Permalänk
Avstängd

lite frågor om VPN

Undrar lite om VPN bara
har man den alltid på?
saktar den ner internet?
vilken tjänst är bäst?
vad är skillnaden på 2048bit kryptering och 128bit kryptering?
vad är skillnaden mellan PPTP och SSL krypteringstyp?
Kan man byta internet ex andvänder grannens ett tag sen byter tbx till mitt funkar vpn då också?

Sitter o tänker lite om jag ska köpa OPENVPN av Anonine

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem

Kör själv openvpn av anonine så ska försöka svara så gott jag kan är dock ingen expert på området men vet kanske lite i alla fall.

har man den alltid på?
Man väljer själv om man vill ha den på eller av kan även koppla upp och ner för att byta ipadress som man får där.

saktar den ner Internet?
Är exakt som vanligt dvs slöar inte ner något vad jag märkt av spel/streaming eller vid bredbandstest då med av och på.

vilken tjänst är bäst?
Kan jag tyvärr inte svara på, men anledningen för mig att det blev Anonine är att man får svenskt ip några sidor jag surfar på kräver.

vad är skillnaden på 2048bit kryptering och 128bit kryptering?
"Desto högre tal desto svårare att se vad någon gör" Nog någon annan som kan förklara det bättre.

vad är skillnaden mellan PPTP och SSL krypteringstyp?
Tyvärr för dålig kunskap för att försöka mig på ett svar.

Kan man byta internet ex andvänder grannens ett tag sen byter tbx till mitt funkar vpn då också?
Om jag förstår dig rätt så är tanken att använda samma VPN på olika nät och det funkar utan problem då man själv väljer när den är igång eller inte. Ända som kan vara problem är att man har en brandvägg som blockar.

OPENVPN av Anonine fungerar så att man installerar ett program som man kan välja att ha på eller av och där med styra när man vill ha igång det. Så kan användas på var man än är så länge inte någon brandvägg eller något annat blockar den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wyzor:

Kör själv openvpn av anonine så ska försöka svara så gott jag kan är dock ingen expert på området men vet kanske lite i alla fall.

har man den alltid på?
Man väljer själv om man vill ha den på eller av kan även koppla upp och ner för att byta ipadress som man får där.

saktar den ner Internet?
Är exakt som vanligt dvs slöar inte ner något vad jag märkt av spel/streaming eller vid bredbandstest då med av och på.

vilken tjänst är bäst?
Kan jag tyvärr inte svara på, men anledningen för mig att det blev Anonine är att man får svenskt ip några sidor jag surfar på kräver.

vad är skillnaden på 2048bit kryptering och 128bit kryptering?
"Desto högre tal desto svårare att se vad någon gör" Nog någon annan som kan förklara det bättre.

vad är skillnaden mellan PPTP och SSL krypteringstyp?
Tyvärr för dålig kunskap för att försöka mig på ett svar.

Kan man byta internet ex andvänder grannens ett tag sen byter tbx till mitt funkar vpn då också?
Om jag förstår dig rätt så är tanken att använda samma VPN på olika nät och det funkar utan problem då man själv väljer när den är igång eller inte. Ända som kan vara problem är att man har en brandvägg som blockar.

OPENVPN av Anonine fungerar så att man installerar ett program som man kan välja att ha på eller av och där med styra när man vill ha igång det. Så kan användas på var man än är så länge inte någon brandvägg eller något annat blockar den.

Okej tack så mycket

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är skillnaden på 2048bit kryptering och 128bit kryptering?
"Desto högre tal desto svårare att se vad någon gör" Nog någon annan som kan förklara det bättre.

Det är storleken på nycklarna som krypterar innehållet. Större nycklar är svårare att knäcka med uttömmande attacker, men kräver också mer datorkraft att använda. Så länge du inte är nästa breivik eller en rysk spion behöver du nog inte oroa dig så mycket för att nån kommer försöka med detta.

Citat:

vad är skillnaden mellan PPTP och SSL krypteringstyp?
Tyvärr för dålig kunskap för att försöka mig på ett svar.

Det är inte krypteringstyper utan tunnelprotokoll för överföring av data. Dessa kan använda lite olika krypteringstyper. Och åter igen om du mest vill ha ditt piratkopierande och porrsurfande anonymt behöver du inte oroa dig för vad du väljer, ingen kommer försöka knäcka det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Det är storleken på nycklarna som krypterar innehållet. Större nycklar är svårare att knäcka med uttömmande attacker, men kräver också mer datorkraft att använda. Så länge du inte är nästa breivik eller en rysk spion behöver du nog inte oroa dig så mycket för att nån kommer försöka med detta.

Det är inte krypteringstyper utan tunnelprotokoll för överföring av data. Dessa kan använda lite olika krypteringstyper. Och åter igen om du mest vill ha ditt piratkopierande och porrsurfande anonymt behöver du inte oroa dig för vad du väljer, ingen kommer försöka knäcka det.

okej vet du vall man kan andvända samma vpn eller konto typ på olika datorer i hemmet?

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem

Ja man kan använda samma VPN konto på flera datorer, dock om jag förstod Anonine FAQ rätt så kan man bara vara inloggad på en samtidigt. (har inte testat det själv så vet inte säkert)

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga dök upp i mitt huvud: om man har en router som stödjer någon form VPN-relay, kan man använda exempelvis Anonine för specifika program/portar? Låt oss säga att jag vill köra IRC- och Web-trafik via VPN, men Mumble och FTP via min vanliga lina - är det möjligt?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

En fråga dök upp i mitt huvud: om man har en router som stödjer någon form VPN-relay, kan man använda exempelvis Anonine för specifika program/portar? Låt oss säga att jag vill köra IRC- och Web-trafik via VPN, men Mumble och FTP via min vanliga lina - är det möjligt?

Om du kör pfsense eller liknande som router är det nog inga problem. Mer än det kan vara lite jobbigt att configga.

Postiva att köra vpn genom pfsense är att man kan dela t.ex. anonine på flera datorer samtidigt.

Har fixat så att jag kör en pfsense innanför min stationära router. Men har blockat all annan trafik genom pfsense än vpn.
Så om jag ändrar mitt lokala ip till 192.x.10 istället för 192.x.1 så kör jag över vpn. För mig känns det som en ok lösning.
Kör endel olika virtuella servrar så jag kan dela upp det lite om jag tycker det är bättre med vpn eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hermaniii:

Om du kör pfsense eller liknande som router är det nog inga problem. Mer än det kan vara lite jobbigt att configga.

Postiva att köra vpn genom pfsense är att man kan dela t.ex. anonine på flera datorer samtidigt.

Har fixat så att jag kör en pfsense innanför min stationära router. Men har blockat all annan trafik genom pfsense än vpn.
Så om jag ändrar mitt lokala ip till 192.x.10 istället för 192.x.1 så kör jag över vpn. För mig känns det som en ok lösning.
Kör endel olika virtuella servrar så jag kan dela upp det lite om jag tycker det är bättre med vpn eller inte.

Intressant! Rätt smidigt sätt att lösa det på antar jag. Men hur ser din config ut? Kör du helt enkelt en PPTP-tunnel mot Anonine för all trafik, eller specifik? Viss typ av trafik kan jag tänka mig går segare med VPN? (eller borde göra iaf..)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Intressant! Rätt smidigt sätt att lösa det på antar jag. Men hur ser din config ut? Kör du helt enkelt en PPTP-tunnel mot Anonine för all trafik, eller specifik? Viss typ av trafik kan jag tänka mig går segare med VPN? (eller borde göra iaf..)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara testat openvpn så vet inte om det går att lösa med pptp. Kör nu med anonine men ska nog byta även om jag inte har så mycket att klaga över anonine. Och kommer välja openvpn igen.
Är första gången jag kör pfsense så kändes väl lite knepigt ibörjan att få till.
Går att lägga till många olika wan i pfsense och funkar bra att köra portforwardering med den vpn jag körde. Så ser väl inga problem att styra det väldigt specifikt.
Hur snabbt vpn är beror väl mest på leverantören. Men naturligt borde man få högre latens. Men kan inte säga att jag stört mig på något av det jag kört. Men har kasst nät från början

Permalänk

Nyligen har jag fått höra att ens anonymitet "försvagas" om man har IPv6-protokollet aktiverat. Stämmer det och finns det något annat att göra än att avaktivera IPv6?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en VPN tjänst kan påverka andra datorer/nätverk, inom det egna?

Är så att mor har en vpn-tunnel för att komma åt sin server (jobb) och jag kommer bli halshuggen om jag skaffar en vpn tjänst och sabbar hennes grejer.

Finns det någon risk?
Ska tillägga att alla datorer är koppla till en netgear firewall och via den till modem/router.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av hermaniii:

Jag har bara testat openvpn så vet inte om det går att lösa med pptp. Kör nu med anonine men ska nog byta även om jag inte har så mycket att klaga över anonine. Och kommer välja openvpn igen.
Är första gången jag kör pfsense så kändes väl lite knepigt ibörjan att få till.
Går att lägga till många olika wan i pfsense och funkar bra att köra portforwardering med den vpn jag körde. Så ser väl inga problem att styra det väldigt specifikt.
Hur snabbt vpn är beror väl mest på leverantören. Men naturligt borde man få högre latens. Men kan inte säga att jag stört mig på något av det jag kört. Men har kasst nät från början

Har bråkat en del med detta men inte fått det att funka, kan du tänka dig att dela med dig av dina inställningar?

Permalänk
Skrivet av JAndersson:

Har bråkat en del med detta men inte fått det att funka, kan du tänka dig att dela med dig av dina inställningar?

hmm vad får du inte att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmirreKatt:

Nyligen har jag fått höra att ens anonymitet "försvagas" om man har IPv6-protokollet aktiverat. Stämmer det och finns det något annat att göra än att avaktivera IPv6?

Det går att köra VPN-tunnel på precis samma sätt med IPv6 - så nej.
Det folk kan mena(?) är att IPv6 gör Port Address Translation, PAT, överflödigt (det som i många routrar kallas, "felaktigt", för NAT). Vilket innebär att du skyltar med din dators IP-adress istället för din routers IP-adress (det är svårara att komma åt en dator bakom NAT/PAT).
Men det har ingenting med anonymitet att göra..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Om du kör pfsense eller liknande som router är det nog inga problem. Mer än det kan vara lite jobbigt att configga.

Postiva att köra vpn genom pfsense är att man kan dela t.ex. anonine på flera datorer samtidigt.

Har fixat så att jag kör en pfsense innanför min stationära router. Men har blockat all annan trafik genom pfsense än vpn.
Så om jag ändrar mitt lokala ip till 192.x.10 istället för 192.x.1 så kör jag över vpn. För mig känns det som en ok lösning.
Kör endel olika virtuella servrar så jag kan dela upp det lite om jag tycker det är bättre med vpn eller inte.

Skrivet av Kr^PacMan:

Intressant! Rätt smidigt sätt att lösa det på antar jag. Men hur ser din config ut? Kör du helt enkelt en PPTP-tunnel mot Anonine för all trafik, eller specifik? Viss typ av trafik kan jag tänka mig går segare med VPN? (eller borde göra iaf..)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har nog nämnt detta tidigare men jag har också en lösning där jag kan lägga viss trafik via VPN. Jag har en Linux-firewall och mitt LAN med burkar. En av dessa är min filserver/torrent maskin, den har en anslutning mot en vpnleverantör som använder openvpn. Jag kör ingen default-gateway via VPN utan istället bind'ar jag rtorrent till IP't jag får från vpnleverantören till processen (rtorrent -b 1.1.1.2 -i 1.1.1.2), så långt är allt frid och fröjd. Men om jag vill köra något annat via VPN som inte ens är på samma maskin? Jo då kan man göra source-routing, vilket i detta fall eftersom mitt LAN har privata ip-adresser innebär att jag måste slå på forwarding + NAT.

tap0 är mitt VPN-interface.

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward iptables -t NAT -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24 -o tap0 MASQUERADE

Sedan måste vi göra en route-table där vi lägger in vad som ska gå vart.

# make the actual endpoint the default route in awesome-vpn table. ip route add default via 1.1.1.1 dev tap0 table awesome-vpn # flush the toilet.. i mean the cache.. ip route flush cache

Det där löser dock inte alla problem, vi har inte lagt in några adresser som ska hänvisas till awesome-vpn.

# Access to certain sites should be source routed through # a VPN connection that does not have it's endpoint on this host. IP_ARR=( 173.194.71.94 81.201.220.164 ) for IP in "${IP_ARR[@]}"; do ip rule add to $IP from 192.168.0.0/24 table awesome-vpn done;

Allt som går till www.google.se eller www.sweclockers.com ska i mitt exempel skickas via VPN istället för den vanliga vägen. Den observante swecaren har nog märkt att jag har gjort all detta på min fil/torrent maskin, hur ska min workstation eller laptop veta om detta? Vi måste göra en manöver på brandväggen också eftersom det är våran default-route.

Lägger till en route som säger att "om du ska till x.x.x.x så ska du gå via vpn-routed table.

# Yes this is a duplicate.. should be the same as on 192.168.0.2 IP_ARR=( 173.194.71.94 81.201.220.164 ) ip route add default via 192.168.0.2 dev eth0 table vpn-routed for IP in "${IP_ARR[@]}"; do ip rule add to $IP from 192.168.0.0/24 table vpn-routed # this is ugly yes i know.. to avoid a routing loop we should do this.. ip rule del from 192.168.0.2 to $IP table vpn-routed done;

så har jag löst det. om jag vill lägga annan trafik via vpn så måste jag lägga in en regel med ip rule add blah bleh bloh blish table vpn-routed och samma sak i awesome-vpn table. jag lämnar inga garantier på detta, mitt test består av traceroute när jag vill se om trafiken verkligen skickas runt på rätt ställe - det räcker så.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Ni som kör anonine, har ni sökt på Er IP-adress och kollat om ni är "säkra" för jag är nämligen inte det, trots Anonine. Läs mitt inlägg som även finns på flera andra ämne. Känner att jag vill dela med mig till så många andra som möjligt...

Har haft anonine i över ett år. Av en ren slump hamnade jag på whatsmyipadress.com. När man går in på sidan känner den av automatiskt av ens IP-adress. På min stora förvåning (glöm ej att jag är ansluten till Anonine 2048 bit Open VPN och att jag har blivit delgiven en IP-adress som går till Tyskland, vilket jag alltså sökt på) så får jag upp ALL information om min anslutning, och då menar jag allt. Det enda som felade var kartan! Ja, du får även en GPS-positionering på var du sitter. Den missade mig med ett par gator! Fatta om jag känner mig lurad. Trots flera försök att få kontakt med Anonines kundtjänst, inget svar!

Jag råder nu alla, att helt enkelt gå in på whatsmyipadress.com och kolla om ni är skyddade. Ni ska självklart vara anslutna till anonine. Är ni inte skyddade, ja då fån ni själva avgöra om det är lönt att betala för något som inte fungerar, och framför allt är ni inte SKYDDADE!

Kör nu istället en gratis version som finns ute på nätet...och kollar min IP-adress regelbundet.

Permalänk
Skrivet av nas9:

Ni som kör anonine, har ni sökt på Er IP-adress och kollat om ni är "säkra" för jag är nämligen inte det, trots Anonine. Läs mitt inlägg som även finns på flera andra ämne. Känner att jag vill dela med mig till så många andra som möjligt...

Har haft anonine i över ett år. Av en ren slump hamnade jag på whatsmyipadress.com. När man går in på sidan känner den av automatiskt av ens IP-adress. På min stora förvåning (glöm ej att jag är ansluten till Anonine 2048 bit Open VPN och att jag har blivit delgiven en IP-adress som går till Tyskland, vilket jag alltså sökt på) så får jag upp ALL information om min anslutning, och då menar jag allt. Det enda som felade var kartan! Ja, du får även en GPS-positionering på var du sitter. Den missade mig med ett par gator! Fatta om jag känner mig lurad. Trots flera försök att få kontakt med Anonines kundtjänst, inget svar!

Jag råder nu alla, att helt enkelt gå in på whatsmyipadress.com och kolla om ni är skyddade. Ni ska självklart vara anslutna till anonine. Är ni inte skyddade, ja då fån ni själva avgöra om det är lönt att betala för något som inte fungerar, och framför allt är ni inte SKYDDADE!

Kör nu istället en gratis version som finns ute på nätet...och kollar min IP-adress regelbundet.

tysk ip? Anonine ger väl bara svenska ipn så du har nog strulat till det lite.

Men saker att tänka på om man kopplat upp sig på rätt sätt är valet av dns och att inte gammal info(cookies mm) från program ligger kvar som kan avslöja plats/identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Om du kör pfsense eller liknande som router är det nog inga problem. Mer än det kan vara lite jobbigt att configga.

Postiva att köra vpn genom pfsense är att man kan dela t.ex. anonine på flera datorer samtidigt.

Har fixat så att jag kör en pfsense innanför min stationära router. Men har blockat all annan trafik genom pfsense än vpn.
Så om jag ändrar mitt lokala ip till 192.x.10 istället för 192.x.1 så kör jag över vpn. För mig känns det som en ok lösning.
Kör endel olika virtuella servrar så jag kan dela upp det lite om jag tycker det är bättre med vpn eller inte.

Skrivet av hermaniii:

Jag har bara testat openvpn så vet inte om det går att lösa med pptp. Kör nu med anonine men ska nog byta även om jag inte har så mycket att klaga över anonine. Och kommer välja openvpn igen.
Är första gången jag kör pfsense så kändes väl lite knepigt ibörjan att få till.
Går att lägga till många olika wan i pfsense och funkar bra att köra portforwardering med den vpn jag körde. Så ser väl inga problem att styra det väldigt specifikt.
Hur snabbt vpn är beror väl mest på leverantören. Men naturligt borde man få högre latens. Men kan inte säga att jag stört mig på något av det jag kört. Men har kasst nät från början

kan du dela med dig hur du gjorde för att få det att funka med username och password för anonine?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av QwQ:

kan du dela med dig hur du gjorde för att få det att funka med username och password för anonine?

Nu förstår jag inte? Kan ge dig lite allmänna guider hur man sätter upp pfsense med kommersiell vpn om det var det du var ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Nu förstår jag inte? Kan ge dig lite allmänna guider hur man sätter upp pfsense med kommersiell vpn om det var det du var ute efter?

jag var ute efter hur/vart du mata in lösenordet och användarnamnet du fick från anonine.

har du nån guide på detta kan du länka, allt annat har jag koll på då kör pfesnse med an annan openvpn levrantör som sköter auktoriserigen med enbart certifikat

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av QwQ:

jag var ute efter hur/vart du mata in lösenordet och användarnamnet du fick från anonine.

har du nån guide på detta kan du länka, allt annat har jag koll på då kör pfesnse med an annan openvpn levrantör som sköter auktoriserigen med enbart certifikat

auth-user-pass /conf/openvpn-auth.conf

Så har jag skrivit i openvpn configgen. Alltså hänvisat till en fil med inlogg uppgifter.
Och enda som står i den filen är.
username
lösen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

auth-user-pass /conf/openvpn-auth.conf

Så har jag skrivit i openvpn configgen. Alltså hänvisat till en fil med inlogg uppgifter.
Och enda som står i den filen är.
username
lösen

okej tack

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

tysk ip? Anonine ger väl bara svenska ipn så du har nog strulat till det lite.

Men saker att tänka på om man kopplat upp sig på rätt sätt är valet av dns och att inte gammal info(cookies mm) från program ligger kvar som kan avslöja plats/identitet.

Kollade på det nu igen. Den tyska IP-adressen är med gratistjänsten. Mitt fel.
Kan du beskriva närmare hur du menar för att få tjänsten att fungera rätt???

Har du förresten kollat själv hur det ser ut för din del när du kör anonine?

Permalänk
Skrivet av nas9:

Kollade på det nu igen. Den tyska IP-adressen är med gratistjänsten. Mitt fel.
Kan du beskriva närmare hur du menar för att få tjänsten att fungera rätt???

Har du förresten kollat själv hur det ser ut för din del när du kör anonine?

mja om du kan berätta hur du använder den fel

För att öka sannolikheten att förbli anonym skulle jag rekommendera att starta med ett nyinstallerat virtuellt os. Som man använder till så lite som möjligt och inget som är personligt.
Använd brandvägg eller liknande som bryter internet förbindelsen när inte vpnen är igång och kör med en global dns server.

Permalänk

Har frågor angående vpn. sparas cookies/loggar i datorn som ex lösenord, att du laddat ner vi ex. kan ex filerna återskapas efter att de raderats trots användning av vpn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE