När kommer 24-tums "retina" skärmar ut på marknaden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

När kommer 24-tums "retina" skärmar ut på marknaden?

När tros det komma ut datorskärmar med så hög upplösning att ögat knappt kan se pixlarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jul 2010

Sony Visade upp ett par HDx4 skärman på någon mässa för ett år sedan om du kollar i arkivet.

Jag tror de kommer dröja väldigt länge för det finns inge större efterfrågan på det. men tekniken finns ju iaf

EDIT: Killen under mig har lite vettigare argument ^^

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Det är på gång.
Jag tippar på att det är full fart på försäljningen inom något år då apples nästa gen imacs med största sannolikhet kommer ha mer högupplösta skärmar och när de väl träffat marknaden så hänger andra tillverkare på.

Eller, ja. Beror ju lite på vad du menar med att man knappt skall kunna se pixlarna. Datorskärmar brukar man ju inte hålla några centimeter från näsan som man gör med handhållna enheter i bland och därmed behövs inte riktigt lika hög pixeltäthet för att det ska bli "smått nog". Antar att en 23-24"skärm med 2560*1440 eller 2560*1600 kommer ge önskad effekt (så länge man inte trycker näsan mot skärmen som sagt men det faller ju utanför normalt användande).
Sedan är ju frågan om 27" kommer bli ny standard med den högre upplösningen vilket kommer leda till att pixeltätheten inte kommer ändras särskilt mycket från dagens 24" 1080p.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

LG har ju redan sparkat igång massproduktion av diverse panelmodeller med den nya AH-IPS tekniken. Bättre färgåtergivning, högre pixeldensitet samt ökad ljustransmission är några av fördelarna med den nya tekniken. Några av dessa panelmodeller bör i form av färdig produkt nå oss konsumenter någon gång under fjärde kvartalet detta år.

Har i detta inlägg skrivit om kommande paneler från LG som antingen ligger i massproduktion eller inom en snar framtid kommer att massproduceras.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1096531-samsung-s27a850t/#post12091040

Logiskt spekulerande kring eventuellt datum angående konsumentrelease för Dell's nya modeller med denna paneltekning gör jag i följande inlägg på HardOCP's forum.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1038525731&postcount=1973

Vimla tipslänk 10kr rabatt per månad
https://vimla.se/?201707031827551983

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2006

För 1920*1080 och 1920*1200 på 22-24 tum är ju så pixligt.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Vid vilket avstånd menar du? 2 meter bort är dagens 24 tummare "retina"-skärmar. På 20 cm håll krävs ca 500dpi, det motsvarar storleksordningen 10000 pixlar i x-led...

Pratar vi vid normal skrivbordsavatånd så är det väl fördubbling av upplösningen i varje ledd som behövs ungefär, dvs ca 3840x2160 pixlar.

Så istället för att prata om det obegripliga marknadsföringsordet "retina-upplösning" som alltså enbart är Apples marknadsföringsterm (i datorsammanhang) så är det bättre att prata om Quad Full High Definition (QFHD), som är just 3840 x 2160 pixlar.

http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011

Retinadisplayen på iPhone är tänkt att användas 30,5 cm från ögonen. Ska man ha en 24" på samma avstånd kräver den ca 6600 px på bredden.
Dock brukar man ju ha ett aningen större avstånd till skärmar än så, så 4k på en 24" på 50cm borde ge ungefär samma pixeltäthet.
Den upplösningen är nog inte så avlägsen.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Dreas89:

För 1920*1080 och 1920*1200 på 22-24 tum är ju så pixligt.....

Jag förstår vad du menar. I skrivborsmiljö ser jag aldrig att pixlar sticker ut på min 1080p 24"skärm. I spel syns pixlarna däremot ganska tydligt. Sneda linjer över skärmen blir "taggiga" som trappor och jag tycker spel ser lite väl gryniga ut utan anti aliasing. Så pixeltätheten är ju inte riktigt där många önskar ännu på stationära datorer.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår vad du menar. I skrivborsmiljö ser jag aldrig att pixlar sticker ut på min 1080p 24"skärm. I spel syns pixlarna däremot ganska tydligt. Sneda linjer över skärmen blir "taggiga" som trappor och jag tycker spel ser lite väl gryniga ut utan anti aliasing. Så pixeltätheten är ju inte riktigt där många önskar ännu på stationära datorer.

Det är därför vi har anisotropisk filtrering och anti aliasing.
Utan dessa så kommer du alltid att få moire effekter i texturer och taggiga kanter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Svensktiger:

Det är därför vi har anisotropisk filtrering och anti aliasing.
Utan dessa så kommer du alltid att få moire effekter i texturer och taggiga kanter.

Ja det känner jag till och det var därför jag skrev att jag gärna vill ha anti aliasing i spel fortfarande.
Men när skärmarna har så hög pixeltäthet att man inte kan urskilja enstaka pixlar så behövs inte längre AA. Taggarna på sneda linjer kommer vara för små för att ses. Man kan säga att AA är en ersättning till hög pixeltäthet.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011

Då är det väl inte pixlarna du ser utan att beräkningen kring kanterna inte orkar göra den finare. Och det beror väl inte på skärmen i sig utan av att det inte finns tillräckligt med beräkningskraft i dagsläget.

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

En bra AA ger en betydligt högre "upplevd" upplösning än vad skärmen i sig kan ge (subpixel rendering etc).
Så varför skulle man inte vilja ha AA ? det har ju funkat utmärkt i många år nu.
Visst drömmen vore ju att ha en display med 1000 punkter per mm men det lär vi inte se på ett tag, om nånsin.
Och även med 1000 punkter/mm så skulle du hamna i situationer där du behöver en viss filtrering för att det skall se bra ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

I spel så kommer högre upplösningar på en skärm vara extremt krävande så länge det inte kommer ut grafikkort som har typ tredubbla prestandan mot dagens gtx 680 och 7970.

Skärm - Dell U3011 REV09 : Dator - Windows 10 pro : Antec P193 : Asus P8z77-V : Intel Core i7 2700K @ 4,6 ghz : Noctua NH-C14 : Corsair 16 GB DDR3 Vegance 1600 mhz : Gigabyte GeForce GTX 970 4GB WF3OC : Silverstone Strider 1000W silent modular 80+ gold : Crucial SSD 128 GB : Samsung dvd brännare : Mus - Logitech G400.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av HugSeal:

Då är det väl inte pixlarna du ser utan att beräkningen kring kanterna inte orkar göra den finare. Och det beror väl inte på skärmen i sig utan av att det inte finns tillräckligt med beräkningskraft i dagsläget.

Nä. De "trapporna" man kan se i spel på sneda linjer är inte flera pixlar tjocka per trappsteg. Pixlarna är helt enkelt inte små nog.

Skrivet av Svensktiger:

En bra AA ger en betydligt högre "upplevd" upplösning än vad skärmen i sig kan ge (subpixel rendering etc).
Så varför skulle man inte vilja ha AA ? det har ju funkat utmärkt i många år nu.
Visst drömmen vore ju att ha en display med 1000 punkter per mm men det lär vi inte se på ett tag, om nånsin.
Och även med 1000 punkter/mm så skulle du hamna i situationer där du behöver en viss filtrering för att det skall se bra ut.

Att det fungerat länge är inte skäl nog att fortsätta använda AA när pixeltätheten är så pass hög att man inte längre kan urskilja pixlarna. Finns liksom ingen användning för tekniken då längre.
Att det skulle behövas 1000 punkter/mm tror jag inte. 300 dpi brukar användas som riktvärde vid utskrifter för att det inte skall gå att urskilja punkter/kanter på vanligt läsavstånd. Det är väl ca 12 punkter per millimeter om jag inte tänker galet. Kanske går det inte att rakt av jämföra dots per inch (DPI med pixels per inch (PPI) men skillnaden bör inte vara enorm. Tar man som jag tidigare nämnt hänsyn till att man inte har datorskärmar närmre än 40cm från näsan så behövs ännu lägre pixeltäthet. Om folk fortsätter använda 24"-skärmar (vilket visserligen inte alls är säkert) så vill jag påstå att det troligen är två generationer fram i skärmupplösning som krävs för att vi inte skall behöva se pixelkanter längre på vanliga datorskärmar.
Kanske är jag något optimistisk, men det är inte direkt någon utopi eller något som ligger väldigt långt fram i tiden.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...