Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

TV-fäste 46 tum tiltbart

Hej!

Är i ett behov av ett tv fäste som man kan vinkla. Finns det något bra för högst femhundra lappen? Vill ju såklart inte att tv:n ska åka i golvet, så finns det inga bra får jag väl lägga lite mer.. Skulle något Deltaco fungera? Hört att dem är sådär dock. Eller Lava? Inget jätte krav på att TV:n ska sitta emot väggen så mycket som möjligt, men den behöver ju inte heller stå en halvmeter..

Tv:n är alltså en 46 tums TV. Närmare bestämt en Samsuns UE46D5005 som, enligt Samsung väger:
Förpackning 21 kg
Produkt med stativ 17,23 kg
Produkt utan stativ 13,67 kg

Jätte tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009

När du säger "vinkla", menar du då att du skall kunna svänga ut TV.n från väggen eller menar du vinkla upp och ned?

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009

Själv har jag denna: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_og_fester/tv-up... men de har billigare vaianter också, som den här: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_og_fester/tv-up...

Jag antar att det är VESA 400x400 du har som fäste bak på TV:n. Det du måste tänka på är infästningen i väggen, att det håller och är tillräckligt stabilt.

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009

Oj...såg i rubriken att du skrev "tilta" alltså upp/ned. Det finns billiga sådana på Netonnet. Kolla bara att VESA standarden stämmer för din TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Surgubben:

Oj...såg i rubriken att du skrev "tilta" alltså upp/ned. Det finns billiga sådana på Netonnet. Kolla bara att VESA standarden stämmer för din TV.

Skrivet av Surgubben:

Själv har jag denna: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_og_fester/tv-up... men de har billigare vaianter också, som den här: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_og_fester/tv-up...

Jag antar att det är VESA 400x400 du har som fäste bak på TV:n. Det du måste tänka på är infästningen i väggen, att det håller och är tillräckligt stabilt.

Skrivet av Surgubben:

När du säger "vinkla", menar du då att du skall kunna svänga ut TV.n från väggen eller menar du vinkla upp och ned?

Hej! Och tack för input.

Det jag menade med tilta är såklart fel. Fel skrivet alltså. Jag är ute efter att kunna vrida TVn så jag kan se den från två håll i rummet.
Upp & ner är inte användbart tror jag. Alltså onödigt. Eller lyx.

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2009

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=496332

Här kommer länken, är inte så insatt men enda jag hittade i din prisklass samt utefter vikt och storkel på din TV.

P67A-UD4-B3 λ i5 2500K λ Freezer 7 Pro Rev. 2 λ Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB λ Corsair 4GB XMS3+HyperX 8GB x2 λ Samsung 750GB λ Maxtor 250GB λ Intel 330 180GB λ Asus Xonar DS λ Fractal Design R2 λ LG 23" W2363D 120HZ λ Logitech G500 λ Steelseries 6Gv2 λ Qpad QH-90 Pro λ Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

jag köpte mitt fäste på NoN för en röding. Jag kände mig nöjd med det iaf!
Inbyggt vattenpass underlättar montering
Du kan stort sett köpa vilket väggfäste du vill då VESA fästet på TVn följer en standars som passar väggfästet.

Tänk dock på att ha en vägg som klarar tyngden. Gipsvägg håller jag mig rätt tveksam till :/

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av zin_90:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=496332

Här kommer länken, är inte så insatt men enda jag hittade i din prisklass samt utefter vikt och storkel på din TV.

Tack! Såg helt okej ut. Ett vettigt alternativ!

Skrivet av biorrith:

jag köpte mitt fäste på NoN för en röding. Jag kände mig nöjd med det iaf!
Inbyggt vattenpass underlättar montering
Du kan stort sett köpa vilket väggfäste du vill då VESA fästet på TVn följer en standars som passar väggfästet.

Tänk dock på att ha en vägg som klarar tyngden. Gipsvägg håller jag mig rätt tveksam till :/

NoN? Röding?
Så du menar att det snarare ligger i väggen, än i fästet? För i så fall kanske ett lättare fäste är att föredra?
Är nämligen en gipsvägg... Alltså det låter ihåligt om man knackar på den? Finns det ingen möjlighet att få upp den på väggen och sova gott om natten (försäkrad om att den stannar där..)?

Tack på förhand, återigen,
Richard

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av inkui:

Tack! Såg helt okej ut. Ett vettigt alternativ!

NoN? Röding?
Så du menar att det snarare ligger i väggen, än i fästet? För i så fall kanske ett lättare fäste är att föredra?
Är nämligen en gipsvägg... Alltså det låter ihåligt om man knackar på den? Finns det ingen möjlighet att få upp den på väggen och sova gott om natten (försäkrad om att den stannar där..)?

Tack på förhand, återigen,
Richard

Röding är en 500-lapp och NoN är netonet

SKulle inte rekommendera att sätta upp 15 kg i en gipsvägg, även med mollyplugg "/.
Finns det inga balkar? Brukar ju sitta på 60cm avstånd, borde nästan gå och matcha mot dem?
Eller är det stålbalkar?

HTPC - Mac Mini Mid 2011
Ljud- Pionner VSX-417, Dynavoice F-6, Dnavoice C-4, Dynavoice S-4
UnRaid 6 Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 8GB RAM, 9TB HDD + 120GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 128GB], Xiaomi Redmi Note 3 Pro, Teclast x98 3G 64GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Sweex:

Röding är en 500-lapp och NoN är netonet

SKulle inte rekommendera att sätta upp 15 kg i en gipsvägg, även med mollyplugg "/.
Finns det inga balkar? Brukar ju sitta på 60cm avstånd, borde nästan gå och matcha mot dem?
Eller är det stålbalkar?

Aight! Nu är jag med! Hah! Tack!

Hmm... Blir problematiskt då.
Balkar? Ingen aning. Bor i en etta. Väggen är mot grannen i nästa port. Går det att knacka sig fram till ev. balkar?
Eller borde jag hitta på en annan lösning kanske...? :<

Tack för hjälpen

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av inkui:

Aight! Nu är jag med! Hah! Tack!

Hmm... Blir problematiskt då.
Balkar? Ingen aning. Bor i en etta. Väggen är mot grannen i nästa port. Går det att knacka sig fram till ev. balkar?
Eller borde jag hitta på en annan lösning kanske...? :<

Tack för hjälpen

Om väggen är en gipsvägg finns det reglar bakom gipsen. Normalt med ett CC avstånd på 60cm. Regeln kan vara i trä eller av tunnplåt. Är det trä är det lugnt, då kan du skruva i träregeln. Är det plåt är det mindre bra då den är ganska vek. Normalt fäster man i en gipsskiva (enkel/dubbelgips) med en molly. Den har dock begränsning avseende belastning. Har du sedan ett stativ som gör att du lägger ett moment på infästningen blir det värre. Själv har jag lättbetongvägg och valde det fäste jag redovisade ovan just för att den har många möjliga fästpunkter in i väggen, d v s den klarar av beslastningen med pluggad skruv (rejäla grejor). Jag skulle dock tro att du inte har enkelgipsvägg om det är in till grannen i nästa port. Det KAN vara en lättbetongvägg. Du har säkert bankat upp en tavla eller nåt sånt i den tidigare, då vet du vilket material den består av.

Ta det försiktigt dock...inte roligt med en 46" som ramlar i golvet+stort hål i väggen in till grannen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Hjälpte en att sätta upp ett sådant här: http://www.webhallen.com/hemelektronik/127758-deltaco_vaggfas...

Det var helt ok, kvaliten kändes bra och tvn sitter fortfarande kvar i väggen. Skruvar och plugg följer med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Surgubben:

Ta det försiktigt dock...inte roligt med en 46" som ramlar i golvet+stort hål i väggen in till grannen.

Läskigt. Nästan så man vill tänka om och kanske ha TVn på en vanlig, trevlig, TV bänk.

Skrivet av creativ:

Hjälpte en att sätta upp ett sådant här: http://www.webhallen.com/hemelektronik/127758-deltaco_vaggfas...

Det var helt ok, kvaliten kändes bra och tvn sitter fortfarande kvar i väggen. Skruvar och plugg följer med.

Den har jag också kikat på. Billig! Vilket är lite läskigt när det gäller sånt här. Man vill ju inte att det som Surgubben nämner ovan ska hända. Vad var det för TV? Samtidigt behöver knappast billigt vara dåligt.

Tack!
Richard

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av inkui:

Läskigt. Nästan så man vill tänka om och kanske ha TVn på en vanlig, trevlig, TV bänk.

Den har jag också kikat på. Billig! Vilket är lite läskigt när det gäller sånt här. Man vill ju inte att det som Surgubben nämner ovan ska hända. Vad var det för TV? Samtidigt behöver knappast billigt vara dåligt.

Tack!
Richard

Observera att den från Webhallen han länkar till har VESA 200*200. Tror nog din TV kräver VESA 400*400 fäste. Kolla innan!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Surgubben:

Observera att den från Webhallen han länkar till har VESA 200*200. Tror nog din TV kräver VESA 400*400 fäste. Kolla innan!!!

Stämmer bra det. VESA 400*400 är vad som krävs. Attans! Hela grejen verkar bara jätteläskig nu.. Vet inte om jag vågar. ^^

Hälsningar,
Richard

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av inkui:

Stämmer bra det. VESA 400*400 är vad som krävs. Attans! Hela grejen verkar bara jätteläskig nu.. Vet inte om jag vågar. ^^

Hälsningar,
Richard

Who dares, wins!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165871571 Tillräckligt brett för att gå att montera i reglar, har själv använt det på en tv som satt så att man behövde flytta den ganska ofta och då ville jag ha ett stabilt fäste att skruva i reglarna för att det skulle hålla i längden.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Surgubben:

Who dares, wins!

Skrivet av mrqaffe:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165871571 Tillräckligt brett för att gå att montera i reglar, har själv använt det på en tv som satt så att man behövde flytta den ganska ofta och då ville jag ha ett stabilt fäste att skruva i reglarna för att det skulle hålla i längden.

Tack för hjälpen. Samlar mod. Samt hjälp! För att fixa detta. Ska kika på den du länkade, qaffe, i butik. Höra med dom lite också. Tack återigen! Snällt av er.

Hälsningar,
Richard

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ramsele
Registrerad
Jan 2011

Jag har en 32 tums tv och mitt fäste har ju fan börjat ge vika (tv:n lutar) så jag tycker inte du ska gå på nån billig skit.

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av solslidan:

Jag har en 32 tums tv och mitt fäste har ju fan börjat ge vika (tv:n lutar) så jag tycker inte du ska gå på nån billig skit.

Tyvärr är det ju så (vilket jag själv får erfara heela tiden).... billigt är inte alltid bra.
Framförallt inte om vi börjar prata konstruktionsmaterial och belastning.