Server/router 2 wlan kort

Permalänk
Inaktiv

Server/router 2 wlan kort

Hej!

Jag tänkte sätta upp en server som också kommer fungera som router.

Har möjlighet att sätta in 2stk wlan kort, frågan är:

Är det möjligt att på något sätt låta dessa två kort arbeta tillsammans för att uppnå högre prestanda? Jag vill ha dem att arbeta tillsammans, inte två olika nätverk som delar på samma internetuppkoppling.

Har försökt googla lite på ämnet men inte riktigt hittat något, vore tacksam för svar av någon kunnig

Mvh

Permalänk
Inaktiv

kommer för övrigt använda windows server på servern.

Permalänk
Medlem

Att köra windows server e skit att ha som router i alla fall ur säkerhets perspektiv.
Mycket bättre använda pfesense eller zentyal.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Att köra windows server e skit att ha som router i alla fall ur säkerhets perspektiv.
Mycket bättre använda pfesense eller zentyal.

Skit kanske är att ta it men det är nog inte bästa alternativet.

Du kommer med stor sannolikhet att Inte få det att fungera som du vill med Windows Server i alla fall.

Prova pFsense som Bazze skrev. Sjukt bra, litet och har så mycket funktioner att man undrar varför det inte kostar.
Med pFsense ska du nog kunna få till det som du vill

PS! pFsense har grafiskt gränssnitt som du kommer åt via t.ex. Webläsaren för smidig konf etc.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Inaktiv

Hm grejen är den att jag vill använda den som filserver, http server och proxy server i tillägg. Fixa in routern är mest för att slippa köpa en ny router och så spar man ju på el'en och miljön. Har dessutom en windows server version som jag kan ladda ner gratis från Microsoft.

Kan man köra dessa saker med pFsense eller är det enbart router?

Viktigt att det funkar stabilt dock eftersom jag till 95% inte är i Sverige

Tack för era svar

Permalänk
Medlem

Två NIC på samma nät kommer inte ge bättre prestanda, förmodligen bara störningar och krångel. Ett borde dock fungera utmärkt, förutsatt att det har stöd för ditt OS. Jag körde Pfsense på en burk som router ett tag och det var mycket stabilt.

Dock skulle jag inte rekomendera att köra alla tjänster (web, fil proxy osv) på samma OS. Får webservern problem, nån uppdatering pajar den eller liknanade så stryker internetuppkopplingen med också, inte en rolig situation när du är utomlands.

Det du kan göra är att virtualisera och köra två OS på burken, pfsense för routing och valfritt för web/fil/proxy. På så sätt kommer inte en trasig uppdatering till webservern kunna paja internetuppkopplingen. Alternativt köper du en trådlös router och drar in ddwrt på den, det blir lika stabilt som pfsense.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Xenserver (tror jag) och hyper-v är gratis virtualiseringslösningar där man i betalversionerna får mer funktionalitet. Så du kan köra pfsense, windows och exempelvis freenas virtuellt. Sedan tilldelar du specifika nic till vissa maskiner. Windows är inte optimalt som router/brandvägg out of the box.

Två wlan-kort är heller ingen bra lösning. En bra är då att köpa ett kraftigare kort och köra med kraftigare antenner.

Permalänk
Medlem

Om du kan linux så kör Ubuntu Server 10.04 LTS och Zentyal.

http://trac.zentyal.org/wiki/Features

När det kommer till Wifi så kommer du endast att få bättre täckning med två WLAN NIC, som kan leda till högre hastighet eftersom det trådlösa är stabilare. Detta kan du dock lösa med billiga Accesspunkter (AP).

Köp några stycken DIR-600 och lägg in DD-WRT. Gör om den sedan till AP så får du samma effekt.
http://www.dustinhome.se/d-link-dir-600-wireless-n150-router/...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |