Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Apr 2008

Problem överclockning 2500k

Moderkort: Gigabyte sniper 2 moderkort
cpu: i5 2500k
Minne: 16gb ram
Grafik: gtx580
Kylning Antec Kuhler

Hej att överklocka min i5:a med fast volt funkar hur fint som helt, Kör den i 4.2ghz stabilt prime några timmar osv.
Load line Calibration level 2 av 10
Vcore 1.21

Saken är att skulle vara gött att ha så den klockar ner sig osv. då får jag helt enkelt ändra vcore till "normal" i bios gör detta och då funkar processorn som den ska. har nog kört lite - offset.

Datorn startar vcore idle ligger på ca 0.941 och när den klockar upp sig lägger den sig på 1.26 Men när jag kör igång prime95 så går processorn ner till ca 1.18och då skiter det sig, saken är att kan inte använda load line calibration när jag kör vcore "normal"

Har inga problem med temp, Load när jag kör fast vcore på 1.21 så går prollen upp i ca 57 grader som max (package)
och under idle fast den ligger på samma mhz så ligger den på ca 37-38 grader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Apr 2008

Kan även tillägga att jag förmodligen inte är intresserad att köra processorn i mer änn ca 4.2 då det känns som det inte gör någon nytta till det jag använder den till. Kan ev bli intressant om det blir kort i sli eller ev nytt kepler kort om det kräver det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av castensson83:

Moderkort: Gigabyte sniper 2 moderkort
cpu: i5 2500k
Minne: 16gb ram
Grafik: gtx580
Kylning Antec Kuhler

Hej att överklocka min i5:a med fast volt funkar hur fint som helt, Kör den i 4.2ghz stabilt prime några timmar osv.
Load line Calibration level 2 av 10
Vcore 1.21

Saken är att skulle vara gött att ha så den klockar ner sig osv. då får jag helt enkelt ändra vcore till "normal" i bios gör detta och då funkar processorn som den ska. har nog kört lite - offset.

Datorn startar vcore idle ligger på ca 0.941 och när den klockar upp sig lägger den sig på 1.26 Men när jag kör igång prime95 så går processorn ner till ca 1.18och då skiter det sig, saken är att kan inte använda load line calibration när jag kör vcore "normal"

Har inga problem med temp, Load när jag kör fast vcore på 1.21 så går prollen upp i ca 57 grader som max (package)
och under idle fast den ligger på samma mhz så ligger den på ca 37-38 grader.

Skrivet av castensson83:

Kan även tillägga att jag förmodligen inte är intresserad att köra processorn i mer änn ca 4.2 då det känns som det inte gör någon nytta till det jag använder den till. Kan ev bli intressant om det blir kort i sli eller ev nytt kepler kort om det kräver det.

Följ denna guiden så garanterar jag en stabil överclockning, har själv följt den och det fungerar hur bra som helst. Dock så har jag inte den värsta kylningen på ( Cooler Master Hyper 212 PLUS ) men för min del så räcker det med 4.2 GHZ.

BTW i denna guiden överclockar han till 4.5 GHZ

Lycka till!

i7 4790K@4.4GHz | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB SLI | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 1600MHz | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Samsung HDD 500GB | Acer XB280HK 4K G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Apr 2008

Där överklockar dom ju i Ett helt annat bios ?