Vart kan man hitta gamla datorer med Windows 98 (eller 95) nu idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns ännu snabbare, men priset var groteskt.

Ja men det är ju 'Kamati' modellen och den kan bara bli 600Mhz?

Jag vet hittade ändå en billig.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem

Det står inte vilken modell det är, men för 700kr borde du få minst 2 hela datorer eller 1,5 laptopar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Jag har hur många kompletta som helst, Pentium, Pentium II och III, 75MHz - 800MHz osv. Även laptopar.

Kompletta burkar? Jag vill gärna ha fulla specs!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Okej, tänkt att uppgradera min hårdvara!

GPU: Microstar Geforce 4 MX200 64MB VGA & TV-out PRIS: 49kr
Nätverkskort: 10/100 MB Realtek RTL 8139 PRIS: 29kr
Ljudkort: Creative SB AWE64 CT4520 PRIS: 59kr
Processor: Intel Pentium III 550MHz PRIS: 109KR!
Andra saker: Kylare (Processor) PRIS: 29kr

Lite besviken med processorn! Finns det en Pentium 3 Slot 1 med mer MHz (600 - 800 MHz) eller en PGA370 (Socket 376) moderkort!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem

P3 slot 1 finns upp till 1133mhz men de snabbaste modellerna är rätt ovanliga eftersom man körde Amd om man ville ha en prestandamaskin på den här tiden, inel var båda dyrare och slöare, och sedan kom p4 som var ett steg snett bakåt för intel, pentium m var den snabbaste cpun de hade på den tiden, men det höll de tyst om, pentium m är det som de baserade de nya cpuerna på, medans netburst fick dö, de var egentligen rätt usla cpuer, jag skulle tro att netburst arkitekturen kan räknas som det sämsta som överhuvudtaget gjorts i cpuväg som inte varit direkt trasigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_III

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

P3 slot 1 finns upp till 1133mhz men de snabbaste modellerna är rätt ovanliga eftersom man körde Amd om man ville ha en prestandamaskin på den här tiden, inel var båda dyrare och slöare, och sedan kom p4 som var ett steg snett bakåt för intel, pentium m var den snabbaste cpun de hade på den tiden, men det höll de tyst om, pentium m är det som de baserade de nya cpuerna på, medans netburst fick dö, de var egentligen rätt usla cpuer, jag skulle tro att netburst arkitekturen kan räknas som det sämsta som överhuvudtaget gjorts i cpuväg som inte varit direkt trasigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_III

Vill bara ha en moderkort som stödjer en bra processor. AMD eller Intel spelar igen roll, gillar båda! Vill ha en processor för gamla spel och en hastighet över 600Mhz.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Inaktiv

Förlåt att jag väcker en över 2 månader gammal tråd till liv, men hur har det gått?
Fått tag i någon Windows 98 dator?

Jag vet inte hur viktigt det är för dig att just ha en fysisk Windows 98 dator, men när jag vill spela spel från Windows 95-98 tiden drar jag igång Virtual PC 2007 SP1.
Har spelat allt från Jedi Knight Dark Forces 2, Duke Nukem 3D, Harvester, Worms 2, Fallout 2, 3D Ultra Minigolf osv. utan problem och det bästa av allt tar den virtuella Windows 98 datorn ingen plats mer än på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Förlåt att jag väcker en över 2 månader gammal tråd till liv, men hur har det gått?
Fått tag i någon Windows 98 dator?

Jag vet inte hur viktigt det är för dig att just ha en fysisk Windows 98 dator, men när jag vill spela spel från Windows 95-98 tiden drar jag igång Virtual PC 2007 SP1.
Har spelat allt från Jedi Knight Dark Forces 2, Duke Nukem 3D, Harvester, Worms 2, Fallout 2, 3D Ultra Minigolf osv. utan problem och det bästa av allt tar den virtuella Windows 98 datorn ingen plats mer än på hårddisken.

Virtuell PC är inget roligt! Att ha en fysisk PC är bättre än någon emulerad operativ system.

Denna tråden ska ej väckas, så sluta göra inlägg här! (bara om det är andra anledningar än detta)

/ Martin

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Vet att den lokala datorbutiken hade en massa gammla datorer som bara stog och väntade på resan till tippen..
hade säkert gått att pyssla ihop några fungerande om man haft viljan och tiden

Men frågan är ju hur oftan man vill ha en gammal dator, endast för nostalgi och vissa gammla spel skulle det vara trevligt.
Annars kan man kolla med GOG (Good old Games) om dom har spelet man vill köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Tjena.

Mitt namn är Martin och spelar för det mesta retro spel. Problemet är att spelen inte funkar så utmärkt i nya datorer. Oftast att spelet går för snabbt, ljudproblem och att spelet inte startar alls.

Jag hittade väldigt mycket på USA. Men jag vill helst rikta mig åt Sverige. Förresten, kostar frakten mycket från USA till Sverige? För jag hittade denna sidan.

http://www.nixsys.com/products/legacy-operating-system-workst...

Rätt najs! Att bygga sin egen.

Men emulatorer, DOSBOX och Virtuella maskiner fungerar ändå inte så bra. Jag vill helst hitta det i Södra Sverige. Bor i Jönköping Kommun. Så vart kan man hitta det lättast nätet eller butiker. Går det köpa från USA med ett rimligt pris?

Tackar så mycket om ni hjälper mig! Skulle var bra att få se Windows 98 igen och spela de gamla spelen problemfritt.

Förresten vad krävs för att köra alla gamla spel från 1985 till 2002? 3DFX Voodo grafikkort, 512 MB, Intel Pentium och mer?

Min dator förresten: Dell Dimension 5150
CPU: Intel Pentium 4 HT 3,00 GHz
GPU: 256 MB ATI Radeon X300 till X550 någonstans om jag kommer ihåg.
Ljudkort: Sigmatel STAC9220
RAM: 1024 MB
Hårddisk: 232 GB ATA Hårddisk

Ej modiferad.

- Martin

Blocket/SC-markan är nog perfekt, har 2 gamla 95/98 maskiner i förrådet men inte nära Jönköping.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Grabbar och flickor! Jag har en dator redan!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE