Permalänk
Medlem
Skrivet av Andragaz:

Ipad 2 - Fungerar men ser inte Å,Ä och Ö?
HTC Incredible S - Ser temp & vind men visar fel plats med 3 kilometer..

Hur ser tecknen ut när du kollar på webbsidan genom din iPad 2? Ta en bild och beskär om möjligt, så att jag kan få se lite mer noggrant på hur de ser ut. Det kan vara lite svårt att skriva av dem ibland

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Fint här men kartans startpossition var ej över "Nålen" men nålen var på rätt ställe.

iPhone4 Safari

Permalänk
Medlem

Hm. Det är väldigt konstigt att kartan visar helt fel, men att markören visar helt rätt, för vissa här inne, inklusive mig. Jag har granskat källkoden lite snabbt och jag hittar inget fel i den. Väldigt konstigt! Jag ska ta en noggrannare titt när jag väl har vilat ögonen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Du menar zoomen på själva kartan? Nä! Den är väldigt användbar, ifall man vill kolla lite mer vart exakt man är i världen

Jo, men då behöver man kunna använda den Zoomar jag ett steg på den lilla kartan, så hoppar den från Mölndal till Frölunda och om jag inte vet att Frölunda ligger väst-nordväst från Mölndal, så finns det inte en chans att jag hittar nålen igen.
Detta hände ett par gånger när jag testade, jag hamnade i närliggande kommuner och fick zooma ut igen, memorera förhållandet mellan samtliga ställen och försöka zooma in igen (vilket var svårt i sig, när knappen är så mycket mindre än mitt finger och kartan drogs till många gånger istället). Det är därför jag efterlyste större karta

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem

Om man kikar i din källkod så hittar man

geo.js
http://erik-edgren.nu/geo.js

Möjligtvis kanske det finns en bugg här, eller så kanske inte detta JS library stödjer dom mobiler som det krånglar för ?

// //geo-location-javascript v0.4.8 //http://code.google.com/p/geo-location-javascript/ // //Copyright (c) 2009 Stan Wiechers //Licensed under the MIT licenses. // //Revision: $Rev: 77 $: //Author: $Author: whoisstan@gmail.com $: //Date: $Date: 2011-01-11 14:57:50 -0500 (Tue, 11 Jan 2011) $: //

Du får ta ett snack med Author av library.

Kanske är det så att geo.js inte ger Google maps API:n alldeles korrekta koordinater ?

Sedan är ett tips att jQuery 1.7.2 finns nu på jQuery CDN.
http://code.jquery.com/jquery-1.7.2.min.js

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har märkt det jag med, men jag har då rört på skärmen och "skrollat" med fingret, innan allt ens hade laddats klart. Gjorde du detta också, eller lät du den bara ladda klart?

Jag tror att jag lät den ladda, testade dock igen och då fungerade det bättre även om min position inte centrerades utan hamnade i hörnet igen så fungerade cullingen.

Edit: Såg att flera skrev om felaktig position, min var på sin höjd någon meter fel så det fungerade bra...

Permalänk
Medlem

Funkade för mig i Standardwebläsaren (Safari), dock inte i Atomic.
Har en iPhone 4s.. hade exakt position (på metern), är inomhus.

Permalänk
Medlem

Fungerade för mig oxå. Fast "temperatur" är felstavat för mig iPhone 4 och sitter inomhus och det verkar stämma relativt bra om man kollar ut.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Iphone 4 med Safari: Funkar jätte bra

Xperia Mini: Fungerar bra men min position är uppe i vänstra hörnet. Tittade inte runt medans den laddade utan rörde ingenting.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Fungerar hur bra som helst på min iPad "3" samt iPhone 4 båda med safari.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Får väldigt exakt position. Funkar klockrent.

Samsung Galaxy SII - Custom ICS rom
Kernel: XXLPH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Gjorde du något på skärmen medan webbsidan laddades?

Nej det gjorde jag inte. Kan tillägga att jag använder firefox. Med den inbyggda läsaren får jag inte upp kartan alls.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy S2: "Söker efter din plats. Var god vänta..." står kvar förevigt..

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Tack för all er respons

Det är tydligt att funktionen som kollar upp vart man är på kartan, buggar lite och jag ska ta en titt på det så fort jag har tid.

Skrivet av BlueEyes:

Om man kikar i din källkod så hittar man

geo.js
http://erik-edgren.nu/geo.js

Möjligtvis kanske det finns en bugg här, eller så kanske inte detta JS library stödjer dom mobiler som det krånglar för ?

// //geo-location-javascript v0.4.8 //http://code.google.com/p/geo-location-javascript/ // //Copyright (c) 2009 Stan Wiechers //Licensed under the MIT licenses. // //Revision: $Rev: 77 $: //Author: $Author: whoisstan@gmail.com $: //Date: $Date: 2011-01-11 14:57:50 -0500 (Tue, 11 Jan 2011) $: //

Du får ta ett snack med Author av library.

Kanske är det så att geo.js inte ger Google maps API:n alldeles korrekta koordinater ?

Sedan är ett tips att jQuery 1.7.2 finns nu på jQuery CDN.
http://code.jquery.com/jquery-1.7.2.min.js

Lycka till.

Man tackar för detta Jag ska ta och skicka ett e-postmeddelande till den här Stan och fråga om jag får använda mig av hans funktion.

Tack för länken till jQuery-filen. Jag har dock hört att länkningens till Googles server är mycket bättre, så jag håller mig till den

EDIT
Jag fick svar från Stan nu och jag fick använda mig av geo.js

EDIT 2
Jag har uppdaterat ännu en gång "Vädret just nu".
- Alla enheter, datorer och mobiler, kan besöka nu webbsidan
- Designen är väldigt fräsch och modern, om man besöker webbsidan genom datorn
- Man kan nu välja om kartvyn ska vara antingen standard eller satellit

Att designen är liten på datorn, är något som jag medvetet har gjort. Med tanke på att det inte finns så mycket innehåll, så tycker jag det skulle vara onödigt med en stor design. Angående buggarna. Kartan är 50% synlig och 50% ej synlig, och varje gång jag ska navigera i kartan, så hamnar ens markör högst upp till vänster av hela kartan. Jag ska ta en närmare titt på vad som kan vara felet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphman86:

Jo, men då behöver man kunna använda den Zoomar jag ett steg på den lilla kartan, så hoppar den från Mölndal till Frölunda och om jag inte vet att Frölunda ligger väst-nordväst från Mölndal, så finns det inte en chans att jag hittar nålen igen.
Detta hände ett par gånger när jag testade, jag hamnade i närliggande kommuner och fick zooma ut igen, memorera förhållandet mellan samtliga ställen och försöka zooma in igen (vilket var svårt i sig, när knappen är så mycket mindre än mitt finger och kartan drogs till många gånger istället). Det är därför jag efterlyste större karta

Ok. Jag har med "ändra till fullskärm" för enbart kartan, i todo-listan Kolla gärna mitt första inlägg i denna tråd för att se vad jag har gjort sedan senast. Mycket har hänt! ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Fungerar perfekt med inbyggda browsern på Nokia N9. Simpel och funktionell sida, snyggt.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Hittar inte position, iphone 4 safari.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

hittade positionen fint för mig här i Vasa/Finland, och tempen stämmer riktigt bra med mätaren i fönstret

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Ljusskygg

Stämmer inte så bra. Den sa att jag bodde:
Sergelgatan 1, 111 57 Stockholm, Sverige

Men jag bor i Olofstorp, Göteborg :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar funkar bra.
Samsung Galaxy 5.

Det enda jag ev kan ha något att ta upp, det är väl att det här med noggrannheten ( får ett feldiss på nästan 2km ) där man bor inte riktigt stämmer med dom uppgifter man får upp i telefonen.

Men vädret verkar den ha bättre koll på. Det är väl det som är huvudsaken.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av SimonMattila:

Stämmer inte så bra. Den sa att jag bodde:
Sergelgatan 1, 111 57 Stockholm, Sverige

Men jag bor i Olofstorp, Göteborg :S

Är du säker på att GPS'en var aktiv? Det låter lite som en standardadress för de utan GPS där...

Edit: Vet inte hur länge den funkar, men tänkte att en QR kod kanske är lättare om man skall testa på mobilen.

La till QR kod till sidan
Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem

Tack för all er kritik! Att GPS'n visar fel, kan bero på er GPS-mottagare. När jag testar webbsidan inomhus med min mobil, kan jag få en fin liten radie på över 1,000 meter, även om jag har "WiFi-GPS" och vanliga GPS-mottagaren aktiverad. Om jag går ut, får jag en radie på kanske 20 meter.

Skrivet av morphman86:

Är du säker på att GPS'en var aktiv? Det låter lite som en standardadress för de utan GPS där...

Edit: Vet inte hur länge den funkar, men tänkte att en QR kod kanske är lättare om man skall testa på mobilen.

Det finns redan en QR-kod på erik-edgren.nu/weather Testa den, vetja.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Tack för all er kritik! Att GPS'n visar fel, kan bero på er GPS-mottagare. När jag testar webbsidan inomhus med min mobil, kan jag få en fin liten radie på över 1,000 meter, även om jag har "WiFi-GPS" och vanliga GPS-mottagaren aktiverad. Om jag går ut, får jag en radie på kanske 20 meter.

Det finns redan en QR-kod på erik-edgren.nu/weather Testa den, vetja.

Det kanske det fanns ja >.< Har inte vart inne på sidan via datorn (eftersom jag sitter på jobbet).

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphman86:

Det kanske det fanns ja >.< Har inte vart inne på sidan via datorn (eftersom jag sitter på jobbet).

Hehe. Så kan det gå

Jag har för övrigt uppdaterat både webbsidan och Android-applikationen. Läs mer om de senaste ändringarna för applikationen på webbsidan. Jag kommer att fixa en funktion som kollar om det finns en nyare version till applikationen, när jag väl får kläm på hur jag ska göra den xD

EDIT
Läste på Google Gears APIs webbsida att den tjänsten inte längre finns med oss och har blivit ersatt av HTML5. "Vädret just nu"-webbsidan kan alltså krångla. Jag kommer att ta en närmare titt på hur jag går över till deras nya system, när jag väl har både tid och ork.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

"Vädret just nu" har fått sig ett ansiktslyft och har även fått sig en fin liten uppdatering rent funktions-mässigt. Då Google har bytt till HTML5 på sina tjänster, var även jag tvungen att byta. Webbsidan är med andra ord nu HTML5-anpassad, vilket har sina fördelar i framtiden.

Den andra uppdateringen är att webbsidan sparar ens kända adress i databasen, tillsammans med temperatur och vindhastighet, för att sedan skriva ut den högsta och lägsta temperaturen, och även den starkaste vindhastigheten för den kända adressen. Denna uppdatering kan anses som kränkande för vissa, men det var den enda lösning jag hade för att göra denna funktion möjlig och ni håller väl med mig, när jag säger att den är användbar? Det är lättare att jämföra data från en känd adress, jämfört med koordinater, då koordinaterna alltid kan ändras, även om man är på exakt samma adress som visas på kartan.

Jag har även lagt till lite "onödig" information, som hämtar ens aktuella färdhastighet och höjd över havet. Denna information visas enbart om man är på en enhet som är mobiliserad, vad jag har förstått det som, som till exempel en mobil. Ni får mer än gärna se om färdhastigheten och höjden över havet även visas på bärbara datorer. Jag vet dock ej ännu om jag ska ta med färdriktning som visas som en kompass på kartan. Skulle den informationen vara för mycket?

När det gäller designen, så har jag delat upp innehållet till 2 olika paneler. Den vänstra panelen innehåller själva väderinformationen medan den högra beskriver vad "Vädret just nu" är för sida, hur man laddar hem applikationen och även lite mer information.

Om ni har version 1.4 av applikationen installerat på eran mobil, kan ni trycka på meny-knappen och välja "Uppdatera", så laddas applikationen hem per automatik. Om ni har en äldre version, är ni tvungna att gå till wrn.erik-edgren.nu via er dator och skanna QR-koden som finns längst ner på webbsidan.

Vad tycker ni om uppdateringen? Är någon information för mycket eller har webbsidan bara blivit bättre?

EDIT
Det finns några kända problem med det nya HTML5-systemet för Google Maps JavaScript API v3. Ibland vill den inte ladda kartan alls och därmed väderleksrapporten på min dator, medan hela webbsidan kan stänga ner webbläsaren helt i sin mobil. Jag vet inte varför det är såhär, då jag inte ser några som helst problem med källkoden, då den är rakt av "hämtad" från Googles egna dokumentation för denna tjänst.

Om ni upplever detta problem, rapportera gärna det till mig här.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ett halvår har gått och "Vädret just nu" har fått sig en lite, men rejäl uppdatering. Designen må vara tunnare, men innehållet är starkare. Ens position hämtas i realtid med HTML5 och uppdaterar väderinformationen allt eftersom man är på en ny adress. Man kan dölja kartan, se färdhastighet och även se färdriktning på mobilenheter.

Jag håller på med en applikation till Android-telefoner, men jag har väldiga problem med att få fram själva webbsidan genom WebView. Jag har försökt att få hjälp från Stack Overflow, men de säger bara att koden ser rätt ut och de förstår inte varför jag får en blank skärm. När applikationen är klar, vet jag inte. Ni kan dock granska källkoden och även se LogCat'en här.

Jag hoppas att ni gillar uppdateringen och mer är på gång!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Gick in på sidan via min webläsare på datorn. Tryckte ok för den skulle söka position , och hittade helt korrekt med rätt gata. Hur är det möjligt ifrån min stationära ? Har ingen gps i den :/ Blir orolig .

EDIT, Läste på lite . Såg att firefox hade något plugin som gjorde det.
Om du samtycker kommer Firefox att samla in information om närbelägna trådlösa accesspunkter och din dators IP-adress. Firefox skickar sedan dessa uppgifter till den ordinarie leverantören av geolokaliseringstjänsten, Google Location Services, för att få en beräkning av din position. Denna positionsberäkning delas sedan med webbplatsen som efterfrågat den.

Den hittade exakt den porten jag bor i - Ganska läskigt exakt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whin3:

Gick in på sidan via min webläsare på datorn. Tryckte ok för den skulle söka position , och hittade helt korrekt med rätt gata. Hur är det möjligt ifrån min stationära ? Har ingen gps i den :/ Blir orolig .

Den kollar ju din ip adress

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Den kollar ju din ip adress

Visste det inte var så himla exakt Förr man gjorde det så kom man ju bara till närmaste station typ.

Permalänk
Medlem

stämmer inte alls för mig jag befinner mig ett par mil utanför strömsund men den säger att jag befinner mig på Kommunalvägen 20, 141 61 Huddinge, Sweden det är 745 km åt fel håll :/

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440