Permalänk
Medlem

FM1 eller 1155?

Hej forumet!

Då min pappas dator snart fyller tio år kände jag att det var dags för en uppgradering. Hans krav är inte höga, han surfar, ordbehandlar, tittar på bilder han tagit med sin kamera och vill kunna se på play-tjänster. Jag vet att allt detta täcks med råge av en E-350/ny Atom men känner att jag vill bjuda på något lite kraftfullare. Han bryr sig inte om ljudvolym men jag vill gärna hålla ner den lite också så hyfsat strömsnålt är att föredra. Inbyggd grafik ett klart plus, vill inte behöva köpa till grafikkort.

Nu till frågan, vad är bäst att satsa på?

AMD FM1 med en A6-3500
eller
Intel H61/H67 med Pentium G840 eller Core i3-2100?

Detta då på ett m-ITX (USB3)

Lite delad fråga som ni ser och jag har försökt titta lite på prestandan. G840 verkar ha ungefär 50% mer CPU-kraft än A6-3500 och i3 är ytterliga lika mycket kraftigare. Är det totalt overkill för hans behov eller tror ni att han får snabbare upplevelse vid vanlig användning, rotering av bilder och liknande? (typ där han kommer att märka något). Kommer han behöva Sata-3 eller ska jag nöja mig med Sata-2 (för SSD om det blir Intel alltså)?

I övrigt tänker jag nog ett billigt chassi + nätagg, SSD + HDD, optisk enhet och 4GB RAM.

Tacksam för input!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Skulle själv förmodligen gått på intel men skillnaden bör inte vara särskilt stor. För hans behov är sannolikt i3 overkill. Det är i princip hyper-threading som tillkommer och har svårt att tänka mig hur detta skulle användas på ett effektivt sätt i hans situation.
Ett alternativ till A6-3500 kunde vara A4-3400 om du väljer AMD. Det är visserligen bara två kärnor men högre klockfrekvens vilket jag tror kommer vara mer optimalt i hans fall.

Hittar du ett vettigt moderkort till ett rimligt pris är sannolikt Intel varit mest prestanda för pengarna. Pentium har fortfarande SB-arkitektur och är ruskigt snabb. Däremot har AMD varit kända för bättre implementering av USB-3 etc. så mitt slutgiltiga förslag är att du bestämmer moderkort först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Skulle själv förmodligen gått på intel men skillnaden bör inte vara särskilt stor. För hans behov är sannolikt i3 overkill. Det är i princip hyper-threading som tillkommer och har svårt att tänka mig hur detta skulle användas på ett effektivt sätt i hans situation.
Ett alternativ till A6-3500 kunde vara A4-3400 om du väljer AMD. Det är visserligen bara två kärnor men högre klockfrekvens vilket jag tror kommer vara mer optimalt i hans fall.

Hittar du ett vettigt moderkort till ett rimligt pris är sannolikt Intel varit mest prestanda för pengarna. Pentium har fortfarande SB-arkitektur och är ruskigt snabb. Däremot har AMD varit kända för bättre implementering av USB-3 etc. så mitt slutgiltiga förslag är att du bestämmer moderkort först.

Tack för input, jag tänkte inte på att skillnaden mot Pentium bara var hypertreading och troligen så kommer den mest flertrådade applikation han kör vara virusprogrammet, känns ganska lugnt alltså. Så då står det mellan CPU-kraft från Intel eller GPU(APU) från AMD.

Moderkort blir då ett mini-ITX.
För Intel:
ASRock H61M-ITX http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=940772 eller
ASRock H67M-ITX http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839415

För AMD:
ASRock A75M-ITX http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=940769

Jag har ingen erfarenhet av ASRock men då de är billigast med de funktioner jag söker så får det bli ett sånt.
Angående processor så tänkte jag att prisskillnaden var så pass liten mellan A4-3400 och A6-3500 att den senare borde ha lite mer muskler för pengarna. Dock så är klockfrekvensen betydligt lägre, innebär det att standardprogram (utan flertrådsoptimering) blir långsammare?
Jag lutar fortfarande mest mot en Intel för CPU-prestandan men hade svårt att bortse från AMDs låga pris för ett komplett system med lite grafikprestanda trots allt. Fast insåg nu att Pentium är så billig att det blir samma pris som en APU och ganska mycket bättre prestanda i en-trådat (enligt ett av de få jämförande tester jag hittat)

Angående Intel, är det värt ett par hundra för att få H67 istället för H61? Enda skillnaden är Sata-hastigheten vad jag kan se. Kanske är korkat att spara in just där då en snabb SSD är det som trots allt kommer göra systemet snabbt?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Helt OK paket men var tänkte du att man skulle få bildsignal från?

Vill helst slippa extra grafikkort och även helst hålla mig till den mindre formfaktorn m-ITX just då jag inte har behov av häftig kylare eller tilläggskort.

Sen en fråga angående valet av SSD. Jag lutar själv mot att 60GB borde räcka men hur litet kan man göra Win7, i grundutförande tar det ju halva den platsen (med pagefil, hibernation etc)?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Helt OK paket men var tänkte du att man skulle få bildsignal från?

Vill helst slippa extra grafikkort och även helst hålla mig till den mindre formfaktorn m-ITX just då jag inte har behov av häftig kylare eller tilläggskort.

Sen en fråga angående valet av SSD. Jag lutar själv mot att 60GB borde räcka men hur litet kan man göra Win7, i grundutförande tar det ju halva den platsen (med pagefil, hibernation etc)?

Bildsignal får du ju från MoBo. Du har ju själv föreslagit samma sak?

Mitt tar ca 30GB med 6GB pagefile.
Till en surf dator räcker 60GB, om han nu inte ha dille på att fota högupplösta bilder. Men då köper man ju en vanlig HDD till det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Grafiken finns inbyggd i CPU och det moderkortet stödjer HDMI och VGA. Jag har Asrock A75m-ITX och en A6-3500 som htcp. Kvaliten på asrock är bra och ser inga problem med att välja deras saker. Orginalkylaren fungerar, men låter en del om man är väldigt kinkig, särskilt som det är det enda på min burk som inte är passivt (än). Prestandan är det inget fel på och myckert ström drar den inte heller.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite. Kan man med någon av dessa lösningar få ut 2560x1600 från det inbyggda grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Så hög upplösning kräver Duallink DVI eller Displayport. Så ett moderkort som har DP borde fungera.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Hej forumet!

Då min pappas dator snart fyller tio år kände jag att det var dags för en uppgradering. Hans krav är inte höga, han surfar, ordbehandlar, tittar på bilder han tagit med sin kamera och vill kunna se på play-tjänster. Jag vet att allt detta täcks med råge av en E-350/ny Atom men känner att jag vill bjuda på något lite kraftfullare. Han bryr sig inte om ljudvolym men jag vill gärna hålla ner den lite också så hyfsat strömsnålt är att föredra. Inbyggd grafik ett klart plus, vill inte behöva köpa till grafikkort.

Nu till frågan, vad är bäst att satsa på?

AMD FM1 med en A6-3500
eller
Intel H61/H67 med Pentium G840 eller Core i3-2100?

Detta då på ett m-ITX (USB3)

Lite delad fråga som ni ser och jag har försökt titta lite på prestandan. G840 verkar ha ungefär 50% mer CPU-kraft än A6-3500 och i3 är ytterliga lika mycket kraftigare. Är det totalt overkill för hans behov eller tror ni att han får snabbare upplevelse vid vanlig användning, rotering av bilder och liknande? (typ där han kommer att märka något). Kommer han behöva Sata-3 eller ska jag nöja mig med Sata-2 (för SSD om det blir Intel alltså)?

I övrigt tänker jag nog ett billigt chassi + nätagg, SSD + HDD, optisk enhet och 4GB RAM.

Tacksam för input!

Jag skulle absolut rekommendera FM1, Jag själv kör på A8-3850 med ett amd-6670. och klarar av att lira bf3 (low 1680x1050). cpun räcker gott o väl. och du behöver inget extra grafikkort vilket sparar pengar samt värme

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Helt OK paket men var tänkte du att man skulle få bildsignal från?

Vill helst slippa extra grafikkort och även helst hålla mig till den mindre formfaktorn m-ITX just då jag inte har behov av häftig kylare eller tilläggskort.

Sen en fråga angående valet av SSD. Jag lutar själv mot att 60GB borde räcka men hur litet kan man göra Win7, i grundutförande tar det ju halva den platsen (med pagefil, hibernation etc)?

Moderkortet har ju redan inbyggt gpu del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bildsignal får du ju från MoBo. Du har ju själv föreslagit samma sak?

Mitt tar ca 30GB med 6GB pagefile.
Till en surf dator räcker 60GB, om han nu inte ha dille på att fota högupplösta bilder. Men då köper man ju en vanlig HDD till det.

Mig veterligen har inte den processor du föreslog integrerad grafik, det var det jag reagerade på. Men 60GB borde räcka, tänker som du där och har en gammal 500GB-disk till lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Grafiken finns inbyggd i CPU och det moderkortet stödjer HDMI och VGA. Jag har Asrock A75m-ITX och en A6-3500 som htcp. Kvaliten på asrock är bra och ser inga problem med att välja deras saker. Orginalkylaren fungerar, men låter en del om man är väldigt kinkig, särskilt som det är det enda på min burk som inte är passivt (än). Prestandan är det inget fel på och myckert ström drar den inte heller.

Hur mycket plats tar originalkylaren på höjden? Lite viktigt för val av chassi.

Ljudet bryt sig inte farsan om, mest att jag inte vill ha byggt ett tröskverk..

Hur tycker du processorn fungerar i windows då?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: off topic, jobbigt att mobilforumet inte låter en citera flera

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Mig veterligen har inte den processor du föreslog integrerad grafik, det var det jag reagerade på. Men 60GB borde räcka, tänker som du där och har en gammal 500GB-disk till lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vilken länk du tittade på men den du kommentera var A6-3500 och den har inbyggd gpu. Sen var de inte jag som föreslog den.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte vilken länk du tittade på men den du kommentera var A6-3500 och den har inbyggd gpu. Sen var de inte jag som föreslog den.

Sorry, såg att den bytts till det nu, var en athlon förut. Skyller min dåliga koll på att jag sitter på mobilen nu samtidigt som jag konverserar lite med svärmormor.

åter till topic, om grafikprestandan inte behövs till mer än svt-play och på sin höjd en dvd-film, är det då vettigt att ta en fm1 eller ska man ta en pentium i samma prisklass? Till htpc skulle jag inte tveka utan direkt ta en AMD men nu är jag mer osäker.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hur mycket plats tar originalkylaren på höjden? Lite viktigt för val av chassi.

Ljudet bryt sig inte farsan om, mest att jag inte vill ha byggt ett tröskverk..

Hur tycker du processorn fungerar i windows då?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: off topic, jobbigt att mobilforumet inte låter en citera flera

Oki då lär han inte klaga, den låter ganska lite för att vara så liten. Gissar på att den sällan når maxlast i värme, man måste köra GPU delen hårt isf. CPU delen är det inget fel på alls, allt flyter på bra med den. Testade att dra runt ett MKV demo jag har på den, det tuggade den i sig utan problem.
Skulle tro att om din fader inte skall göra riktigt tunga photoshop rendering saker så lär den räcka fint åt han.
Skall fota den strax och lägga upp bild på kylaren. Har den på en moboplåt för tillfället då jag inte fått min låda än.

Edit: Le pix http://upload.hikikomori.se/files/itx.jpg

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Oki då lär han inte klaga, den låter ganska lite för att vara så liten. Gissar på att den sällan når maxlast i värme, man måste köra GPU delen hårt isf. CPU delen är det inget fel på alls, allt flyter på bra med den. Testade att dra runt ett MKV demo jag har på den, det tuggade den i sig utan problem.
Skulle tro att om din fader inte skall göra riktigt tunga photoshop rendering saker så lär den räcka fint åt han.
Skall fota den strax och lägga upp bild på kylaren. Har den på en moboplåt för tillfället då jag inte fått min låda än.

Edit: Le pix http://upload.hikikomori.se/files/itx.jpg

Tackar! Den var inte stor, knappt högre än minnena. Val av chassi blev nu betydligt enklare. Och skulle det krångla kan man säkert byta ut processorfläkten till en tunnare variant. Men kylaren begränsar alltså inte lådvalet i någon större grad, bra att veta.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W