Tvåkärningt i 3,6Ghz eller Fyrkärnigt i 2,5Ghz!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Internet
Registrerad
Nov 2006

Tvåkärningt i 3,6Ghz eller Fyrkärnigt i 2,5Ghz!

Hej! Är ägare av en Phenom X2 555BE som jag i tvåkärnigt läge kan köra stabilt i 3,6ghz och i fyrkärnigt läge kan köra stabilt i 2,5ghz. Jag är lite konfunderad över vad jag bör välja. Det datorn mest används till är vardagssurf, klipp på youtube, outlook, officeapplikationer (mest excel, men även word, dock sällan). Ett vanligt scenario är väl outlook öppet tillsammans med ett par, tre flikar i IE samt ett eller två excelark.

Jag är ute efter att det ska flyta på så snabbt som möjligt och undrar därför vilken konfiguration ni tror passar bäst för detta ändamål?
X2 @3,6ghz vs X4@2,5ghz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

x2 @3.6 om du inte spelar . x4 @ 2.5 om du spelar skulle jag sagt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

jag skulle säga 4 kärnig, för hastigheten som du märker när du överklcokar i vardags applikationer är minimal

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Internet
Registrerad
Nov 2006

Ok. Men defaultklocken på den är ju som sagt 3,2ghz, är inte 2,5ghz lite väl lågt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

jag kör min i7 930 i 1.6 för vardags bruk, för den blir kalalre och då även låter mindre. det är extremt sällan din cpu thortlar, det du snarare skulle uppgradera dig till är en ssd

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Bocaj:

Jag är ute efter att det ska flyta på så snabbt som möjligt

Då är mitt bästa tips att slopa IE totalt och byta till en webbläsare.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Internet
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av swehunter2000:

jag kör min i7 930 i 1.6 för vardags bruk, för den blir kalalre och då även låter mindre. det är extremt sällan din cpu thortlar, det du snarare skulle uppgradera dig till är en ssd

OK! Får tacka för informationen. En ssd känns absolut relevant.

Skrivet av Alling:

Då är mitt bästa tips att slopa IE totalt och byta till en webbläsare.

Haha, jo det är väl så.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Testa låsa upp bara en kärna (tre)?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud