som jag har fattat det säger man under 1.4 är ok och över så måste man har riktigt bra koll på temps.

Nja. Min gamla AMD ville ha typ 1.43 stock, så dom kan gå ganska så högt, men att ha bra koll på temps är alltid bra

OnT: Har du nollat BIOS ordentligt? så att den verkligen än nollad? Alltså tagit ur batteriet och stöm sladden och låtit den stå en stund?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Maj 2010

Ursäkta om jag låter dum, nollat bios? Hur och var? Vilket batteri och vilken strömsladd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011

Det finns ett Runt platt batteri på moderkortet, ta bort detta och ha ingen ström kopplad till datorn. låt sedan datorn stå så ett tag. detta gör att alla inställningar som har blivit ändrade i BIOS blir åtreställda till orginal igen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Maj 2010

Gjorde det, allt är återställt men ska ominstallera windows nu.. Någon som har en bra torrent som jag bara kan dra in på usb? Vet ej om det är emot reglerna att skicka det här men.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forshaga
Registrerad
Maj 2010

Försöker installera med den jag har men när windows laddar, alltså när man kommer till windows ikonen så , får jag blå skärm i kanske 0,3 sek. Hinner knappt se det. TROR att det är blå skärm för jag tycker jag ser en blå bild innan datorn stängs av