Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk

Det ringde från Windows technical support till mig idag, så fort personen jag inte minns vad han hette presenterat sig på sin usla engelska och frågade hur det var med mig idag sa jag kort och gott Goodbye. Varför skulle Microsoft leta upp mitt namn och telefonnummer och om de gjorde det varför inte presentera företaget med hela namnet...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

haha har väntat på denna dag länge att dem skulle ringa
idag ringde nån som sa dem var från microsoft med någon asiat dialekt
som frågade om jag hade datorn på..
sa bara att jag hade linux och thank you come again..

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk

Dom ringde för en stund sedan, sa att jag inte har en dator och att jag visste att det var ett scam samtal.
Hon avslutade samtalet med att säga att hon var utanför mitt hus.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Dom ringde för en stund sedan, sa att jag inte har en dator och att jag visste att det var ett scam samtal.
Hon avslutade samtalet med att säga att hon var utanför mitt hus.

"Gevalia, när du får oväntat besök"

Obekväm arbetsplats att behöva stå ute och ringa "kunder".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AltUnderCtrl:

Dom ringde för en stund sedan, sa att jag inte har en dator och att jag visste att det var ett scam samtal.
Hon avslutade samtalet med att säga att hon var utanför mitt hus.

utanför ditt hus? På din tomt? På jävlarna bara!

Permalänk

Morsan och hennes sambo råkade ut för detta i dag. Dock hade deras internet slutat fungera för ett par dagar sedan. I dag ringde en kille med dålig engelska med indisk brytning när morsans sambo svarade. Han ville veta konto nr osv. men han gick inte på det och la på luren. Dock fungerar inte deras internet fortfarande. Jag har lovat att försöka fixa det. Någon som har några tips på vad jag ska göra? Behövs full ominstallation eller finns det något enklare att göra?

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

"Gevalia, när du får oväntat besök"

Obekväm arbetsplats att behöva stå ute och ringa "kunder".

Skrivet av tcntad:

utanför ditt hus? På din tomt? På jävlarna bara!

Haha!
Hoppas man slipper "dom" innan jag har hela "företaget" utanför mitt hus.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Uppringd av "Microsoft" = SCAM

Hej alla!

jag blev precis uppringd på min hem telefon av en person som uppgav sig vara från Microsoft. jag blev genast misstänksamt då detta inte skulle vara deras sätt att prata med kunder och så har jag hört om det förut.

Vi hade följande konversation:
Hello, may i speak to "Andreas"
- this is me speaking... (misstänksam...förstår poängen men vill höra vad han säger)
Oh! Hello, I understand that your the owner of a computer in your establishment hm?
- well yes
We have been having trouble reciving Big and Small singnals from your computer for a week now and...
-Stop it, i know this is a scam you know...
Oh, do you now?
-Yes, Yes i do, Fuck you *klick* (lägger på)

Mannen pratade med en engelska såklart, brytning på något som som en blandning av lite indiskt och afrikanskt.

Jag vill varna er alla, en extra gång, även om ni alla säkert vet om det men berätta gärna för era nära å kära med.

vad tycker ni jag ska göra? kan man anmäla sånt här?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Det enda man kan uppmuntra folk till är sunt förnuft.

Tänk efter, hur mycket brukar man inte få engagera sig när elräkningen är fel, telefonen krånglar eller man har problem med sin internetleverantör eller mobilen.

Och nu ringer företagen upp dig för att lösa problem du inte visste att du hade ?

Men men.. de lyckas tyvärr på vissa.

De ringde farsan för ett tag sedan med den vanliga Microsoft-scam grejen som varit rätt populär ett tag (så skall man installera något eller öppna för fjärrhjälp etc åt dem), synd för dem att han jobbar som IT-tekniker, gick inte så bra.

Har nästan funderat på om man kunde fixa en labbmaskin o koppla upp dem på bara för att driva med dem

Bästa vore om man kunde få över skadlig kod till deras system

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det enda man kan uppmuntra folk till är sunt förnuft.

Tänk efter, hur mycket brukar man inte få engagera sig när elräkningen är fel, telefonen krånglar eller man har problem med sin internetleverantör eller mobilen.

Och nu ringer företagen upp dig för att lösa problem du inte visste att du hade ?

Men men.. de lyckas tyvärr på vissa.

De ringde farsan för ett tag sedan med den vanliga Microsoft-scam grejen som varit rätt populär ett tag (så skall man installera något eller öppna för fjärrhjälp etc åt dem), synd för dem att han jobbar som IT-tekniker, gick inte så bra.

Har nästan funderat på om man kunde fixa en labbmaskin o koppla upp dem på bara för att driva med dem

Bästa vore om man kunde få över skadlig kod till deras system

hehe det våre ju lite roligt!

om man nu kunde ha ett system som bara stod tills att de ringer.

pratade med comhem om det (tele leverantör) och de såg att jag fått samtalet men de såg att det var ett bedrägeri samtal. de kan dock inte lagligt sett spåra det över gränsen eller ha möjligheten till att göra det.

de tyckte dock att man ska polisanmäla det såklart

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Har terroriserad mig med två nya samtal, tre totalt, börjar bli irriterad

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Såååå... nu sitter jag här med en dator vars ägare gick på det här. När han började bli skeptisk hade de tyvärr redan fått åtkomst till hans dator och har därför låst den med något slags "startlösenord".
Både i vanligt läge och felsäkert läge får man direkt en prompt om att "Datorn har konfigurerats till att använda startlösenord", med en lösenordsruta, en OK-knapp och en Starta om-knapp.
F8 och "Reparera datorn" fungerar inte heller, datorn påpekar att man behöver administratörslösenordet men det finns ingen möjlighet att ange ett sådant utan bara en OK-knapp som startar om datorn.

Har nu kopplat in disken till en annan dator och det senaste jag ser installerats är Citrix GoToAssist Remote Support Customer vilket jag misstänker kan vara det som använts för att styra och eventuellt låsa datorn.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon enklare utväg än att blåsa skiten och installera om, det är ju inget virus inlagt utan enbart en låst dator i detta fallet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Har terroriserad mig med två nya samtal, tre totalt, börjar bli irriterad

Bara? Jag har fått minst två samtal i månaden i säkert ett år... har fått slut på roliga saker att göra när dom ringer.

Permalänk
Medlem

Tydligen är dessa personer som ringer jävligt otrevliga om man ställer några motfrågor som de inte kan svara för. Som storper skrev: "gå o krama en hund för att jag va en "son of a b****""

Det bästa är att sätta dit dom jävlarna direkt innan de kommer med dessa kommentarer och får känna att de får "sista ordet"
Andra samtalet jag fick visade jag mig jätteintresserad och pratade med knacking engelska och oförståelig. Sedan bad jag honom vänta och la undan telefonen och satte mig och spelade Battlefield på hög volym ^^

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Man skulle sätta luren mot högtaleren och låta dem lyssna på inspelade samtal från Youtube. Där finns ju högvis med folk som trollat dem. Någon lyckades hålla kvar personen som ringde i en timme. Han räddade säkert 5-6 andra personer på det sättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har blivit uppringd av dessa idioter fyra gånger den senaste månaden (till och med på första april! ). Jag orkar inte svara eftersom det är flera sekunders lagg i linan som bluffarna använder, så det är omöjligt att föra ett samtal i realtid. Annars hade det kanske varit lite kul att trolla dem. För referens och för de som t.ex kör telefonsystem som kan filtrera samtal, så har MS-bluffarna denna månaden hittills använt dessa nummer:

008155197086
0015672539999
009712179514
002063971127

Numera skördar de nummer från eniro.se och andra telefonbokstjänster, så att de frågar efter "rätt" person och kan få det att verka en liten aning mer autentiskt (yeah right). Fortsätt alltså varna vänner och släktingar, och om ni har lust att få ett gott skratt utan att trolla själva, kolla Troy Hunts många inspelade exempel. (www.troyhunt.com)

Permalänk
Medlem

Nytt samtal... börjar bli väldigt trött på det. Kan man göra något åt saken eller får man stå ut med att bli väckt av dom minst två gånger i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Nytt samtal... börjar bli väldigt trött på det. Kan man göra något åt saken eller får man stå ut med att bli väckt av dom minst två gånger i månaden?

Ett par tips är följande; om du har Telia Bredbandstelefoni så säljer de en tjänst som heter Spärr In (10 kr/mån) där du kan hantera en lista över 32 nummer som blockeras och aldrig når fram till din telefon.
Om du har någon annan IP-telefoni finns det gott om program som hanterar filtrering, både PBX-program och SIP-klienter, så att man potentiellt skulle kunna skriva något script som upprätthåller dynamiska listor över "elakartade" nummer från diverse internetbaserade listor som vemringde.se eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Såååå... nu sitter jag här med en dator vars ägare gick på det här. När han började bli skeptisk hade de tyvärr redan fått åtkomst till hans dator och har därför låst den med något slags "startlösenord".
Både i vanligt läge och felsäkert läge får man direkt en prompt om att "Datorn har konfigurerats till att använda startlösenord", med en lösenordsruta, en OK-knapp och en Starta om-knapp.
F8 och "Reparera datorn" fungerar inte heller, datorn påpekar att man behöver administratörslösenordet men det finns ingen möjlighet att ange ett sådant utan bara en OK-knapp som startar om datorn.

Har nu kopplat in disken till en annan dator och det senaste jag ser installerats är Citrix GoToAssist Remote Support Customer vilket jag misstänker kan vara det som använts för att styra och eventuellt låsa datorn.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon enklare utväg än att blåsa skiten och installera om, det är ju inget virus inlagt utan enbart en låst dator i detta fallet.

Du kan ju alltid ladda ner ett program som scannar av vilka lösenord som används till de konton som är aktiva i windowsinstallationen.
Finns en uppsjö av sådana program, de flesta går att lägga på en CD/DVD.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Dom har ringt mig 5 gånger dom senaste 2 veckorna, lägger alltid på direkt.

Permalänk
Medlem

Samtalet jag fick för ett tag sedan.

"Hello my name is *namn* I call from Windows technical support may I speak to MR.Lundqvist" (visste att det var Scam redan här pga typisk indisk brytning sammansatt med ett samtal från windows technical support)

"Yes this is Mr. Lundqvist"

"Oh, Hello Mr.Lundqvist, we have seen that a problem have been found in your computer, if you just...* (Här avbryter jag honom)

"Ehm, Sorry but I have a Mac"

Varpå jag bara hör tystnad i 7 sekunder sedan ett klick xD (Dock för att jag inte har en Mac men luras dom luras jag!)

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk

Jag har blivit uppringd av dom två gånger sedan jag skaffade hemtelefon för ca ett år sedan, och båda gångerna hade jag ingen möjlighet att prata i telefon, och nu vill dom inte ringa upp mig igen
Första gången dom ringde så svarade jag med att jag inte tror på dom, och la sedan på. Kom på efter att jag bara kunnat låta telefonen ligga.
Andra gången la jag på direkt när jag märkte vart det var i från. (Jag var precis på väg ut för att gå på en arbetsintervju)

Nu sitter jag i stort sett och väntar på nästa samtal, och då hoppas jag att det blir när jag har tid att jävlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man skulle sätta luren mot högtaleren och låta dem lyssna på inspelade samtal från Youtube. Där finns ju högvis med folk som trollat dem. Någon lyckades hålla kvar personen som ringde i en timme. Han räddade säkert 5-6 andra personer på det sättet.

De var en period när dom ringde oss varrana vecka under en två månaders period. Det blev lite som en sport mellan mig och brorsan att trolla med dom så mycket som möjligt.

Några gånger har han spelat med ändå tills han slulle trycka på ok varpå han sagt att han jobbade som it forensiker och skulle spåra dom till jordens ände om så behövdes. Jävlar va fort dom la på.

En annan gång bestämde jag mig för att testa deras uthållighet och se hur pass länge jag faktiskt kunde prata med "windows service center".
(De väkte mig på en lördag, det gör man inte)

Gjorde på detta sätt:
1. Spela godtroget med tills de ber dig ta upp prompten

2. Börja lite försiktigt insinuerar att du väldigt gärna vill ha hjälp från dom men att du är lite orolig över vilka dom faktiskt är.

3. Påbörja en filosofisk debatt om företaget och deras koppling till Microsoft
Fråga frågor som
what is you connection to Micosoft?
Do you know who Bill Gates is?
What is you education in this field?
Viktigt är att alltid låta hundra procent lugnt och varje gång de fråga om du vill ha hjälp svarar du
Yes, but i need to know what your connection to Microsoft is before i let you help me.
Detta gjorde att jag gav den lille stackaren hopp om att han kanske med lite tur skulle få mig att göra det han ville... stackars sate...

Detta samtalet fortsatte i 1.5 timmar och under denna tid fick jag även honom att ringa upp mig igen då jag låtsades som att det var problem med linjen.
Min kära indier på andra sidan var lagom glad på mig vid detta lag men önskade mig lycka till i framtiden och en fortsatt trevlig dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I går ringde en engelsktalande person med stark indisk brytning på vår hemtelefon. Han berättade för mig att min dator har virus i sig och att han kunde hjälpa mig. Han ringde nämligen från Microsoft!

Jag blev så klart jätteglad när han var snäll nog att hjälpa mig med ett problem jag inte visste att jag (eller ja, min dator) hade.

Dumt nog för honom det tog mig flera minuter att
1. starta upp datorn,
2. inte hitta startknappen som han insisterade på att jag hade längst ner till vänster på skärmen. Då jag flera minuter efter sökandet av knappen säger att jag har Windows 8, ber han mig ansträngt vänligt vänta lite (till han hittar manuset på hur hans problembeskrivning ska gå till). Men mina problem fortsätter med att
3. förstå vad en "W" heter på svenska och
4. förstå var Windowsknappen på tangentbordet sitter, eftersom min engelska är så dålig och mina data-kunskaper är starkt bristfälliga. Där började hans snälla och hjälpsamma fasad näääästan nästan spricka. Förstod att jag kanske var lite väl dum och att detta tog för lång tid för honom att komma någon vart, så jag började spela "oroad datoranvändare" istället. Genast blev min nya vän glad igen och fortsatte.

Han hjälpte mig ta fram siffer-uppgifter som finns i varje Windowsdator. Denna rad av tecken är densamma oavsett om det är i din dator eller min, ett så kallad SLSID-nummer.

Exakt dessa tecken talar han nu om för mig innan jag hinner säga vad som står på skärmen. Klart flera personer på min sida luren endera blir imponerad eller skrämd av det.

Då han visste detta ID-nummer som var gömt i min dator, är det ju en bekräftelse på att jag har ett STORT problem. Därför lägger han 10 minuter på att förklara i detalj allt som är dumt och fel.
** Sakta kommer han fram till vad han vill att jag ska göra. Jag ska ladda hem en fil så kommer allt att bli bra igen. **

Filen är en "ta över datorn"-fil. Gratis att ladda hem och den innehåller faktiskt inget virus.

Den gör dock att min hjälpare skulle bli en stjälpare.

Men dumt nog, när han vill att jag startar programmet ser jag hur mycket klockan är. Berättar att jag måste ge mig iväg till mormor med vin & bröd, så jag ber i det avgörande ögonblicket att få ringa tillbaka till honom istället när jag gjort min goda gärning, så får han fortsätta med sin gärning mot mig. Tänk så frustrerad har måste vara när fisken var såååå nära att hugga.

Men WOW, han ger mig numret till sin växel. Det numret är dock till ett företag i USA som inte har något med support att göra.

Nu tänker jag vänta på att han ringer igen. Tänker låta honom lägga någon timme till på mig innan jag snällt tänker berätta att det inte är snällt att lura privatpersoner och ta över deras datorer. Får se vad som sker efter det. Enligt forum på nätet och även i denna tråd blir de ofta riktigt arga när de blir påkomna.

Visa signatur

Intel Core7, uppjagad något via Asus P6T Deluxe v2. Svart Anteclåda, 3*2GB ram, Asus Ati 4890, 2*1TB extern-HDD, 2*1TB internHDD, Windows 7 x64 RC, 24" BenQ

Permalänk
Medlem

Måste dela med mig av en sådan händelse som händer i veckan. En polare jobbar som support tekniker för Mac, den som ringde var någon från kommunen som satt på en Mac då givetvis. Det han ringde in för var att kolla med oss vad han skulle göra när det är någon som styr hans dator. Det visade sig vara "Microsoft" med en snubbe med indisk brytning som sa att han hade virus, sagt och gjort fick han ju access. Hur klyftig får man vara igentligen? xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De ringde mig för en månad sedan och av en tillfällighet hade jag tittat på scam the scammers på youtube några dagar innan.
Lyckades förhala samtalet 17min, genom diverse andra samtal.

Exempelvis så förklarade tjejen att min dator var långsam pga virus, varav jag tyckte att min dator var långsam och skulle göra som hon sa. När hon började hänvisa mig vad jag skulle öppna etc, så sa jag att jag kunde inte det. För jag var i köket och gjorde kaffe.När hon frågade varför jag gjorde kaffe, så sa jag att datorn är så långsam att jag hinner göra kaffe. Varav jag satte på kaffekvarnen och la telefonen emot.

Hade förväntat mig att hon skulle lägga på, men hon hängde kvar och jag insåg att detta kunde bli roligt. Hade en 5min dialog om hur man ändrade musinställningen för "dubbelklick" och när blev två enkelklick ett dubbelklick. Eftersom jag inte kunde öppna den filen hon bad mig att starta. Självklart gjorde jag aldrig något med datorn. Satt inte ens vid datorn, utan jag satt i köket och drack kaffe. Smög in lite frågor då och då hur hon gillade kaffe, om det skulle vara brunt(mjölk), äckligt(socker) eller vanligt.

Efter ett tag tröttnade jag på henne och började fråga vad hon hade på sig och om hon föredrog enkelklick eller dubbelklick på musen.
Hon började fråga varför jag ville veta vad hon hade på sig och jag frågade varför hon försökte scamma mig. blev tyst i 15sek, sedan kom en manlig röst in.

Jag envisades med att kalla honom Bob, vilket han inte gillade och slutade med att han la på luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodness:

Hur ser numret ut som de ringer ifrån? Har ett nummer som börjar med 019 som ringt under ett antal dagar nu, men har aldrig svarat, också ringer de typ bara 3 signaler.

Kan med 99.9% säkerhet säga att det är en telefonförsäljare, jävla 019 nummer ringer mig hela tiden för att jag för ett par år sen angav mitt nummer i nån jävla undersökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte ringa till finska telefoner??? Skulle ju kunna ha lite kul här med dessa muppar som uppenbarligen saknar intelligens :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Undra va det säger när man berättar att man kör linux.

Min kompis blev uppringd. De påstod att han hade virus i sitt windows. Då sa han "Linux is your virus"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Samtalet jag fick för ett tag sedan.

"Hello my name is *namn* I call from Windows technical support may I speak to MR.Lundqvist" (visste att det var Scam redan här pga typisk indisk brytning sammansatt med ett samtal från windows technical support)

"Yes this is Mr. Lundqvist"

"Oh, Hello Mr.Lundqvist, we have seen that a problem have been found in your computer, if you just...* (Här avbryter jag honom)

"Ehm, Sorry but I have a Mac"

Varpå jag bara hör tystnad i 7 sekunder sedan ett klick xD (Dock för att jag inte har en Mac men luras dom luras jag!)

Jag läste texten med indisk brytning per automatik innan jag ens visste om att det var en indier Gotta love them stereotypes

Att dom här telefonsamtalen ens fortsätter efter all uppmärksamhet det fått i media är ju bra lustigt. Säkert några stackare av äldre modell som går på det och får dessa scammers att fortsätta. Jag har själv suttit och väntat på att telefonen ska ringa, men jag får bara en massa tråkiga mail om att jag måste validera mitt Runescape-konto som jag inte ens har Kom igen, det blir ju ingen sport på det sättet! Ringer dom bara till hemtelefon, eller ringer dom även till mobiler?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi