Permalänk
Inaktiv

Kör olika minnen - dåligt?

Vad anser ni om det här?

Jag har 16 GB DDR III installerat på mitt Gigabyte MB, men modulerna är av olika fabrikat.
Kör 2 x 4 GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9 och 2 x 4 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz

Det är CL9 på båda fabrikat och 1600 MHz

Processor: i7-2600K

XMS2 har spänning 1.65 V på specifikationerna medans Vengeance har 1.5 V
Det är heller inte rekommenderat att köra minnen på högre än 1.5 V på Sandy Bridge
och jag har 1.5 V inställt i BIOS.

Får jag ut sämre prestation genom att fortsätta köra dessa minnen tillsammans på 1.5 V
eller ska jag rycka ut XMS och skaffa två andra 1.5 V Vengeance?

Permalänk
Medlem

En tumregel är väl att använda samma typ av minnen, inte blanda. Rätta mig om jag har fel någon

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv

Japp, jag läste det i manualen för mitt moderkort igår, så jag blev lite paranoid nu

Permalänk
Inaktiv

Ska tilläggas att jag har kört memtest86 i 12 timmar utan fel, och jag har aldrig några systemcrasher... men eftersom XMS ändå är undervoltade om de går i 1.5 V ...?

Permalänk
Medlem

äh skillnaden är minimal, behöver inte slösa mer pengar på nya minnen

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Inaktiv

Okej, får hoppas det
Känns ju onödigt att byta ut dem ifall det inte är någon fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Ska tilläggas att jag har kört memtest86 i 12 timmar utan fel, och jag har aldrig några systemcrasher... men eftersom XMS ändå är undervoltade om de går i 1.5 V ...?

Har du kört memtest utan fel så klarar dom det helt enkelt. Även om dom är speccade för 1,65V så kan dom gå att köra med lägre spänning, vilket uppenbarligen fungerar för dig. Är naturligtvis olika från minne till minne, likt Cpu'n.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Jag hade inte vågat blanda, dock ska det väl gå? Men varnas det för det i manualen lär det inte vara obefogat. Väldigt små saker kan ställa till otroligt krångel i slutändan. Kör i 1.5 volt.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

ja, att köra enbart en typ av minnen är optimalt.

har du flera stycken så vill du i alla fall att de ska vara lika nog ( spec mässigt ) att du kan köra dem i samma inställningar som de bästa minnestypen du har.

det viktigaste är spänningen, eftersom man inte brukar kunna sätta den individuellt så skan det bli lite jobbigt om du har en 1,85 v sticka och en 1,5 v sticka t.ex,

men funkar allt och alla minnena lyckas lira i identiska inställningar så är det lugnt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

Det slutade med att jag tog ut mina 2 par XMS 1.65 V stickor och bytte ut dem med 2 st Corsair Vengeance 1.5 V.
Använder nu exakt samma spec's på alla 4 och märker prestandaskillnaden nu, flyter på lite mjukare.

Permalänk
Skrivet av anon154069:

Det slutade med att jag tog ut mina 2 par XMS 1.65 V stickor och bytte ut dem med 2 st Corsair Vengeance 1.5 V.
Använder nu exakt samma spec's på alla 4 och märker prestandaskillnaden nu, flyter på lite mjukare.

Känns som placebo. Har du inga problem att köra memtest i 12 timmar och aldrig haft några krascher, samt aldrig haft några krascher under normalanvändning, skulle jag säga att minnet fungerar som det skall.

Du skulle även kunna kört allt minne i upp till 1,6V utan några negativa effekter. (finns många som kör med 1,65V-minne enbart i sina s1156/s1155 riggar och jag har aldrig hört om någon som har fått problem pga det, det är ett något uppblåst "problem")

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har två stickor på 4GB där dom har samma hastighet och CAS latency, men jag tror dom har olika timings i övrigt, spänningen ligger på 1.28V för Micron stickan och 1.5V för Samsung stickan. Det fungerar bra och datorn presterar bättre än med bara en sticka, dual channel pro single. Inga crasher heller, jag tror ju att om jag gjorde överklockning hade det kanske spelat roll för stabilitet och gett mer prestanda att ha köpt två Samsung stickor och skippat den gamla. Sen drar den ena stickan mer ström, men gör det något egentligen? Micron minnen kan jag inte hitta på prisjakt, så att hitta en sticka identisk med den gamla jag har är väl osannolikt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself