Strömsnål och tyst server

Permalänk
Medlem

Strömsnål och tyst server

EDIT: Möjligt att denna tråden kanske skulle passat bättre i någon av underforumen för Köpråd? Kändes som att de passade bättre för "main"-datorer, så jag postade här, men om så är fallet får en moderator gärna flytta på tråden.

Har pluggat programmering på universitet ett par månader nu, och känner att det är dags att fixa mig något där jag kan hosta små testprojekt. Jag har hittils använt min stationära dator för detta, men då jag håller på med en applikation som ska samla in data (mer specifik har jag tänkt samla in data från det BF3-community jag är medlem i. Vi vill ha lite statistik för hur populära servrarna är), vilket gör att jag vill ha något som kan köras dygnet runt. Eftersom jag sover i samma rum som jag har min stationära dator, som varken är strömsnål eller tyst, känns det som att jag helt enkelt får införskaffa mig något nytt.

Kraven är rätt låga. Det enda jag egentligen kommer köra på den är någon webbserver med databas. Det skulle vara en fördel om jag kunde köra Windows på den (De enda språk jag kan bra är .NET-språk, men planen är väl att detta ska utvecklas till python, PHP å lite annat med tiden), men jag gissar på att det skulle höja priset och prestanda-kraven en hel del, så kan nöja med med något som kör Linux.

Jag har ingen större koll på vad vi pratar om för budget här, men med tanke på att jag inte känna att jag har några större krav, så borde väl inte priset bli alltför högt heller, men 2,000ish borde väl kunna inbringa något okej? Har inga problem att gå högre, om det behövs, men eftersom det mest bara ska va för lite experimenterande vill jag inte direkt slänga ut en halv årslön på den. Jag gissar på att jag lär få köpa nånting färdigbyggt om det ska vara någonting av mindre skala?

I kort kan ju kraven sammanfattas till att det viktiga är att den är tyst (så absolut tyst som möjligt, hatar fläktljud när jag ska sova), relativt strömsnål, klarar linux med apache och mysql (och annat med liknande systemkrav).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Ja, det är nog absolut något sånt jag är ute efter. Skulle vara trevligt om det inte hade varit så mycket förinstallerat bara, men det borde väl inte vara alltför svårt att fixa.

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag precis delar till bygga en liten fin atom.
Blev nya intel atom d2700 som syns nedan, kommer ut i handeln om ett par dagar.
http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m...
Sen dra på en 4gb ram på de och ett litet chassi och in med en 2,5" disk eller ssd and ur all set.
Själv valde jag det här chassit:
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:2813098

Om vi tar dom 2 tex jag valt ovan samt en intel 40gb ssd och 4gb ram så hamnar du kring 2000kr och det är extremt strömsnålt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Själv beställde jag precis delar till bygga en liten fin atom.
Blev nya intel atom d2700 som syns nedan, kommer ut i handeln om ett par dagar.
http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m...
Sen dra på en 4gb ram på de och ett litet chassi och in med en 2,5" disk eller ssd and ur all set.
Själv valde jag det här chassit:
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:2813098

Om vi tar dom 2 tex jag valt ovan samt en intel 40gb ssd och 4gb ram så hamnar du kring 2000kr och det är extremt strömsnålt.

Wow, allt de där låter ju nästan lite för bra för att va sant. Hade sett lite fram emot att testa ARM, men med de där priserna är det ju inte mycket snack om saken

Permalänk
Medlem

Snabb fråga där ang intel-kortet: Ingen HDMI eller Sata3?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vakz:

Wow, allt de där låter ju nästan lite för bra för att va sant. Hade sett lite fram emot att testa ARM, men med de där priserna är det ju inte mycket snack om saken

Hehe eller hur, sen kan man ju stoppa in 2x 40MM fractal design fläktar i chassit också om man tycker de skulle behövas man som sagt det generar ju inte någon direkt värme så de ska kunna vara passiv kylt, jo jag tänkte också satsa på ARM men eftersom intel gick ut sa d2700 skulle vara så billigt dra så lite ström prestera så bra tänkte jag att de likväl kunde vara värt de.

Skrivet av malek:

Snabb fråga där ang intel-kortet: Ingen HDMI eller Sata3?

Intel har släppt 2 versioner av moderkortet, en som heter dc en som heter mud.
Och nej det är budget kort endast 2 sata portar och båda är sata2.
Det finns dock kort som kommer ut inom kort men som kostar lite mer som kommer ha sata3 förmodligen.

Intel BOXD2700DC

Intel BOXD2700MUD

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|