Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Airikr:

Jag har ändrat lite i källkoden angående att hitta ens position. Kan du vara vänlig och försöka en gång till, för att se om det funkar bättre nu?

Funktionen timeoutar ungefär lika ofta, ingen större skillnad, men jag upptäckte att jag får olika position på den stationära datorn enligt olika webläsare, FF och Chrome placerade mig i Trollhättan och IE i Lilla Edet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det var konstigt att du får problem vid positioneringen :/ Jag har maximumAge på 0, så det kan ju vara det. Jag har ändrat så att den kollar upp din position för var minut som går, efter att du har godkänt positions-delningen. Fungerar det bättre nu?

De stegen finns redan där Först tar "Vädret just nu" reda på besökarens position, för att sedan hämta väderinformationen från yr.no, såvida inte besökaren har nekat positions-delningen, såklart.

"Vädret just nu" är inte värdelös för de som har användning för den BETA-testningen slutar den 31 maj och jag har valt att skriva upp det datumet, då jag är rätt så glömsk av mig :$

Jo, sidan visar inte ens informationen på ett snyggt, lätt och stilrent sätt.

Se dessa exempel:
http://cl.ly/image/2A2f1i2J2l1x
http://cl.ly/image/3D2I1l370j3m
http://cl.ly/image/45283T1y0A25
http://cl.ly/image/3822403Z2m2A

Du har liten (12px) text? rörigt upplagt och inga visuella hjälpmedel, tar tid innan man hittar vart allt är.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funktionen timeoutar ungefär lika ofta, ingen större skillnad, men jag upptäckte att jag får olika position på den stationära datorn enligt olika webläsare, FF och Chrome placerade mig i Trollhättan och IE i Lilla Edet.

Ajdå Innan du får det felmeddelandet, har kartan och väderinformationen visats för att sedan ersättas av felmeddelandet, eller laddar den bara hela tiden, tills felmeddelandet visas?

Hm. Det var skumt. Har du förinställt koordinaterna i Google Chrome, genom programmets konsol?

Skrivet av elev10:

Jo, sidan visar inte ens informationen på ett snyggt, lätt och stilrent sätt.

Se dessa exempel:
http://cl.ly/image/2A2f1i2J2l1x
http://cl.ly/image/3D2I1l370j3m
http://cl.ly/image/45283T1y0A25
http://cl.ly/image/3822403Z2m2A

Du har liten (12px) text? rörigt upplagt och inga visuella hjälpmedel, tar tid innan man hittar vart allt är.

Det är i och för sig sant. Tack för ditt tips Jag ska se vad jag kan göra angående det. Att skapa snygga layouts är inte min grej direkt :/ Därför väljer jag oftast enkla tabeller.

Jag ska för övrigt skapa en mörk design, så att man inte blir helt blind när man är i en bil under natten, utan belysning i bilen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

jag tänkte nice får testa, 2 saker 1 det står att jag bor mitt u Uppsala och noggrannhet 166 000 meter

dock så bor jag 500 000m därifrån... men annars är det bra info

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Rekordmedlem

När det blir fel snurrar oändlighetstecknet tills det visar felmeddelande, jag har inte ändrat några positionsuppgifter i mina webläsare, det är defaultinställningar och jag har ingen koll på vad de är, men jag bor inte i någon av orterna men Trollhättan är den ort som är närmast och den som brukar dyka upp om jag försöker positionera på min anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

jag tänkte nice får testa, 2 saker 1 det står att jag bor mitt u Uppsala och noggrannhet 166 000 meter

dock så bor jag 500 000m därifrån... men annars är det bra info

Vad använder du för enhet när du testade webbsidan? Om du inte har testat genom din mobila enhet, så kan du göra det genom samma adress Se bara till att ha din smarta mobil nära ett fönster eller till och med utanför dina husväggar för bästa resultat. Funkar det bättre då?

Skrivet av mrqaffe:

När det blir fel snurrar oändlighetstecknet tills det visar felmeddelande, jag har inte ändrat några positionsuppgifter i mina webläsare, det är defaultinställningar och jag har ingen koll på vad de är, men jag bor inte i någon av orterna men Trollhättan är den ort som är närmast och den som brukar dyka upp om jag försöker positionera på min anslutning.

Ok. Då beror det där problemet på grund av att din dator inte har någon GPS-mottagare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tycker edgren ska bygga en app där man kan beställa väder istället! SÄTT IGÅNG BUMS!

OT: funkar bra, testar mer till helgen

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Rekordmedlem

Nä jag har ingen gps aktiv normalt på någon enhet, men det är lustigt att olika webläsare ger olika position.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockis:

Tycker edgren ska bygga en app där man kan beställa väder istället! SÄTT IGÅNG BUMS!

OT: funkar bra, testar mer till helgen

Ja, visst kan jag göra det. Låt mig bara bygga en enorm fläkt med propeller, som man kan styra med hjälp av mobilen ^^ Haha! Nä. Skämt å sido. Jag ska se till att en applikation som gör samma sak som webbsidan, kommer ut till Android och iOS. Problemet där är att jag inte har varken tid eller ork till att göra någon applikation, så jag har ingen aning om när en sån dyker upp :/

Skrivet av mrqaffe:

Nä jag har ingen gps aktiv normalt på någon enhet, men det är lustigt att olika webläsare ger olika position.

Ja. Det måste jag hålla med om är konstigt :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä jag har ingen gps aktiv normalt på någon enhet, men det är lustigt att olika webläsare ger olika position.

Om jag inte minns fel, när du inte har din GPS-chip aktiv/igång så kommer du gå på vanliga Wi-fi hotspots/databaser koordinater.
Det kan ju vara en orsak till att du få konstiga koordinater.

Om du istället aktiver den så du går mot satelliter så kommer du med större sannorlikhet att få bättre resultat.

Kan ha fel, isåfall får nån rätta mig.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoPaiN^:

Om jag inte minns fel, när du inte har din GPS-chip aktiv/igång så kommer du gå på vanliga Wi-fi hotspots/databaser koordinater.
Det kan ju vara en orsak till att du få konstiga koordinater.

Om du istället aktiver den så du går mot satelliter så kommer du med större sannorlikhet att få bättre resultat.

Kan ha fel, isåfall får nån rätta mig.

Njae. Jag ansluter med kabel på en stationär dator, men hursomhelst så ger olika webläsare olika position när det enda de har att gå på är en kabelanslutning som inte kan gå till olika platser, för jag har mycket svårt att tro att trafiken routas olika beroende på webläsaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min sida står bara och laddar, men sidan kanske inte ska funka utomlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friflygare:

Min sida står bara och laddar, men sidan kanske inte ska funka utomlands?

Du menar att du inte kan nå webbsidan överhuvudtaget? "Vädret just nu" ska kunna nås vart som helst på vår planet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du menar att du inte kan nå webbsidan överhuvudtaget? "Vädret just nu" ska kunna nås vart som helst på vår planet.

Han menar nog att sidan inte hittar någon position.
Så förstår jag det i alla fall, men jag kan ju ha fel.
Blir så för mig när jag surfar in med datorn, den hittar ingen position alls så den står bara och snurrar den där animationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Han menar nog att sidan inte hittar någon position.
Så förstår jag det i alla fall, men jag kan ju ha fel.
Blir så för mig när jag surfar in med datorn, den hittar ingen position alls så den står bara och snurrar den där animationen

Ah! Om det är det han menar, så är det ju troligt att "Vädret just nu" inte fungerar korrekt, då tjänsten fungerar bäst i en mobil enhet

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Fungerar bra på en galax Nexus (inomhus) med chrome :), fick rätt adress men drog 40m fel
Snygg sida också

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Det är säkert en bra idé, men jag provade nyss på datorn och jag hamnade 97km fel....

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

tyvärr måste jag informera dig om att det inte fungerar öht på min windows phone.
först får jag upp at det inte går att hantera html5 sen står den bara och laddar min position :/

jag har en nokia lumnia 800 eller vr det en 820.... i vart fall laddar den bara :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Fungerar bra på en galax Nexus (inomhus) med chrome :), fick rätt adress men drog 40m fel
Snygg sida också

Tack för kritiken Som du kanske ser, så håller jag på att finslipa på startsidan, så att det ser mer modernt ut, jämfört med en enkel tabell-lista. Än så länge arbetar jag med dator-versionen, så att säga, så mobilvarianten är inte så värst optimerad, gällande designen.

Skrivet av Kalium:

Det är säkert en bra idé, men jag provade nyss på datorn och jag hamnade 97km fel....

Om du läser meddelandet ovanför kartan, så funkar "Vädret just nu" bäst på mobila enheter. Datorer, så som stationära och bärbara datorer, har oftast inte någon GPS-mottagare. Därav den extrema noggrannhetsfelet. Besök webbsidan i din mobil och kritisera sen. Jag ska göra det där meddelandet mer tydligt.

Skrivet av abbebandy:

tyvärr måste jag informera dig om att det inte fungerar öht på min windows phone.
först får jag upp at det inte går att hantera html5 sen står den bara och laddar min position :/

jag har en nokia lumnia 800 eller vr det en 820.... i vart fall laddar den bara :/

Vad för version av Internet Explorer använder du i din smarta mobil? Är det version 9 eller version 10? I vilket fall så är Internet Explorer en urusel webbläsare, när det gäller till modern webbteknik, så som HTML5 och CSS3. Jag tror att det beror på detta. Om du har någon möjlighet, så testa gärna "Vädret just nu" i din mobil med en annan webbläsare, som till exempel Google Chrome, Opera, eller Mozilla Firefox. Återkom gärna med resultatet.

Jag testade "Vädret just nu" i Internet Explorer 10 på min stationära dator. Trots att jag tillät webbsidan att ta reda på min plats, så får jag felmeddelandet "webbläsaren ville inte avslöja din position". Detta sker inte i andra, mer moderna och korrekta webbläsare (Chrome, Firefox och Opera, för att nämna de mest välkända).

Jag kan för övrigt ta reda på din plats genom enhetens IP-adress, men den positioneringen är inte lika exakt. Jag har dock inte testat den än, men jag har för mig att den enbart visar vilken stad/ort man är i.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du läser meddelandet ovanför kartan, så funkar "Vädret just nu" bäst på mobila enheter. Datorer, så som stationära och bärbara datorer, har oftast inte någon GPS-mottagare. Därav den extrema noggrannhetsfelet. Besök webbsidan i din mobil och kritisera sen. Jag ska göra det där meddelandet mer tydligt.

Sådär ja, då funkar det bättre. Hamnar bara lite drygt en kilometer fel nu, men jag tror att det kan bero på att jag har riktigt dålig mottagning här i mitt rum. Får fortfarande nyttig väderinfo.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sådär ja, då funkar det bättre. Hamnar bara lite drygt en kilometer fel nu, men jag tror att det kan bero på att jag har riktigt dålig mottagning här i mitt rum. Får fortfarande nyttig väderinfo.

Ja, sedär Förhoppningsvis visar den bättre när du är utomhus.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vad är tanken med att se hur vädret är där man är?
Man ser ju ganska klart och tydligt hur det är Eller är det mest för att lösa teperatur, luftryck och det andra?

Gissar på att du inte behöver fler tester från galaxy s3?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Vad är tanken med att se hur vädret är där man är?
Man ser ju ganska klart och tydligt hur det är Eller är det mest för att lösa teperatur, luftryck och det andra?

Gissar på att du inte behöver fler tester från galaxy s3?

Om du har läst om-sidan på "Vädret just nu", så vet du hur vädertjänsten funkar

Ju fler tester från folk, desto bättre

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den kan vara nyttig ibland. T.ex se vindhastighet, luftfuktighet osv. Men varifrån får du informationen? Vad jag vet så finns det ingen väderstation här i Ånge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Fungerar inte på iPhone5 med standardwebbläsare, säger att webläsaren inte vill avslöja min position. Hur ändrar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tycker att den kan vara nyttig ibland. T.ex se vindhastighet, luftfuktighet osv. Men varifrån får du informationen? Vad jag vet så finns det ingen väderstation här i Ånge.

Från yr.no hämtar han vädret, deras API antar jag.

Permalänk
Medlem

personligen skulle jag vilja se att bilden på ens position man får är statisk (dvs man tar ett screenshot på google maps och laddar in, och har en satellite knapp som tar ett screenshot av satellits-view och laddar upp till servern). Det blir självklart lite mer krävande för servern, men å andra sidan kan man scrolla på sidan då. Det är självklart inte jättestort, och det kanske bara är jag, men på en 3.5" skärm (iPhone 4S) tar kartan upp mer än 50% av webbläsarfönstret. Personligen tycker jag att man kanske inte har någon större nytta av att scrolla kartan, det ändrar ju ändå inte vädret på något sätt. Skulle för övrigt vara bra om du hanterade @media landscape, då jag inte kan scrolla ner när jag håller mobilen i landskapsläge, eftersom kartan tar upp mer än 100% av fönstret, så jag kan inte ens dölja kartan. Antingen hanterar du det separat med @media, alternativt låter kartan vara dold från början (dock uppstår ju problemet så fort man öppnar kartan i landscape).

Sen har jag några andra, mindre tekniska och mer layoutrelaterade, synpunkter:

Jag själv tror att den största anledningen till att man använder väderappar/sidor är för att se temperaturen och huruvida det blir nederbörd. Skulle därför rekommendera en lite mer clean layout med flera sidor som man kan scrolla mellan (du får skriva/använda ett javascript för det), ungefär så här:

Sida 1 visar allra längst upp en ganska stor ikon (tänk typ width: 80% eller så, med 10% margin på var sida, och kanske 1em - 2em i top för att få lite white space) som bara visar vad det är för väder. En sol om det är soligt, moln om det är molnigt, grått moln för mulet, och bara fortsätta så för exempelvis regn, åska, lätt regn, snö etc. Under det skriver du ut temperaturen, gärna med stor, ganska tunn text (light typsnitt typ Avant Garde Gothic Pro, möjligtvis lite tjockare). Skulle vara bra om man fick t ex. "Temperatur", "Känns som" (feels like, brukar finnas, baserat på vindhastighet), "vind" (bara m/s och väderstreck, inga grader) och "nederbörd", helt enkelt det mest basic de flesta vill se direkt.

Sida 2 kan man visa lite mer detaljerad information om något, t ex luft med bl. a "Vindhastighet", "Vindriktning", "Luftfuktighet", "Lufttryck" och "Molntäcke" (egentligen samma som nu, fast att lägga dem på en separat "slide").

Sida 3 kan man ha t ex infon om solen och månen

Sida 4 kan man ha det jag tror de flesta användarna är minst intresserade av: GPS-datan + karta (ha inte kartan någon annanstans tycker jag).

Skulle dock vara bra om man på sida 1 kunde se bara det område man tros vara i, då menar jag inte adress utan bara t ex "Huvudsta, Solna", "Hagalund, Solna" och så vidare, med en enkel text precis bredvid där det står något i stil med "fel område?" som man kan klicka på för att få skriva in sin position manuellt. Den här sidan skulle du även kunna redirecta folk som inte har GPS på till, så att alla kan använda den.

Hjälper gärna till med lite allt möjligt, allt från kod till UI design!

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

personligen skulle jag vilja se att bilden på ens position man får är statisk (dvs man tar ett screenshot på google maps och laddar in, och har en satellite knapp som tar ett screenshot av satellits-view och laddar upp till servern). Det blir självklart lite mer krävande för servern, men å andra sidan kan man scrolla på sidan då. Det är självklart inte jättestort, och det kanske bara är jag, men på en 3.5" skärm (iPhone 4S) tar kartan upp mer än 50% av webbläsarfönstret. Personligen tycker jag att man kanske inte har någon större nytta av att scrolla kartan, det ändrar ju ändå inte vädret på något sätt. Skulle för övrigt vara bra om du hanterade @media landscape, då jag inte kan scrolla ner när jag håller mobilen i landskapsläge, eftersom kartan tar upp mer än 100% av fönstret, så jag kan inte ens dölja kartan. Antingen hanterar du det separat med @media, alternativt låter kartan vara dold från början (dock uppstår ju problemet så fort man öppnar kartan i landscape).

Sen har jag några andra, mindre tekniska och mer layoutrelaterade, synpunkter:

Jag själv tror att den största anledningen till att man använder väderappar/sidor är för att se temperaturen och huruvida det blir nederbörd. Skulle därför rekommendera en lite mer clean layout med flera sidor som man kan scrolla mellan (du får skriva/använda ett javascript för det), ungefär så här:

Sida 1 visar allra längst upp en ganska stor ikon (tänk typ width: 80% eller så, med 10% margin på var sida, och kanske 1em - 2em i top för att få lite white space) som bara visar vad det är för väder. En sol om det är soligt, moln om det är molnigt, grått moln för mulet, och bara fortsätta så för exempelvis regn, åska, lätt regn, snö etc. Under det skriver du ut temperaturen, gärna med stor, ganska tunn text (light typsnitt typ Avant Garde Gothic Pro, möjligtvis lite tjockare). Skulle vara bra om man fick t ex. "Temperatur", "Känns som" (feels like, brukar finnas, baserat på vindhastighet), "vind" (bara m/s och väderstreck, inga grader) och "nederbörd", helt enkelt det mest basic de flesta vill se direkt.

Sida 2 kan man visa lite mer detaljerad information om något, t ex luft med bl. a "Vindhastighet", "Vindriktning", "Luftfuktighet", "Lufttryck" och "Molntäcke" (egentligen samma som nu, fast att lägga dem på en separat "slide").

Sida 3 kan man ha t ex infon om solen och månen

Sida 4 kan man ha det jag tror de flesta användarna är minst intresserade av: GPS-datan + karta (ha inte kartan någon annanstans tycker jag).

Skulle dock vara bra om man på sida 1 kunde se bara det område man tros vara i, då menar jag inte adress utan bara t ex "Huvudsta, Solna", "Hagalund, Solna" och så vidare, med en enkel text precis bredvid där det står något i stil med "fel område?" som man kan klicka på för att få skriva in sin position manuellt. Den här sidan skulle du även kunna redirecta folk som inte har GPS på till, så att alla kan använda den.

Hjälper gärna till med lite allt möjligt, allt från kod till UI design!

Lycka till!

Väldigt informations-rikt inlägg! Jag bugar och tackar väldigt mycket Dina idéer och tips lät verkligen inte dumma, så jag ska se vad jag kan göra åt dem. Det där med kartan har du väldigt mycket rätt i. Det laggar ibland när jag ska skrolla på min HTC One V med Chrome (som i och för sig är relativt seg på en Android-telefon, ironiskt nog). Att enbart använda en bild på kartan där man är nu, låter verkligen inte som en dum idé! Att jag inte tänkte på det tidigare xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Väldigt informations-rikt inlägg! Jag bugar och tackar väldigt mycket Dina idéer och tips lät verkligen inte dumma, så jag ska se vad jag kan göra åt dem. Det där med kartan har du väldigt mycket rätt i. Det laggar ibland när jag ska skrolla på min HTC One V med Chrome (som i och för sig är relativt seg på en Android-telefon, ironiskt nog). Att enbart använda en bild på kartan där man är nu, låter verkligen inte som en dum idé! Att jag inte tänkte på det tidigare xD

En bild vet jag dock inte hur lätt det är, kanske går att göra i php. Själv har jag (egentligen mestadels en kompis) bara gjort det i C# (hade ett par speciella krav då det var en php-genererad bild, vilket ledde till vissa problem med andra tekniker). Förhoppningsvis är det mindre krävande för användarens enhet, dock kanske mer krävande server-side att generera den, men har inte så hemskt mycket erfarenhet med det, men hjälper gärna till om det är något du behöver hjälp med! Kan också göra en mockup eller nåt lite snabbt om du vill det på någon del!

Edit: Något jag skulle tycka var rätt coolt skulle vara att parsa den data du hämtar, och ha en bakgrundsbild som byts beroende på t ex temperatur, så att man kör en gradient. Exempelvis att

if temp>20 {
lite kod för att lägga in background-gradient mellan ett par hex-värden
}

Skulle jag tycka var ganska coolt, så får man direkt en uppfattning om vädret! Så länge man inte tar för starka färger!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

En bild vet jag dock inte hur lätt det är, kanske går att göra i php. Själv har jag (egentligen mestadels en kompis) bara gjort det i C# (hade ett par speciella krav då det var en php-genererad bild, vilket ledde till vissa problem med andra tekniker). Förhoppningsvis är det mindre krävande för användarens enhet, dock kanske mer krävande server-side att generera den, men har inte så hemskt mycket erfarenhet med det, men hjälper gärna till om det är något du behöver hjälp med! Kan också göra en mockup eller nåt lite snabbt om du vill det på någon del!

Edit: Något jag skulle tycka var rätt coolt skulle vara att parsa den data du hämtar, och ha en bakgrundsbild som byts beroende på t ex temperatur, så att man kör en gradient. Exempelvis att

if temp>20 {
lite kod för att lägga in background-gradient mellan ett par hex-värden
}

Skulle jag tycka var ganska coolt, så får man direkt en uppfattning om vädret! Så länge man inte tar för starka färger!

Det är faktiskt väldigt enkelt att hämta Google Maps som en bild Deras API berättar mycket detaljrikt hur man går till väga.

Jag tänkte faktiskt göra en enda stor webbsida först, där hela bakgrunden ändrar färg efter temperaturen och så visas temperaturen, vädret och sånt med stora tecken, med ett lätt och stilrent teckensnitt. Dock slopade jag den idéen då jag ville ha mer information (detaljnörd som jag är). Jag ska dock försöka lägga in en sådan effekt på den designen jag har nu Jag måste säga tack för påminnelsen ^^ Jag hade totalt glömt bort den funktionen.

Jag har för övrigt lekt lite med webbsidan nu och resultatet blev att man kommer att kunna navigera på webbsidan, utan att varje sida laddas om på nytt, tack vare jQuery. På så sätt kommer man till den sidan som man vill komma åt, mycket snabbare. Allt det är klart och jag ska nu lägga in väderinformationen och information om ens geografiska position. Ni kan se en live-demonstration här: vadret-just.nu. Tänk på att jag håller på att arbeta med webbsidan, så den funkar enbart på en stationär och bärbar dator för tillfället, men ni kan ju få se hur strukturen kommer att bli när allt väl är klart

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.