Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Skrivet av strejf:

Med samma logik är Windows 7 samma OS under huven/skalet (bara fler funktioner och optimeringar) som Windows NT 3.1.

Det är ändå ganska imponerande att vi har experter på Sweclockers forum som kan hela källkoden för Windows 8 (50 miljoner linjer kod i Windows 2003). Gissar att du jobbar på Microsoft och har stenkoll på assembler/C++ m.m.

Självklart;) varenda kodrad har jag i huvudet:D Nä men, Menade mer att Win 7 är serverpack för vista och win 8 verkar gå i samma spår (inte att det är helt galet). Men förändringarna är små eller för radikala på många punkter för att motivera en uppgradering.

Xp och win 7 är en stort steg (där håller jag med). Men steget från win 8 är lika stort som mellan vista och win 7 (en extra finputsning till det bättre).

Dock har dom gjort några felsteg här, håller du inte med? Kan säga att jag gjorde samma sak när vista kom (köpte XP i stället).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart;) varenda kodrad har jag i huvudet:D Nä men, Menade mer att Win 7 är serverpack för vista och win 8 verkar gå i samma spår (inte att det är helt galet). Men förändringarna är små eller för radikala på många punkter för att motivera en uppgradering.

Xp och win 7 är en stort steg (där håller jag med). Men steget från win 8 är lika stort som mellan vista och win 7 (en extra finputsning till det bättre).

Dock har dom gjort några felsteg här, håller du inte med? Kan säga att jag gjorde samma sak när vista kom (köpte XP i stället).

Men du kan ju inte säga att Windows 7 är ett servicepack för Vista, när Vista har servicepack. Menar du att Vista SP2 och Windows 7 är samma operativsystem? Mycket märkligt, speciellt när de knappt lägger till funktioner med servicepacks längre.

Jag har hört den där så många gånger "ahhh X är bara ett servicepack till Y". Jaha? Vad betyder det egentligen? Att det borde varit gratis? Att de borde jobbat på det i 10 år istället för 3? Jag fattar inte poängen med argumentet.

Du skriver "förändringarna är små eller för radikala". Hade jag varit Microsoft så känns det svårt att leva upp till dina förväntningar. "Förändringarna är FÖR STORA OCH FÖR SMÅ, SAMTIDIGT"....

Jag håller med om att de gjorde många felsteg med Vista men också att de rättat till det i Windows 7 och Windows 8. Fast jag älskade Vista eftersom att jag hade en tillräckligt kraftfull dator (en dator som jag kör Windows 8 på nu, datorn är "designed for Windows XP") och för att det var nytt förstås

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

BTW, vi pratade om försäljningssiffror för Windows 8 nyligen. Tydligen har Windows 8 sålt 40 miljoner licenser på en månad. Snabbare försäljning än Windows 7 som var det snabbast säljande Windows dittills.

http://www.slashgear.com/windows-8-licenses-blast-past-40-mil...

Windows 7 sålde 60 miljoner licenser de två första månaderna... Windows 8 säljer alltså 25% snabbare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

BTW, vi pratade om försäljningssiffror för Windows 8 nyligen. Tydligen har Windows 8 sålt 40 miljoner licenser på en månad. Snabbare försäljning än Windows 7 som var det snabbast säljande Windows dittills.

http://www.slashgear.com/windows-8-licenses-blast-past-40-mil...

Windows 7 sålde 60 miljoner licenser de två första månaderna... Windows 8 säljer alltså 25% snabbare.

Låter bra, men man får hoppas att det inte är en massa butiker som köper upp licenser för att sedan sälja när priset går up.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

BTW, vi pratade om försäljningssiffror för Windows 8 nyligen. Tydligen har Windows 8 sålt 40 miljoner licenser på en månad. Snabbare försäljning än Windows 7 som var det snabbast säljande Windows dittills.

http://www.slashgear.com/windows-8-licenses-blast-past-40-mil...

Windows 7 sålde 60 miljoner licenser de två första månaderna... Windows 8 säljer alltså 25% snabbare.

Dels så är priset lägre nu och dels så finns det fler Windows användare totalt sett. Det är också många som behöver byta från XP, Vista eller 7 till något nytt. Så siffrorna säger inte så mycket tyvärr. Det vore dock trevligt om de flesta som kör Windows kunde uppgradera till Win 8. Alla skulle tjäna på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Dels så är priset lägre nu och dels så finns det fler Windows användare totalt sett. Det är också många som behöver byta från XP, Vista eller 7 till något nytt. Så siffrorna säger inte så mycket tyvärr. Det vore dock trevligt om de flesta som kör Windows kunde uppgradera till Win 8. Alla skulle tjäna på det.

Samtidigt är Windows 8 radikalt annorlunda och ska man lyssna på de som beklagat sig här så blir Windows 8 den största floppen i Microsofts historia. Trots (tack vare?) att det är så annorlunda säljer det mer än någonsin.

Hoppas att Windows 9 blir "64bit only" och endast går att uppgradera från Windows 8 64bit. Inte så troligt men det skulle göra att Microsoft och deras hårdvarupartners kan fokusera sin utveckling vilket jag tror leder till en ännu bättre produkt för oss konsumenter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Samtidigt är Windows 8 radikalt annorlunda och ska man lyssna på de som beklagat sig här så blir Windows 8 den största floppen i Microsofts historia. Trots (tack vare?) att det är så annorlunda säljer det mer än någonsin.

Det är lungt man lär säkert hitta på en förklaring på varför Windows 8 är ett fiasko även fast det säljer bra, man lär ju tex inte släppa "produktiviteten suger" kortet i första taget.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Samtidigt är Windows 8 radikalt annorlunda och ska man lyssna på de som beklagat sig här så blir Windows 8 den största floppen i Microsofts historia. Trots (tack vare?) att det är så annorlunda säljer det mer än någonsin.

Hoppas att Windows 9 blir "64bit only" och endast går att uppgradera från Windows 8 64bit. Inte så troligt men det skulle göra att Microsoft och deras hårdvarupartners kan fokusera sin utveckling vilket jag tror leder till en ännu bättre produkt för oss konsumenter.

Tror det inte kommer att hända.. Nästa Windows operativ till klientsidan kommer nog inte att vara endast "64-bitars", utan även ARM såklart! Även fast vi börjar komma till de åren då x86 är ... förhindrande så kommer "vi" inte att bli av med det så lätt.

Förövrigt, du brukar vara snabb med siffror o.s.v. det finns ju siffror som rör "ungefär" hur många datorer som körs eller kör Windows atm och antagligen även hur många som körde windows (eller hur många totalt) 2009. Det skulle vara intressant att se hur många procentuellt dessa biljontals (40 miljoner) av licenser står sig procentuellt emot de antagligen "fjuttiga" 30mil (antar linjär försäljning 60/2 för enkelhetens skull, enligt dina siffror).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Okej, jag köper att du anser att det finns en lösning som fungerar hjälpligt för dig, men du verkar vara väl införståd med problematiken varför jag inte förstå hur du kan avfärda det som ett icke-problem.

Jag ser bara inte problemet, behöver du köra VMs och kunna använda musen mellan dem och host-OS:et så kan du göra det men då fungerar inte hot-corners, fortfarande fungerar dock Windowsknappen som sitter på alla någotsånär moderna tangentbord och Win + C för charms. Vill du pröva på funktionaliteten hos Windows 8 så som det kommer att fungera sen så låter du VM:en hålla musen och då måste du trycka Alt + Shift eller nåt för att få den att släppa den. Fungerar det dåligt i en viss miljö, exempelvis så anser inte jag att W8 fungerar så bra i en Virtual Box VM men däremot i VMWare, så handlar det främst om att den miljön inte har uppdaterats för att fungera idealt med W8.

Citat:

Nja, som sagt, funktionera för trådlösa nätverk är det ingen större skillnad på, kanske till och med har blivit bättre, jag vet inte. Men funktionerna för det trådbundna är helt borta, man kommer inte längre in i den generella nätverksinställningen från nätverksikonen och så visar den mindre information (iofs bara strunt, men ändå..)
På en dator som saknar trådlös anslutning är nätverksmenyn på riktigt helt värdelös, det enda man kan göra är att se anslutna nätverk (har du VPN får du nog möjligtvis någon funktion till). Och detta till en kostnad av ~1/5 av skärmen.

Så ett högerklick på nätverksikonen i meddelandefältet får inte upp en meny med Felsök problem och Öppna nätverks- och delningscenter för dig? Det är ju skumt.

Citat:

När du säger navigera med piltangentera får du det att låta som om jag är någon konstig guru eller något som gör det för sakens skull.. men så är det verkligen inte. Jag är minst lika förvånad hur ni med lätthet kan säga att musen är snabbare (tolkning: "till allt"), eller att det skulle vara (återigen så som ni får det att låta) lika långt till musen som till piltangenterna.
Utforskarvyn (samma layout som finns under "alla program" i gamla startmenyn) är helt magisk att navigera i med piltangenterna och bokstäverna.
För att lobba lite mer för piltangenterna kan jag säga att jag uteslutande navigerar i registret med piltangenterna (och skriva bokstäver för sök), och att det skulle gå långsammare, inte en chans!

Jag säger inte att musen är en bättre lösning, musen är inte heller bra för denna typ av saker, och jag säger inte att musen är närmare än piltangenterna när man jobbar med tangentbordet, det ser ju vem som helst att den inte är. Jag nämner inte musen alls. Jag säger att piltangenterna är långsamma, tillsammans med bokstäver sa du inget om innan och det fungerar inte i start i W7 (men det kanske var jättebra under XP). I utforskaren använder jag piltangenterna ganska ofta, tillsammans med bokstäver eller Home och End, och i en del andra program där man navigerar i listor på det sättet (och självklart i ordbehandlare, kalkylark osv.). Startmenyn är dock väldigt omständlig att navigera med piltangenter, både gamla och nya, speciellt med tanke på att man bara behöver skriva första bokstäverna i det man är ute efter för att hitta det. Har man fingrarna på tangentbordet så behöver man knappt flytta dem alls för att trycka Start följt av exempelvis wo enter för att starta MS Word. För att göra samma sak med piltangenterna så trycker du Start, stegar upp till Alla program, stegar dig fram till Word eller Office följt av Word, det känns ju onödigt omständligt och antagligen långsamt nog för att det ska gå fortare med en mus. Skulle jag däremot vilja starta exempelvis WordPerfect (om jag nu hade haft det) så hade jag nog sökt på wo, sen tryckt nerpil tills jag kom till rätt alternativ (antagligen en gång) följt av enter.

Jag tror dock att du inte menar att du använder piltangenterna först och främst då det är så oeffektivt, jag tror du menar att du använder sök och sen stegar dig fram bland resultaten med pilarna, och då är vi på samma plan. När du säger att du navigerar med piltangenterna så låter det som du uteslutande använder pilarna. Jag har sett en del sådana gamlingar som inte förstår sök eller musen och navigerar större delen av Windows med Alt, Tab och piltangenterna, det fungerar för dem men det är inte effektivt på något plan. Att däremot använda tangentbordet för att snabbt hoppa nära dit man ska i en lista och sen stega sig fram till rätt alternativ är ju effektivt och ganska självklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Dels så är priset lägre nu och dels så finns det fler Windows användare totalt sett. Det är också många som behöver byta från XP, Vista eller 7 till något nytt. Så siffrorna säger inte så mycket tyvärr. Det vore dock trevligt om de flesta som kör Windows kunde uppgradera till Win 8. Alla skulle tjäna på det.

Jaså, så många behöver byta från sjuan till åttan och det betyder att siffrorna inte säger mycket, hur får du ihop det?

Sen vet jag inte hur du räknar men Windows 8 är inte direkt billigare än vad Windows 7 var när det släpptes. Win7 hade två erbjudanden när det var nytt, hade du köpt en PC med Vista under månaderna innan lanseringen så fick du en uppgradering till Windows 7 gratis (fast från tillverkaren och du fick ofta stå för frakten), annars kunde du köpa en uppgradering som du fick med kartong och skivor till för $70 ($50 om du köpte ett trepack) (i USA, de priserna är mer lättillgängliga så jag utgår från dem). Har du köpt en PC med Windows 7 de senaste månaderna så får du en uppgradering till åttan för $15 vilket är mer än gratis men kanske likvärdigt med frakten, annars har du två alternativ för uppgradering: Köp en nedladdning från MS för $40 eller köp skivor och kartong för $70. Fullversionerna (retail) för båda OS:en kostar ungefär samma i den mån de finns, W8 finns bara i Pro-version att köpa separat än så länge.

Jag tycker det är ganska imponerande att de lyckas ha likvärdiga försäljningssiffror som för W7 då det var en av de mest efterlängtade och hyllade versionerna av OS:et någonsin som dessutom ersatte än av de mest hatade versionerna och W8 har fått extremt mycket (i mina ögon mestadels obefogad) kritik. Inte minst med tanke på att W7 är så bra att de flesta inte har någon pressande anledning att uppgradera.

Edit: Korrigerade priserna lite...

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se om nyheten kommer leta sig upp bland nyheterna på siten, känns dock ibland som om positiva nyheter gällande Microsoft och AMD har lite lägre prioritet än positiva nyheter som rör exempelvis Nvidia och Intel.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Skall bli intressant att se om nyheten kommer leta sig upp bland nyheterna på siten, känns dock ibland som om positiva nyheter gällande Microsoft och AMD har lite lägre prioritet än positiva nyheter som rör exempelvis Nvidia och Intel.

På Sweclockers menar du? Ja iofs kan det bero på att Sweclockers är en hårdvarufokuserad site men jag håller med dig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Men du kan ju inte säga att Windows 7 är ett servicepack för Vista, när Vista har servicepack. Menar du att Vista SP2 och Windows 7 är samma operativsystem? Mycket märkligt, speciellt när de knappt lägger till funktioner med servicepacks längre.

Jag har hört den där så många gånger "ahhh X är bara ett servicepack till Y". Jaha? Vad betyder det egentligen? Att det borde varit gratis? Att de borde jobbat på det i 10 år istället för 3? Jag fattar inte poängen med argumentet.

Du skriver "förändringarna är små eller för radikala". Hade jag varit Microsoft så känns det svårt att leva upp till dina förväntningar. "Förändringarna är FÖR STORA OCH FÖR SMÅ, SAMTIDIGT"....

Jag håller med om att de gjorde många felsteg med Vista men också att de rättat till det i Windows 7 och Windows 8. Fast jag älskade Vista eftersom att jag hade en tillräckligt kraftfull dator (en dator som jag kör Windows 8 på nu, datorn är "designed for Windows XP") och för att det var nytt förstås

Vista och win 7 är extremt lika. Drivers från vista går i win 7 t.ex. Sen är Vista version 6.0 och win 7 6.1, win 8 6.2 och XP 5.1/5.2
Källa: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms724...

Så vist enligt dig är det helt olika os alltså? Det första numret brukar bevisa att det är en ny version, den andra som står efter (alltså efter decimalen) är bara en förbättring från föregående version.

Alltså mellan 6,0 och 6,2 är det bara små förbättringar som gjorts. mellan 5,0 och 6,0 är os:et helt omgjort eller frångår Microsoft ingenjörer från detta smarta system helt plötsligt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Vista och win 7 är extremt lika. Drivers från vista går i win 7 t.ex. Sen är Vista version 6.0 och win 7 6.1, win 8 6.2 och XP 5.1/5.2
Källa: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms724...

Så vist enligt dig är det helt olika os alltså? Det första numret brukar bevisa att det är en ny version, den andra som står efter (alltså efter decimalen) är bara en förbättring från föregående version.

Alltså mellan 6,0 och 6,2 är det bara små förbättringar som gjorts. mellan 5,0 och 6,0 är os:et helt omgjort eller frångår Microsoft ingenjörer från detta smarta system helt plötsligt?

Det är en vanlig missuppfattning att versionsnumren har något med hur mycket man ändrat i Windows att göra. Det kanske har varit så till viss del förut, men inte längre. Jag förklarar varför i punkt 41.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är en vanlig missuppfattning att versionsnumren har något med hur mycket man ändrat i Windows att göra. Det kanske har varit så till viss del förut, men inte längre. Jag förklarar varför i punkt 41.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att dom går ifrån hela det bra systemet med versionssystemet med?

Jag tror man kan lätt se att koden kommer från början från vista men har bantas och optimeras till det bättre, så nästa os borde bli 7,0 eller finns det mer att hämta ur version 6 av windows?

I för sig behövs inte nytt revolterande os än. Men när directx 12 kommer så kanske nästa os inte är långt borta. Ska dom då ta bort skrivbordet och köra bara metro och så klart ta bort tangentbordsstödet (för alla köpte ju win 8, så touch har väll alla nu) och därför jag inte ska stödja dom att gå samma väg som andra mjukvarutillverkare (menar alla som portar till PC och gör det dåligt på köpet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ser bara inte problemet, behöver du köra VMs och kunna använda musen mellan dem och host-OS:et så kan du göra det men då fungerar inte hot-corners, fortfarande fungerar dock Windowsknappen som sitter på alla någotsånär moderna tangentbord och Win + C för charms.

Fast då ser du ju problemet? Hot-corners fungerar väldigt dåligt med en fri mus, problemet är inte "större" än så. Kortkommandon är inte alltid lättillängligt av olika skäl, varför musen inte kan vara så dålig som den faktiskt är i scenariot. Dessutom finns det folk som tycker att kortkommandona ska styra hosten istället för VMen. Och i ett sådant läge har man bara ett dåligt alternativ för att ta upp startmenyn. (jag försöker inte spela omöjlig, jag är enbart ute efter att få dig att inse att det finns en stor problematik med att använda "hot corners")
Vad är problemet med att behålla "startknappen" som fanns i Windows 7?

Skrivet av snajk:

Så ett högerklick på nätverksikonen i meddelandefältet får inte upp en meny med Felsök problem och Öppna nätverks- och delningscenter för dig? Det är ju skumt.

Det har jag aldrig sagt, så jag förstår inte alls var du fick det ifrån.
Jag menade enbart på att vänsterklicket har blivit meningslöst i Windows 8 på datorer utan trådlöst. Inte nog med att den inte fyller någon som helst funktion, den är även ivägen för ett högerklick om man skulle råka vänsterklicka.

Sedan saknar jag en bakåtknapp i Metro, gärna med mouse4 (eller 5, vilken de nu är som brukar vara bakåt). Lyckligtvis har WP8 en sådan.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Så har då jag oxå testat win 8 på dell laptopen. Hade det installerat i flera timmar, nästan en hel dag! Nu kör jag sju igen och känner mej mer nöjd än nånsin. Gillade att det var nån sekund snabbare i uppstarten men jag startar inte datorn så många ggr om dan så det kvittar. Gillade även den uppdaterade file transfer rutan.

Allt annat var däremot yxigt och bakåfram nått alldeles trots att jag läst en hel del om tips och genvägar på det här forumet. Men som många sagt förut, det är som ett moment eller två extra på nästan allt man ska göra i åttan mot sjuan, det börjar redan i uppstarten där man först måste trycka en gång på tgb för att aktivera inloggningsrutan. Sen fortsätter det på samma sätt mest hela tiden.

Droppen som fick råttet att bli mågat var dock att jag trots större delen av dagen aktivt letande inte kunde hitta nån variant av dell mobile broadband connection som funkade så jag fick aldrig mitt inbyggda wwan att fungera vilket för mej är en riktig deal breaker. Oväntat nog var Dell supporten väldigt ointresserad av mitt problem när dom såg att datorn leverats med win 7 men det kan man inte klaga på egentligen.

Kastar väl ut skiten på tradera eller blocket framöver så kanske man får igen nån selma för det med mkt tur.

EDIT: Jo just ja, det där med att hantera befintliga trådlösa anslutningar var ju en riktig pärla. Textbaserat i cmd om dom inte låg med i listan över nätverk åttan såg. Lätt att komma ihåg dom kommando när man sitter och felsöker nätverksanslutningen. Bra jobbat MS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vista och win 7 är extremt lika. Drivers från vista går i win 7 t.ex. Sen är Vista version 6.0 och win 7 6.1, win 8 6.2 och XP 5.1/5.2
Källa: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms724...

Så vist enligt dig är det helt olika os alltså? Det första numret brukar bevisa att det är en ny version, den andra som står efter (alltså efter decimalen) är bara en förbättring från föregående version.

Alltså mellan 6,0 och 6,2 är det bara små förbättringar som gjorts. mellan 5,0 och 6,0 är os:et helt omgjort eller frångår Microsoft ingenjörer från detta smarta system helt plötsligt?

Haalllåååå är du knäpp älaa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT#Releases
Där ser du ju klart och tyyydligt att rtm nummret är sjuuuk mycket högree (windows 7 bara 7600 jämf med win 8 9200) xD

*slut på bs*

Håller med dig totalt, sitter man i oset så stinker det bara NT 6.1+0.1, det känns inte så himla omarbetat bara kalare i själva desktopläget och bloatat i "morden ui"/eller vafan det kallades:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Så du menar att dom går ifrån hela det bra systemet med versionssystemet med?

Jag tror man kan lätt se att koden kommer från början från vista men har bantas och optimeras till det bättre, så nästa os borde bli 7,0 eller finns det mer att hämta ur version 6 av windows?.

Det var absolut inte ett bra system med versionsnummer. Av den anledning som jag förklarar i punkt 41. Kort så berättar jag att programtillverkarna gjorde så att deras program endast skulle fungera med en viss version (exempelvis 5.1) även fast programmet hade fungerat bra på exempelvis version 6.0. Microsoft fick skit när program inte fungerade med deras nya operativsystem trots att det var programtillverkarnas fel. Därför har man slutat ändra den stora siffran.

"Finns det mer att hämta ur version 6 av Windows?" är din fråga. Det får mig att tro att du inte riktigt förstår vad det är jag säger. Versionsnummer har ingenting med hur mycket som är förändrat i Windows att göra längre.

Skrivet av Johan1W:

Så har då jag oxå testat win 8 på dell laptopen. Hade det installerat i flera timmar, nästan en hel dag! Nu kör jag sju igen och känner mej mer nöjd än nånsin. Gillade att det var nån sekund snabbare i uppstarten men jag startar inte datorn så många ggr om dan så det kvittar. Gillade även den uppdaterade file transfer rutan.

Allt annat var däremot yxigt och bakåfram nått alldeles trots att jag läst en hel del om tips och genvägar på det här forumet. Men som många sagt förut, det är som ett moment eller två extra på nästan allt man ska göra i åttan mot sjuan, det börjar redan i uppstarten där man först måste trycka en gång på tgb för att aktivera inloggningsrutan. Sen fortsätter det på samma sätt mest hela tiden.

Droppen som fick råttet att bli mågat var dock att jag trots större delen av dagen aktivt letande inte kunde hitta nån variant av dell mobile broadband connection som funkade så jag fick aldrig mitt inbyggda wwan att fungera vilket för mej är en riktig deal breaker. Oväntat nog var Dell supporten väldigt ointresserad av mitt problem när dom såg att datorn leverats med win 7 men det kan man inte klaga på egentligen.

Kastar väl ut skiten på tradera eller blocket framöver så kanske man får igen nån selma för det med mkt tur.

EDIT: Jo just ja, det där med att hantera befintliga trådlösa anslutningar var ju en riktig pärla. Textbaserat i cmd om dom inte låg med i listan över nätverk åttan såg. Lätt att komma ihåg dom kommando när man sitter och felsöker nätverksanslutningen. Bra jobbat MS!

Det går att stänga av lås-skärmen bara så du vet. http://www.thewindowsclub.com/disable-lock-screen-windows-8

Windows 8 har till skillnad från Windows 7 en klassdrivrutin för mobilt bredband. Den bör alltså fungera med "plug and play". Det vill säga att du kopplar in ditt trådlösa bredband, klickar på nätverksikonen och väljer att ansluta med ditt modem. Sen är det klart, inga extra drivrutiner eller programvaror ska krävas.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går att stänga av lås-skärmen bara så du vet. http://www.thewindowsclub.com/disable-lock-screen-windows-8

Windows 8 har till skillnad från Windows 7 en klassdrivrutin för mobilt bredband. Den bör alltså fungera med "plug and play". Det vill säga att du kopplar in ditt trådlösa bredband, klickar på nätverksikonen och väljer att ansluta med ditt modem. Sen är det klart, inga extra drivrutiner eller programvaror ska krävas.

Jo jag har sett att man kan avaktivera låsskärmen, men grejen är att den är där från start, den innebär mer klickande innan man är inne i windows eller mer klickande för att avaktivera den. Som med så mkt annat är det lite krångligare i åttan än sjuan. Jag hade kanske kunnat vänja sej med detta om jag fått datorn att fungera som jag behöver den men tyvärr var det inte så enkelt som du säger att få igång wwan kortet. Det fanns med i listan över nätverk men allt var grått (dvs icke klickbart) när jag markerade det. Hittade där jag kunde aktivera pinkoden i kontrollpanelen men som jag förstod det så var pinkoden aktiv hela tiden då och så vill jag inte ha det så jag testade aldrig det alternativet. Jag vill knappa in pin:en när jag ska ansluta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan1W:

Jo jag har sett att man kan avaktivera låsskärmen, men grejen är att den är där från start, den innebär mer klickande innan man är inne i windows eller mer klickande för att avaktivera den. Som med så mkt annat är det lite krångligare i åttan än sjuan. Jag hade kanske kunnat vänja sej med detta om jag fått datorn att fungera som jag behöver den men tyvärr var det inte så enkelt som du säger att få igång wwan kortet. Det fanns med i listan över nätverk men allt var grått (dvs icke klickbart) när jag markerade det. Hittade där jag kunde aktivera pinkoden i kontrollpanelen men som jag förstod det så var pinkoden aktiv hela tiden då och så vill jag inte ha det så jag testade aldrig det alternativet. Jag vill knappa in pin:en när jag ska ansluta.

Jag håller inte med om att det är lite krångligare i åttan än sjuan. Jag tycker tvärt om Exempelvis för trådlöst bredband

Huruvida pin-koden är aktiv eller inte sparas i SIM-kortet. Du hade alltså kunnat sätta in det i din mobiltelefon, aktivera PIN-koden och varit klar med det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det var absolut inte ett bra system med versionsnummer. Av den anledning som jag förklarar i punkt 41. Kort så berättar jag att programtillverkarna gjorde så att deras program endast skulle fungera med en viss version (exempelvis 5.1) även fast programmet hade fungerat bra på exempelvis version 6.0. Microsoft fick skit när program inte fungerade med deras nya operativsystem trots att det var programtillverkarnas fel. Därför har man slutat ändra den stora siffran.

"Finns det mer att hämta ur version 6 av Windows?" är din fråga. Det får mig att tro att du inte riktigt förstår vad det är jag säger. Versionsnummer har ingenting med hur mycket som är förändrat i Windows att göra längre.

Det går att stänga av lås-skärmen bara så du vet. http://www.thewindowsclub.com/disable-lock-screen-windows-8

Windows 8 har till skillnad från Windows 7 en klassdrivrutin för mobilt bredband. Den bör alltså fungera med "plug and play". Det vill säga att du kopplar in ditt trådlösa bredband, klickar på nätverksikonen och väljer anslut. Sen är det klart, inga extra drivrutiner ska krävas.

Okej. jaja, jo, förstår att programmerare är lata. Men så enorma förändringar är det inte i alla fall man kan ju nästan installera vista/win 7 och win 8 på varandra:D Sen att dom optimerat koden och motorn är ju bra. Dock har dom gjort några missar, men vissa har ju översände med det tydligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Huruvida pin-koden är aktiv eller inte sparas i SIM-kortet. Du hade alltså kunnat sätta in det i din mobiltelefon, aktivera PIN-koden och varit klar med det.

Jag tror bestämt att du missförstår mej, jag vill INTE ta bort pin-koden, tvärtom vill jag ha den kvar, precis som jag har det idag och alltid har haft. Enda sättet jag kunde aktivera wwan-kortet var genom att skriva in pin-koden i en av menyerna i kontrollpanelen och därigenom alltid ha pin:en avaktiverad i win 8. Så vill jag inte ha det som sagt, jag vill att pin:en ska vara kvar och krävas vid inloggning. Jag kan ha missuppfattat det hela då jag inte undersökte det så mkt. Dells program innehåller även gps delen, jag ville ha kvar även den så jag riktade mest arbete på att få det programmet att fungera under åttan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan1W:

Jag tror bestämt att du missförstår mej, jag vill INTE ta bort pin-koden, tvärtom vill jag ha den kvar, precis som jag har det idag och alltid har haft. Enda sättet jag kunde aktivera wwan-kortet var genom att skriva in pin-koden i en av menyerna i kontrollpanelen och därigenom alltid ha pin:en avaktiverad i win 8. Så vill jag inte ha det som sagt, jag vill att pin:en ska vara kvar och krävas vid inloggning. Jag kan ha missuppfattat det hela då jag inte undersökte det så mkt. Dells program innehåller även gps delen, jag ville ha kvar även den så jag riktade mest arbete på att få det programmet att fungera under åttan.

Det var iofs det jag sa.

Dell har förstås ingen support för ett nyare operativsystem på en maskin som levererades för ett äldre operativsystem. Så har det alltid varit och alla tredjepartstillverkare säger samma sak. Har man tur släpper de drivrutiner för Windows 8 så som ASUS gjorde för mig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Fast då ser du ju problemet? Hot-corners fungerar väldigt dåligt med en fri mus, problemet är inte "större" än så. Kortkommandon är inte alltid lättillängligt av olika skäl, varför musen inte kan vara så dålig som den faktiskt är i scenariot. Dessutom finns det folk som tycker att kortkommandona ska styra hosten istället för VMen. Och i ett sådant läge har man bara ett dåligt alternativ för att ta upp startmenyn. (jag försöker inte spela omöjlig, jag är enbart ute efter att få dig att inse att det finns en stor problematik med att använda "hot corners")
Vad är problemet med att behålla "startknappen" som fanns i Windows 7?

Problemet med startknappen är att den är liten och svår att träffa i jämförelse med hörnen, dessutom tar den upp plats, den är inte alltid där utan döljs ofta av program. Du har dock en startknapp kvar i charms om du skulle behöva den. Om det största problemet med hot-corners är att de inte fungerar idealt om man kör W8 i en VM i ett fönster utan att låta host-programmet hålla musen så tycker jag det är ganska bra. Hur många tror du använder en VM minst säg en gång i månaden, jag tror inte det är mer än en procent. Hur många av dem tror du kör W8 i en VM, och hur många av dem använder VM:en på ett sådant sätt så att det inte fungerar att hålla musen? Jag vet inte men jag tror att vi är nere en bra bit under en promille av användarna här. Då tror jag flerskärmsfunktionerna påverkar många fler, dock så tycker jag att lösningen är ganska enkel och jag har nämnt den ett antal gånger här i tråden.

Citat:

Det har jag aldrig sagt, så jag förstår inte alls var du fick det ifrån.
Jag menade enbart på att vänsterklicket har blivit meningslöst i Windows 8 på datorer utan trådlöst. Inte nog med att den inte fyller någon som helst funktion, den är även ivägen för ett högerklick om man skulle råka vänsterklicka.

Jag ser bara inte hur det skiljer sig från Windows 7, ett vänsterklick på nätverket där fick upp en ruta med nätverkets namn och en länk till nätverks- och delningscentret, ett högerklick gav samma länk och möjlighet till felsökning. På W8 räcker det med att hålla musen över ikonen för att få samma information och nätverkscentret och felsökningen finns tillgängligt via ett högerklick.

Råkar man vänsterklicka när man ska högerklicka, och det är något som händer så ofta att du vill att hänsyn för det ska tas i designen av OS:et så kanske en Mac hade passat bättre; bara en musknapp.

Citat:

Sedan saknar jag en bakåtknapp i Metro, gärna med mouse4 (eller 5, vilken de nu är som brukar vara bakåt). Lyckligtvis har WP8 en sådan.

Ja det hade inte varit negativt. Dock är det inte standard med så många musknappar så jag tror inte de hade lagt en så viktig funktion där när så få kan använda den. Sen är väl tanken att man inte ska behöva gå tillbaka i Metro, apparna sköter sig själv och stängs av när resurserna behövs någon annanstans exempelvis. Esc fungerar dock lite som en tillbaka-knapp i vissa lägen, exempelvis tillbaka till start från sök eller alla program och liknande.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är om det blir bättre eller bara innebär att man klumpar ihop alla löpande uppdateringar och tar betalt för dem ?
Jag är inte säker på att det innebär nån fördel för konsumenten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Frågan är om det blir bättre eller bara innebär att man klumpar ihop alla löpande uppdateringar och tar betalt för dem ?
Jag är inte säker på att det innebär nån fördel för konsumenten.

Ja och hur blir det med supporten på gamla os? Sen kan det bli kompatibilitet problem, för ofta supportar inte tillverkare sina produkter särskilt länge.

Drivers kan också bli ett problem. Det är därför appel kör på samma hårdvara hela tiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Frågan är om det blir bättre eller bara innebär att man klumpar ihop alla löpande uppdateringar och tar betalt för dem ?
Jag är inte säker på att det innebär nån fördel för konsumenten.

Ungefär som Mac OS X menar du? Ja det blir nog så. Jag tror inte att Microsoft kommer göra några stora förändringar utseendemässigt heller.

Uppgraderingen kan bli gratis, precis som uppdateringar till telefoner och plattor är gratis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...