Övervakning Vattenkylning. Funktion? Prylar?

Permalänk

Övervakning Vattenkylning. Funktion? Prylar?

Halloj.
Det var en dag, någon månad sedan då jag hörde hur det nästan kokade i burken efter att pumpen hade stannat. Min teori är att det börjar bli alger i systemet som gör motstånd för pumpen och då jag dragit ner varvtalet med hjälp av motstånd på matningen så stannade den extra lätt så nu är det 100% säkerhet som gäller med temp samt flödesövervakning. Skulle varit bra om man man logga det på något vis med.

Tyckte inte jag hittade något riktigt konkret på denna fronten inne i forumet så skapade denna tråd.
Det jag är ute efter är en flödesmätare med givare som jag kan använda tillsammans med någon mjukvara med olika funktioner så som larm samt diagram, logg eller dyligt. Samt en temperaturgivare med display eller en man kan koppla in på moderkortet så man får in signalen i datorn på något vis. Skulle vara grymt om man skulle kunna logga flöde och temp med.

Någon som vet vad jag borde skaffa för grejer?
Tipsa gärna på andra prylad med om det kan vara till hjälp.

Tack på förhand alla swec'ers

//Matte

Permalänk
Hedersmedlem

hej jag tror tyvärr inte det finns nåt som loggar vattenflöde i vattenkylning...
om du har mer problem borde du skicka in den till återförsäljaren så får du nog en ny på garanti

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Nog finns det flödesmätare med loggfunktioner, frågan är om det finns en för datorbruk ...

Jag tror inte du vill betala vad en "riktig"kostar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Köp en heatmaster kontroller med flödesmätare och tempgivare så kan du styra fläktar mm ja rubbet i Windowsmiljö.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Jag använder en Alphacool Heatmaster, den har en larmfunktion som man kan ställa in om t.ex. pumpar eller fläktar stannar. Man kan köpa till flödesmätare separat för att mäta flödet samt larma om det skulle stanna. Man behöver t.ex. en "moderkortshögtalare" för att få fram en larmsignal, samt att man kan få datorn att stänga av sig på något sätt som jag tyvärr inte minns.

Finns för 449kr hos Coolingstuff.

Permalänk
Medlem

själv kör jag med cortemp-programet i det kan man ställa in max temp så då stängs den om det går över.
men flödes mätare på slangen ser du flödet på vattnet oxå bra..
själv hade jag problem med flödet på cpu-blocket då det var ett begagnat, satt massa damm i "flödes"plåten

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte90-Antec:

Någon som vet vad jag borde skaffa för grejer?
Tipsa gärna på andra prylad med om det kan vara till hjälp.

Tack på förhand alla swec'ers

//Matte

Det finns flödesgivare som kopplas till moderkortets fläktkontroller. Då kan man använda funktioner i BIOS som stänger av datorn när "fläkten" stannar. Det kan kanske vara den enklaste och billigaste lösningen.

Jag forskade rätt mycket i detta själv när jag skulle bygga dator med vattenkylning och hittade faktisk en hel del. Tyvärr är det ett tag sedan och jag har inga färdiga länkar att ge dig, men ALLT finns därute, precis allt - till rätt pris

http://www.aqua-computer.de/e_index.htm

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net