Permalänk

Samsung : Spela upp inspelat material

Tjenare,

Har en polare som har lite problem, jag själv har suttit hela dagen och försökt men nu ger jag upp och hoppas någon här kanske har erfarenhet!

Problem :

Min polare har en samsung tv, modell nyare(halvår) och har spelat in program/film på en extern HDD. Att spela upp filmerna/programmen på själva tv'n funkar fint, men man kan inte hitta HDD'n i windows om man kopplar in den. Då vill windows bara formatera disken eftersom den inte känner igen filstrukturen.

Det jag har kommit fram till :

Samsung tv apparater verkar ha ett krypteringsskydd så att när man spelar in så ska man inte kunna sprida materialet vidare senare via t ex internet. När man pluggar i hårddisken första gången så formaterar den HDD'n till .XFS format, då windows inte kan läsa detta filsystem så vill den formatera. Fick köra ubuntu och där hittar man HDD'n och filerna, men kan fortfarande inte öppna dem då det är SRF filer, Sony Raw Coded, eller nåt i den stilen. Lyckades lägga över filerna till windows men har ännu inte hittat något program/codec som kan öppna dessa filer.

Lösning :

!??!?!

Eller är det helt enkelt så att det inte går att konvertera / spela upp dessa filer alls då Samsung har satt skydd på dem? Vore grymt om någon kunde dela med sig av en "Work-Around" om det finns.

Tack så hjärtligt på förhand !