Permalänk
Medlem

PCI-E 3.0 kort i PCI-E 2.0?

Tjenare! Håller på med att välja moderkort till en dator nu. Grafikkort ligger redan och väntar på att installeras, ett 7870, alltså ett kort med PCI-E 3.0. Kom då att tänka på att jag kanske borde köpa ett moderkort med PCI-E 3.0?

Kan man äns köra 3.0 kort i 2.0 moderkort? Vad blir det för skillnad, om någon?

Sista frågan skulel bli vilket mobo ni rekommenderar, för max 1500kr? Överklockning av CPU kan komma att bli aktuellt om något år eller så.

EDIT: Läste nyss att 3.0 endast stöds av Intel Ivy bridge, men vi har valt en i5 2500k. Vad händer då?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Det fungerar perfekt! Skillnaden är än så länge noll. För ingen vet förräns Ivy Bridge släpps. Men förmodligen inte särskilt stor alls.
Så köp du det du tänkte så ska du se att det fungerar klockrent.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av palusa:

Det fungerar perfekt! Skillnaden är än så länge noll. För ingen vet förräns Ivy Bridge släpps. Men förmodligen inte särskilt stor alls.
Så köp du det du tänkte så ska du se att det fungerar klockrent.

True. PCIe 3.0 kräver Ivy Bridge, så med Sandy Bridge blir skillnaden noll. (Det är bakåtkompatibelt.) Med IB och ett 7870 blir skillnaden också försumbar, eftersom det inte krävs så hög bandbredd för endast ett kort. PCIe 2.0 x16 klarar 8 GB/s, vilket räcker gott.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har ett 7770 med PCIe 3.0 och ett moderkort med PCI 3.0 (Gen 1) fast Sandy Bridge CPU, har inte lyckats få GPUz att visa att kortet kör med PCIe 3.0 är det pga jag har Sandy Bridge? Trodde det hängde på moderkortet först och främst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har ett 7770 med PCIe 3.0 och ett moderkort med PCI 3.0 (Gen 1) fast Sandy Bridge CPU, har inte lyckats få GPUz att visa att kortet kör med PCIe 3.0 är det pga jag har Sandy Bridge? Trodde det hängde på moderkortet först och främst.

Som du säger, det är din sandy bridge processor, men det är ingen skillnad ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har ett 7770 med PCIe 3.0 och ett moderkort med PCI 3.0 (Gen 1) fast Sandy Bridge CPU, har inte lyckats få GPUz att visa att kortet kör med PCIe 3.0 är det pga jag har Sandy Bridge? Trodde det hängde på moderkortet först och främst.

Ja det som står i denna tråd stämmer, det hänger på CPU:n inte mobot.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)