Förslag på kylare till Silverstone Sugo SG08B

Permalänk

Förslag på kylare till Silverstone Sugo SG08B

Hej,
Jag letar en kylare till ett Silverstone Sugo SG08B. Jag har hittat att höjden inte får överstiga 117mm.

Jag har sett ut Noctua NH-C12P SE14, frågan är om den kommer att rymmas. Är det någon som har erfarenheter alternativt någon som kan mäta? Finns det kanske något bättre alternativ?

Tacksam för svar!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft samma fundering och jag har redan C12P i min nuvarande dator. Vad jag kom fram till var att det kan fungera om du har rätt mITX-moderkort. Tyvärr så har majoriteten av mITX-moderkorten CPU-socketen så pass nära PCIe-platsen att kylaren kommer att ta i PCIe-kortet.

I dagsläget har jag inte hittat något mITX-moderkort till 1155 eller AM3+/FM1 som verkar passa med den kylaren. Detta moderkort har däremot en bättre placerad CPU-socket och BÖR funka när det släpps, förutsatt att "extrakortet" inte tar allt för stor plats.

Edit; Rättelse, ASRock A75M-ITX är enda mITX-kortet jag kan hitta som verkar passa. Du kan kolla Noctuas kompabilitetslista om du är osäker vilka kort som passar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Jag har haft samma fundering och jag har redan C12P i min nuvarande dator. Vad jag kom fram till var att det kan fungera om du har rätt mITX-moderkort. Tyvärr så har majoriteten av mITX-moderkorten CPU-socketen så pass nära PCIe-platsen att kylaren kommer att ta i PCIe-kortet.

I dagsläget har jag inte hittat något mITX-moderkort till 1155 eller AM3+/FM1 som verkar passa med den kylaren. Detta moderkort har däremot en bättre placerad CPU-socket och BÖR funka när det släpps, förutsatt att "extrakortet" inte tar allt för stor plats.

Edit; Rättelse, ASRock A75M-ITX är enda mITX-kortet jag kan hitta som verkar passa. Du kan kolla Noctuas kompabilitetslista om du är osäker vilka kort som passar.

Det låter som att jag bör leta en annan kylare. Det blir nog omöjligt att hitta ett lämpligt moderkort. Finns några lämpliga alternativ?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomten_alle:

Det låter som att jag bör leta en annan kylare. Det blir nog omöjligt att hitta ett lämpligt moderkort. Finns några lämpliga alternativ?

Gemini II S524 har jag kollat lite på. Den verkar passa på mITX-kort med tanke på de branta värmeledningsrören, men jag vet inte så mycket mer än så. Det är rätt så ny så jag vet inte om den finns hos svenska återförsäljare än. Du får kolla runt lite.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

River upp denna tråden igen. Kom ni till någon klarhet när det gäller lämplig kylare till sg08b?

Permalänk
Medlem

Det är fotf väldigt krånligt med kylare och mITX om du ska ha grafikkort i datorn.

KOlla denna länk för en SG07 med en Noctuakylare:

http://www.kitguru.net/components/cooling/zardon/noctua-nh-u9...

Det är den största kylaren jag sätt i en Sugo07/08 utan en massa moddande.

Annars är det denna som är det största du kan stoppa in utan moddning:

http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/axp14...

Men den hitta jag inte i Sverige och då blev det väldigt dyrt.

Näst störst är denna:

http://www.prolimatech.com/en/products/detail.asp?id=157

Där har du lite att gå på.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

River upp denna tråden igen. Kom ni till någon klarhet när det gäller lämplig kylare till sg08b?

Det beror på vilket moderkort man ska ha, hur nära PCIe-porten som sockeln sitter. Sweclockers la upp denna bilden på Facebook om ett High-endbygge de håller på med. Det är en Phanteks PH-TC14CS på ett Asus P8Z77-I Deluxe. Det ser ut passa riktigt bra.

Men om du har nåt annat moderkort så får man förmodligen kolla på en annan kylare. Dock, om du inte ska ha grafikkort är sockelplaceringen inget problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Den bilden hade jag missat. Får kika vidare lite. Är tänkt att det ska bli en liten och behändig dator med grafikkort separat grafikkkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Det beror på vilket moderkort man ska ha, hur nära PCIe-porten som sockeln sitter. Sweclockers la upp denna bilden på Facebook om ett High-endbygge de håller på med. Det är en Phanteks PH-TC14CS på ett Asus P8Z77-I Deluxe. Det ser ut passa riktigt bra.

Men om du har nåt annat moderkort så får man förmodligen kolla på en annan kylare. Dock, om du inte ska ha grafikkort är sockelplaceringen inget problem.

Den hade jag med missat. Skönt att sockeln flyttar på sig på den nyare MBna.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Den hade jag med missat. Skönt att sockeln flyttar på sig på den nyare MBna.

Eller hur! Typ det enda moderkortet med bra sockelplacering tidigare var DFI P55 MI-T36. Skönt det börjar komma riktiga grejer (ASUS) som går att klocka också, istället för Zotac med tveksamma BIOS osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz