Precis klockat min AMD Phenom II x4 955 BE till 3.6 Ghz. Gjorde jag rätt?

Permalänk

Precis klockat min AMD Phenom II x4 955 BE till 3.6 Ghz. Gjorde jag rätt?

Hej Swelockers! Sen jag köpte min dator i december har jag haft stora fps drops i World of Warcraft och nu inatt tänkte jag. Nu jävlar ska ja boosta denna datorn. Har läst hela natten om klockning från BIOS om volt m.m. Men jag skippade höja volt.
Klarar mitt 500w nätagg 3600 mhz? Längst ner i tråden är märke och dator delar.

Jag ändrade bara första ändringen till x18 så Mhz gick upp från 3200 till 3600!

Här är 2st bilder när min CPU usage är 100%. Så får ni se om allt ser bra ut. Jag vet att jag inte borde göra tråd om detta. Men vill inte något ska brinna upp precis.

Bild 1 - http://i44.tinypic.com/dvgjm.jpg

Bild 2 - http://i40.tinypic.com/eq1kzs.jpg

En sak till. Va det lönt att höja min AMD Phenom II x4 955 BE från 3.2 Ghz till 3.6 ghz? Kommer det märkas av i fps spel?

Tack Swelockers!

PS. Jag kanske kan höja till 3.8 Ghz också? Men 3.6 Ghz räcker för mig så vill ha inte kommentarer om att klocka mer.
Kolla gärna värdena på Easytune6 om det ser bra ut.

Här är min dator om det har någon betydelse

Chassi: Cooler Master Elite 310 Svart/Silver ( Billigt Skit Chassi ca 350kr )
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition Cooler Master Hyper TX3 cpu kylare
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB - ( x4 2gb )
Grafikort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,
Hårdisk: Seagate Barracuda® 500GB
Skärm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940B 8ms =(
Operativsystem: Windows 7 Proffesional 64bit ( Äkta license )

Är utabbad från World of Warcraft nu. Max CPU temp 44c och system 36c. Men droppar fortarande från 75fps till 60 ish utanför Auction house med Low settings fast där e kanske max 15 spelare. Det är bättre fps nu men det är inte med mycket innan med 3.2 ghz

EDIT: System temp räknar med mitt Gigabyte Moderkort också? Antar med ett system alltid under 40 grader är lugnt?
Vill verkligen lära mig så hoppas ni står ut med mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Hej Swelockers! Sen jag köpte min dator i december har jag haft stora fps drops i World of Warcraft och nu inatt tänkte jag. Nu jävlar ska ja boosta denna datorn. Har läst hela natten om klockning från BIOS om volt m.m. Men jag skippade höja volt.
Klarar mitt 500w nätagg 3600 mhz? Längst ner i tråden är märke och dator delar.

Jag ändrade bara första ändringen till x18 så Mhz gick upp från 3200 till 3600!

Här är 2st bilder när min CPU usage är 100%. Så får ni se om allt ser bra ut. Jag vet att jag inte borde göra tråd om detta. Men vill inte något ska brinna upp precis.

Bild 1 - http://i44.tinypic.com/dvgjm.jpg

Bild 2 - http://i40.tinypic.com/eq1kzs.jpg

En sak till. Va det lönt att höja min AMD Phenom II x4 955 BE från 3.2 Ghz till 3.6 ghz? Kommer det märkas av i fps spel?

Tack Swelockers!

PS. Jag kanske kan höja till 3.8 Ghz också? Men 3.6 Ghz räcker för mig så vill ha inte kommentarer om att klocka mer.
Kolla gärna värdena på Easytune6 om det ser bra ut.

Här är min dator om det har någon betydelse

Chassi: Cooler Master Elite 310 Svart/Silver ( Billigt Skit Chassi ca 350kr )
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition Cooler Master Hyper TX3 cpu kylare
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB - ( x4 2gb )
Grafikort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,
Hårdisk: Seagate Barracuda® 500GB
Skärm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940B 8ms =(
Operativsystem: Windows 7 Proffesional 64bit ( Äkta license )

Är utabbad från World of Warcraft nu. Max CPU temp 44c och system 36c. Men droppar fortarande från 75fps till 60 ish utanför Auction house med Low settings fast där e kanske max 15 spelare. Det är bättre fps nu men det är inte med mycket innan med 3.2 ghz

WoW kan droppa ner till 35-40FPS för mig på en 4GHz 1090t x6 till och med, men inte lika mycket eller ofta som oklockat, så du kommer få bättre flyt, men det är inte onormalt att du droppar ner lågt ibland iaf, det får man leva med som WoW är skrivet. När det är 10 pers i en raid som kastar olika spells och har alla sina olika gear-bitar så är det mycket för CPUn att hålla reda på, i städer blir det mindre effekter, men så många fler spelare med sin gear, mounts, pets m.m. så även den snabbaste CPU kan dippa ner ibland.

Om du kör 64-bit windows, så kan du googla "WoW 64-bit client" och dra hem och testa, den är lite beta än, men kan snabba upp spelet med 5-10 FPS eller så. Bara ett tips

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Om du kör 64-bit windows, så kan du googla "WoW 64-bit client" och dra hem och testa, den är lite beta än, men kan snabba upp spelet med 5-10 FPS eller så. Bara ett tips

Hej blackeagle! Jo jag kör redan med 64 bit wow =). Men ser min klockning rätt ut? Mina temperaturer ser bra ut nu efter någon timmes afk i org. Cpu aldrig över 45c med 1900 RPM som max ( Kan gå upp till 2800 RPM ). System: 36 grader.

När vi ändå är igång. Men min dator. droppa ner till och med till 30fps nu vid denna tid med ALLT LOW WOW settings sen upp 70. se ner 50. osv?

Aja Baradin hold resetas på onsdag så då får jag se om jag droppar ner till 28fps då med. Så länge får ni gärna kommentera om min första klockning ever ser bra ut

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Står volten på auto? för det känns som en hög volt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Står volten på auto? för det känns som en hög volt.

Det där är stockvolt. 1.4. Kör min i 4ghx@1.35vcore.

Förövrigt; du kan inte få ut 60fps flytande när det är mycket med en Phenom2, är jag rädd. För dåligt optimerat.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Hej blackeagle! Jo jag kör redan med 64 bit wow =). Men ser min klockning rätt ut? Mina temperaturer ser bra ut nu efter någon timmes afk i org. Cpu aldrig över 45c med 1900 RPM som max ( Kan gå upp till 2800 RPM ). System: 36 grader.

När vi ändå är igång. Men min dator. droppa ner till och med till 30fps nu vid denna tid med ALLT LOW WOW settings sen upp 70. se ner 50. osv?

Aja Baradin hold resetas på onsdag så då får jag se om jag droppar ner till 28fps då med. Så länge får ni gärna kommentera om min första klockning ever ser bra ut

Tusen tack på förhand!

Klockningen ser väl bra ut, fina temperaturer.

LOW eller ULTRA spelar ingen större roll, när det är mycket för CPUn att beräkna så kan det dippa iaf, WoW är ju inte så bra optimerat på att dela ut sin belastning. En kärna jobbar mycket, sen en eller två på sin höjd lite med extra beräkningar.
Som sagt, Intels topp-CPUs presterar lite bättre, men det kan dippa ner så lågt på dem också ibland.

Slår jag på Ultra och bara flyger runt i Twilight Highlands så ligger jag på 60 stabilt (med v-sync som låser till amx 60), men börjar jag snurra runt och dyka ner mot mitten där det är många NPCs, dvärgar och orcher, så dippar FPS rätt snabbt ner till 35-40 och sen upp till 60 igen.

Jag hoppas de fortsätter optimera 64-bitsklienten så att den även kan använda fler trådar bättre, men det kanske kräver för mycket omskrivning av spelkoden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Klockningen ser väl bra ut, fina temperaturer.

LOW eller ULTRA spelar ingen större roll, när det är mycket för CPUn att beräkna så kan det dippa iaf, WoW är ju inte så bra optimerat på att dela ut sin belastning. En kärna jobbar mycket, sen en eller två på sin höjd lite med extra beräkningar.
Som sagt, Intels topp-CPUs presterar lite bättre, men det kan dippa ner så lågt på dem också ibland.

Slår jag på Ultra och bara flyger runt i Twilight Highlands så ligger jag på 60 stabilt (med v-sync som låser till amx 60), men börjar jag snurra runt och dyka ner mot mitten där det är många NPCs, dvärgar och orcher, så dippar FPS rätt snabbt ner till 35-40 och sen upp till 60 igen.

Jag hoppas de fortsätter optimera 64-bitsklienten så att den även kan använda fler trådar bättre, men det kanske kräver för mycket omskrivning av spelkoden.

Okej tack så mycket du delar med dig. Antar det inte finns så mycket att göra mer. Men min fps e klart bättre i Org nu.