Permalänk

rengöring av vattenkylning

Har fått en vattenkylning av en kompis som är 5 år gammal och han har aldrig bytt vatten i den och han hade kört med bara vanligt kranvatten, inga tillsattser i det. så nu är den full med kalk och korrosion, hur ska jag kunna få rent det te 100%? har lagt blocket och pumpen i citronsyra bad vilket har fått bort det mesta men kan int få bort allt.
är avkalkningsmedel bra till sånt här?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Det jag gör när jag ska rengöra dreten är att koka upp en blandning av destillerat vatten och vitvinsvinäger (1:1) och köra det i 15-20 minuter, sedan spolar jag med bara destillerat vatten för att få ur allt som kan vara kvar.

Vet ej om det hjälper med kalk men kan vara värt att prova.

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordulv:

Det jag gör när jag ska rengöra dreten är att koka upp en blandning av destillerat vatten och vitvinsvinäger (1:1) och köra det i 15-20 minuter, sedan spolar jag med bara destillerat vatten för att få ur allt som kan vara kvar.

Vet ej om det hjälper med kalk men kan vara värt att prova.

Vinäger bör man aldrig använda, det attackerar även metallen i delarna. Alkohol bör fungera enligt vad jag läst.

Permalänk
Medlem

skaffa dej något som heter kalkson (finns att köpa i alla mataffärer, ica, willys, måste spädas först!!) funkar jättefint för att göra rent slangarna och radiatorn och pumpen från kalk! men späda den med mer än det som står på flaskan och fyll radiatorn med det och vänta 5-10 min sen häll ut det och spola med vatten(med tryck, koppla dusch slangen till radiatorn) sen använda samma blaningen men denna gången fyll radiatorn till hälften och sen skaka radiatorn och sen spola. det var så jag gjorde lägg upp lite bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vinäger bör man aldrig använda, det attackerar även metallen i delarna. Alkohol bör fungera enligt vad jag läst.

Hoppsan. Hah, då har jag lärt mig något nytt. Tackar

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk

Släng slangarna och köp nya, du vill inte direkt att dom spricker. Kolla på flaskan med det du köper så det fungerar till koppar. Är alla dina block förresten koppar? Iom att det är 5 år gammalt kan det hända att nåt är av aluminium vilket inte är så bra eftersom det blir korrosion

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tack för all hjälp ska lägga upp lite bilder så snart jag har allt på samma ställe Just nu ligger blocket och pumpen i sundsvall medans resten är i hudik
slangarna kommer slängas

Inveramsay: Radiatorn är av alu men resten koppar. Ska byta radiatorn

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk

Här har ni iaf en bild på vilket system det är http://www.syndrome-oc.net/img/articles/gigabytegalaxyII/intr...

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk

Ska snart själv inhandla vattenkylning snart. Om du har fått kopparblock så lär det vell ha rostat igen helt? Och det bodde vell vara fett mycket kalk om han kört med vanligt kranvatten?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

är väldigt mycket kalk men ska nog gå och få bort
Koppar rostar inte

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.