Lite hjälp med ASUS Sabertooth x58 och 12GB Corsair.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Lite hjälp med ASUS Sabertooth x58 och 12GB Corsair.

Hejhej,

Så här är det, jag har byggt datorn själv kopplat in första Corsair kit, A1 B1 C1
Datorn fungerar och startar smidigt kollar speccen och jag får 6GB,

Efter nå vecka att jag har haft tid så nu jäklar ville jag lägga in andra kitet,
kopplat det hela, startar datorn
och då vägrar den starta utan bootar av sig själv ungefär 3ggr, sedan startar den upp.
Jag kollar speccen och jag får endast 8GB ?!..
Med hjälp av CPU-Z så ser jag att 12GB är inkopplat.

Jag har testat att ändra från AUTO i Bios i frequency till 1.65V för det de som står i manualen, utan nå hjälp..
Nu har jag ändrat allting tillbaka till AUTO

VARJE uppstart så måste moderkortet lägga ner 3ggr sedan bootar den upp...Som att den skyddar CPUn?!

Ska jag testa och trycka på MemOK på moderkortet innan uppstart för att se om det hjälper?!
Annars vad ska jag ha i BIOS för att få det funka? För helt kunnig är jag inte.

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Samiarn:

Hejhej,

Så här är det, jag har byggt datorn själv kopplat in första Corsair kit, A1 B1 C1
Datorn fungerar och startar smidigt kollar speccen och jag får 6GB,

Efter nå vecka att jag har haft tid så nu jäklar ville jag lägga in andra kitet,
kopplat det hela, startar datorn
och då vägrar den starta utan bootar av sig själv ungefär 3ggr, sedan startar den upp.
Jag kollar speccen och jag får endast 8GB ?!..
Med hjälp av CPU-Z så ser jag att 12GB är inkopplat.

Jag har testat att ändra från AUTO i Bios i frequency till 1.65V för det de som står i manualen, utan nå hjälp..
Nu har jag ändrat allting tillbaka till AUTO

VARJE uppstart så måste moderkortet lägga ner 3ggr sedan bootar den upp...Som att den skyddar CPUn?!

Ska jag testa och trycka på MemOK på moderkortet innan uppstart för att se om det hjälper?!
Annars vad ska jag ha i BIOS för att få det funka? För helt kunnig är jag inte.

Tacksam för hjälp!

omstarten burkar bero på att mobo leter efter rätt Mhz som minnen ska köras i..hitta inställning å sätt detta manuelt tex 1600mhz om de nu är 1600mhz minnen du har eller 1333 etc vad du nu har för minnen

NZXT TEMPEST | ASUS Sabertooth P67 | i7 2600k @ 4.5GHz | Corsair H60 + PnP GT 1850 rpm | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB | EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | Seagate Barracuda 500GB | EVGA Supernova G2 750W | BenQ G2420HDBL | BenQ XL2411Z | BenQ G2420HDB | Epson EH-TW5900 + Kingpin 16:9 ramspänd 90" | Denon Avr-1912 | Dali Zensor 5*2 | Dali Zensor 1*4 | Dali Zensor Vokal | XTZ 99 W12.16 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

pröva att trycka på Clear CMOS knappen på moderkortet när du startar, borde hjälpa dig att ställa in minnena till stabila inställningar.

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: Asus P8Z77 Deluxe CPU: Ivy Bridge 3570K @ 4.2ghz GPU: 2x Asus GTX 780 Direct CUII SLI SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6 Laptop: Asus Zenbook UX31A