Bygga ny server - Nu är det allvar!

Permalänk
Medlem

Bygga ny server - Nu är det allvar!

Har tänkt bygga en ny server. Tänkte att jag låter Swecklockers medlemmar hjälpa mig till den ultimata lösningen! Delar upp tråden i punkter.

  1. Vad söker jag?

  2. Dess tänkta användningsområde.

  3. Tänkt mjukvara.

  4. Tänkta Komponenter.

  5. Era åsikter och synpunkter.

1.
Det jag söker är en strömsnål dator som är någorlunda tyst och har möjlighet till ett brett användningsområde

2.
Dess huvudsakliga uppgift kommer vara backup och fillagring. Den ska även kunna klara av att köra åtminstone två virituella installationer. En utav dessa virituella installationer kommer vara Windows XP som ska hantera torrents. En annan installation som ska kunna vara värd för enklare spel, i detta fall en Minecraftserver för uppemot 8 spelare samtidigt. Även möjlighet att tillfälligt köra testinstallationer av diverse OS, distar etc etc.

3.
Eftersom dess huvudsyfte är tänkt för fillagring och backup har jag faktiskt starkt övervägt att låta OpenMediaVault stå som grundoperativ. Anledningen till detta är att det verkar, enligt vad jag sett och läst, vara väldigt lättarbetat och har många bra möjligheter. Det finns bland annat plugin för att köra virtualbox vilket då med lätthet skulle kunna tillfredställa behovet av virituella datorer. Det bygger i grunden på Debian vilket jag tillsammans med Ubuntu och Mint använt mest på linuxfronten. Den ska även hosta en mindre hemsida, dock mest för nöjes skull och som en del i att lära mig mer om att bygga hemsidor. Den kommer alltså inte ha speciellt många besökare så det lär nog inte påverka servern speciellt mycket.

4.
Den hårdvara som behövs är egentligen bara minne, processor och moderkort. Hårddiskar, chassi och nätdel innehas redan. Hårdvaran jag funderar på är: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1620894/allvarsservern
Moderkort: MSI H67MA-E35 REV B3
Processor: Intel Pentium G630T Dual Core 2,3GHz Low Power
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3

Det jag funderar på här är ifall jag borde gå upp en storlek i processor och välja en i3 istället?

5.
Nu får ni gärna komma med input så att detta blir så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Nice, du använder den till samma saker jag kör min, fast jag hostar hemsida också!

Kör debian på min serverburk med en i3 2120T passivt kyld och det funkar bra. Har Intels mITX H67-kort och en sticka 8GB ram, funkar hur bra som helst. Liten 20gb SSD driver systemet och har 4TB diskutrymme (två diskar i externt kabinett).

Kör dock ingen virtualisering, så vet inte hur tungt det vore för processorn. Vi är fem som lirar minecraft utöver att hemsidan har ett par tusen träffar i månaden (inte särskilt många sett över tiden) och vi har inga problem med serverlagg. Går fint att strömma och köra torrents samtidigt som vi alla lirar på varsitt håll i minecraft och det är ett par anslutningar på hemsidan.

Sitter på 100/100 och kör gigabit lokalt.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har extremt specifik (lågpresterande, typ passiv) kylning så hade jag inte satsat på T modellen av G630 i alla fall, bara under maxbelastning en "vanlig" G630 drar mer, i idle är det ingen skillnad alls.
CPU:n kan vara lite i underkant om du ska ha flera virtuella maskiner men när jag kör virtuellt så brukar det som tar slut först vara disk i/o, sen RAM, sen CPU sist. Givetvis beroende på vilka typer av applikationer man kör, jag vet t.ex inte vad en minecraft server kräver t.ex.

Permalänk
Medlem

Varför Windows XP för att enbart hantera torrents? Torrents funkar minst lika bra i Linux så det känns som "att gå över ån efter vatten" och en onödig utgift på en Windowslicens.