Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuråker
Registrerad
Aug 2008

Vattenkylning, 13mm vs. 8mm slang ID

Jo har en fråga angående storleken på slangar till vattenkylning. Har bara byggt två stycken kylda med vatten hittills.

Det handlar först och främst om en loop med bara ett CPU block, en DDC-pump och en 240-radiator. Just nu kör jag med slang som har en innerdiameter på ~13mm (1/2"), men har en fundering på att bygga med 8mm ID i ett annat bygge.

Kommer temperaturen påverkas negativt eller kommer jag i princip inte märka någon skillnad? Nåt annat att tänka på. Ponera att jag skulle köra 4 block och kanske 2 pumpar och en 480rad, skulle det scenariot vara annorlunda?

Passar samtidigt på att fråga hur mycket skulle egentligen skarpa 90-graderskopplingar påverka i de två ovanstående scenariona?

Får uppfattningen att många kör tjockare slangar för utseendets skull.

Tack på förhand.

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 2x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Linux Mint 17 & Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Jag har för mig att det ska göra runt 0.5C* skillnad på vattentempen i ett normalt system. Eventuellt blir flödet mer lidande om du har en lång komplicerad loop iom att du har mer slang ute. 90 gradersböjar inverkar väldigt lite på flödet men mindre för 1/2".

Stora argumentet mot 5/16" slang är att utbudet på delar är sämre och därför vill jag påstå att 3/8"/5/8" är ett bättre val

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2002

Om temperaturen påverkas kommer den snarare påverkas positivt [trollface]

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"