Permalänk
Medlem

Kylpasta

Hallå! Som rubriken visar så är det en fråga om man måste ha kylpasta eller inte? Kollat forumet men där fick jag inte nå svar!
Med vänlig hälsning,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror på, du behöver kylplasta om du ska montera en processorfläkt som inte är en del av den originella processorn du köper (du får processorfläkt med dig när du köper processor).

Mitt svar är troligt nej,

och ja om du ska montera en köpt kylare.

Visa signatur

=)

Permalänk

Ja du behöver självklart kylpasta.

Dock får du med kylpasta på vissa eftermarknadskylare och alla(?) original CPUs du köper.

Permalänk
Medlem

Ja du behöver definitivt kylpasta.
På stockkylare så sitter ofta kylpastan föraplicerad (troligen första nissen dilla om troligen nej)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Har du köpt en eftermarknadskylare (CPU eller GPU) kan det vara "förinstallerat" med kylpasta på den nya kylaren (grå massa).
Är det så att du demonterat en befintlig kylare och skall sätta tillbaks den behöver du nog ersätta kylpastan med ny då den hårdnar med tiden (åldrar). Det finns många guider (och skolor) både här och på Youtube avseende HUR man skall applicera kylpasta. Det är bara att googla. Kylpastans roll är att det inte skall finnas luft mellan kylelementet och det man vill kyla, CPU/GPU. Eftersträvansvärt är att det dock skall vara så lite som möjligt. Extrema brukare håller också på med något som heter "lappning", d v s man slipar och polerar försiktigt ytan på CPU:n för att få en så slät och jämn anliggningsyta mot kylelementet. Finns guide för det också här på forumet.

Avslutningsvis skulle jag nog säga JA

Jag skulle rekommendera: JA

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Fox:

Hallå! Som rubriken visar så är det en fråga om man måste ha kylpasta eller inte? Kollat forumet men där fick jag inte nå svar!
Med vänlig hälsning,
Skickades från m.sweclockers.com

Då sökte du dåligt

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Fox:

Hallå! Som rubriken visar så är det en fråga om man måste ha kylpasta eller inte? Kollat forumet men där fick jag inte nå svar!
Med vänlig hälsning,

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ljuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Du behöver inte ljuga.

Inte så lätt med mobilen:)

Skickades från m.sweclockers.com