Text flyter ihop, behöver ny skärm. Vilken?

Permalänk
Avstängd

Text flyter ihop, behöver ny skärm. Vilken?

Hej!

Som det är nu så använder jag en skärm som min morsa har fått från sitt jobb. Det är en 22" HP LE2201w med 1680x1050. Jag har länge velat ha en "riktig" skärm dvs IPS eller 120hz. Jag märkte nu när jag satt och pluggade på imperalismen (jippie!) att jag inte kunde läsa någonting alls, det flyt ihop och blev blurrigt/suddigt bara.

Det som är konstigt är att jag har väldigt bra syn, till skillnad från mina föräldrar. Därför undrar jag om det är bättre för ögonen med en högre upplösning som i t.ex Dell u2711 eller liknande?

Har ni någon annan skärm som kanske passar? Jag spelar ganska mycket FPS-spel, ser på film samt pluggar vid datorn.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt. Har något hänt med skärmen, eller fick du helt plötsligt en uppenbarelse och insåg att skärmen har dålig skärpa?

Högre upplösning är behagligare för ögonen så länge man inte har för liten text eller sitter för långt ifrån skärmen. Brukar gå att justera med DPI-inställningar och zoom i webbläsaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Jag förstår inte riktigt. Har något hänt med skärmen, eller fick du helt plötsligt en uppenbarelse och insåg att skärmen har dålig skärpa?

Högre upplösning är behagligare för ögonen så länge man inte har för liten text eller sitter för långt ifrån skärmen. Brukar gå att justera med DPI-inställningar och zoom i webbläsaren.

Nej, alltså jag har bara haft skärmen i nån månad, och för nån vecka sedan hade jag anteckningarna på datorn så då skulle jag läsa flera sidor text och det var då jag märkte av det. Märks inget när jag spelar eller slösurfar...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360