Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Relik 📜

Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Det dyker upp allt fler trådar om att "Microsoft" ringer hem till personer och uppmanar till installation av mjukvara, aktivering av fjärrsytyrning eller något annat i samma stil. Anledningen påstås bland annat vara att man fått något virus som de upptäckt eller att någon blivit hackad, och den "snälla supporten" ska ställa allt till rätta. Oftast handlar det om personer från utlandet som på mer eller mindre tydlig engelska försöker få fram sitt budskap.

Utan vidare spisning: Det här är BEDRAGARE, och man ska absolut INTE göra som de säger! Det handlar rakt av om bluffsamtal där avsändaren inte är vem han eller hon utger sig för. Vet du inte vad du ska göra - lägg helt enkelt på luren!

Microsoft ringer aldrig upp om inte du initierat kontakten, och Microsoft skickar aldrig e-postmeddelanden där uppgifter som kreditkortsinformation begärs. En tumregel är att känner du inte till ärendet på förhand är det bedrägeri och ska hanteras därefter.

SweClockers nyhet om fenomenet: http://www.sweclockers.com/nyhet/15240-falska-telefonsamtal-f...
Polisen varnar om samtalen: http://www.svt.se/nyheter/sverige/polisen-varnar-for-microsof...
Mer information finns på Microsofts webbplats: http://www.microsoft.com/sv-se/security/bedrageri.aspx

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

tack för upplysningen! kan ju vara bra att dela med sig av till morsan som tror på allt hon ser

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk

Ja detta är så sjukt, tyvärr finns det ju folk som går med på det.
Hoppas bara att så mycket folk som möjligt får reda på det så dom inte går på det.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Inaktiv

De som går på sådant förtjänar det till en viss grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

De som går på sådant förtjänar det till en viss grad.

Du måste skämta?
En okunnig 40+ som endast använder datorn till att betala räkningar med förtjänar helt plötsligt att bli scammad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

De som går på sådant förtjänar det till en viss grad.

Jag förstår lite vad du menar!
Som dom personerna som blindt följer GPS och kör ner i sjöar och in i hus osv.
Kan dom inte tänka själv måste dom kanske lära sej den hårda vägen...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Tycker Media borde göra större pådrag om detta. så att folk utan kunskapen slipper bli scammade.

Ringde de till mig skulle jag bara skratta.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ dock så tror jag att folk som är inne på swec vet så pass mycket att de inte skulle gå på något sådant

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte ringa mig? Skulle vara så galet kul att trolla dem...

Permalänk

Blev uppringd av dessa. Det var en kvinna som ringde men man hörde knappt vad hon sa: Dålig engelska och dålig linje, förstår inte riktigt hur man skulle kunna gå på det då. Microsofts kundtjänst borde väl iallafall kunna höras?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | i5 2500k | Corsair Cooling Hydro H80
GTX 570 | 8 GB Vengeance LP 1600 MHz | Intel SSD 320 120GB
Cooler Master HAF X | Corsair HX 850W | 1TB WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

skulle vara riktigt skoj om dom ringde en själv så man kunde driva lite, men är väldans glad över att både far o mor min inte kan engelska

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Darwinism...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Alltså, är det bara jag som vill att bedrägaren ska ringa till en? Så man kan trolla han lite!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig så tur så att de ringer mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Darwinism...

Jaha, och vad har det med saken att göra?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Dessa ringde hem till oss och min mor svarade, hon visste inte riktigt vad hon skulle göra så.... men lokal tidningen har iaf varnat här i Skellefteå så kände igen det därifrån.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jaha, och vad har det med saken att göra?

Antaligen den med mest "kunskap" slipper bli lurad.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Då Sweclockers ligger högt på Google sök kan det förhoppningsvis hjälpa någon den vägen också.

Permalänk

Ringer de bara hemtelefoner eller även mobiltelefoner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinic5128:

Blev uppringd av dessa. Det var en kvinna som ringde men man hörde knappt vad hon sa: Dålig engelska och dålig linje, förstår inte riktigt hur man skulle kunna gå på det då. Microsofts kundtjänst borde väl iallafall kunna höras?

Samma här, ringde i början av veckan på hemtelefonen innan lunch.. men eftersom det knappt gick att förstå henne blev det ett väldigt kort samtal

Permalänk
Medlem

Har blivit uppringd men förstod direkt vad som var på gång. Det var en man som talade dålig engelska och han blev jätte arg när jag sa till honom att han var en bedragare och skulle ge fan i att ringa fler gånger. Pappa hade även blivit uppringd men han förstog att det var något som inte stämde. Svärmor tryckte dock på ok knappen på ett mail från Microsoft som resulterade i att datorn kraschade.. Man gör det bara en gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag har även blivit uppringd det var en indiskt kille (Lät som det.) med en väldigt dålig engelska som uppmanade mig att göra som han sa. Tror faktiskt det är många som går på det...

Visa signatur

Intel(R) Core 2 duo E7400 @ 2.80Ghz
ATI HD RADEON 5750 1GB <3
640 GB HDD
4 GB RAM
Win 7 @ 32-bit

Permalänk
Inaktiv

Vad blir planen om man blir uppringd? Kan man installera nåt program som ser vilket IP som försöker fjärrstyra datorn tillexempel?

Permalänk
Medlem

Undra om det var de som ringde i veckan. Vet bara att det var någon med ruskigt dålig engelska som jag inte kunde uppfatta så jag la på.

Permalänk
Medlem

Pleeeeaase ring mig jag skulle trolla dom till världens ände

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

dom ringde till min mormor som är 86 år och har inte en dator kan inte engelska så hon la på. så dom varkar inte kolla upp vem dom ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Vad blir planen om man blir uppringd? Kan man installera nåt program som ser vilket IP som försöker fjärrstyra datorn tillexempel?

Hmm om du har en extra dator som du är villig att låta dom ta över, men vad ska det leda till egentligen?
Med progget Wireshark kanske det går.

Låt säga att du får tag i Ip nummret, vad ska du göra med det?

Bättre att trolla dom lite och få ett garv hehe

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Landy:

Hmm om du har en extra dator som du är villig att låta dom ta över, men vad ska det leda till egentligen?
Med progget Wireshark kanske det går.

Låt säga att du får tag i Ip nummret, vad ska du göra med det?

Bättre att trolla dom lite och få ett garv hehe

Sitter med en "windowsburk" i en virtualbox, borde väl funka? Spårar IP som förmodligen går utomlands, sen är det stopp. Eller?

Permalänk
Medlem

Hur ser numret ut som de ringer ifrån? Har ett nummer som börjar med 019 som ringt under ett antal dagar nu, men har aldrig svarat, också ringer de typ bara 3 signaler.