Stor lagringsserver, tips på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så låter inte det här så välplanerat och genomtänkt. Men jag kanske har fel uppfattning.
Det känns som ett impulsköp där du vänder på en femöring, kontrasten mellan ett lian-li för hemmabruk och ett bullrande 4224 är ganska stor. Se till att byta fläktar om du tänkt köra det hemma.

Lycka till i alla fall.

Permalänk
Medlem

http://www.nexsan.com/

kolla en färdlig lösning om du bara skall ha storage

Permalänk
Medlem

Vänta lite här, det här var ett hemmabygga från början, och nu kommer rekommendationen att köpa storage hårdvara för mellan 100-300K?!?! och skall dessutom Nexsans lådor fyllas med disk från dem, så kan vi i vissa fall närma oss 700-800K

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk

Nu har det börjat hända lite grejer.

Jag var inne och kikade i tråden "Visa oss din server!".
Där inne hittade jag en HP ProLiant DL380 G5 som jag tyckte såg nice ut. Sagt och gjort. Vaskade fram en sån modell via en vän, min har dock lite mer minne samt två stycken xeon prollar. Än den som jag länkar till.

I denna maskin sitter det ett SAS HP smart array P400 kontrollerkort. Här finns full spec.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra att det har löst sig

Tänkte föreslå en sån här (eftersom jag ändå inte sett några krav på prestanda):

Synology DS2411+

Prisjakt.

12 diskplatser för ~11.500:-, dock inga monsterprestanda. Finns expanderlåda (ser exakt likadan ut, DX1211) också så får man ytterligare 12 diskplatser. Tyst är den också (iaf med tysta diskar).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Måste du inte så skaffa nytt system än så gör inte det än, hårddiskar tas det ut överpris på... avvakta till i höst om möjligt, viss risk iofs att tillverkarna försöker mjölka marknaden längre än så dock.

Om du tänker köra HW-raid, dubbelkolla både en och två gånger att hdd/kort är kompatibla, glöm inte att köpa batteri heller...

Om du tänker köra ZFS, labba innan så du vet vad du gör och hur du fångar problem innan du är sitter med skägget i brevlådan.

Norco-lådornas medföljande fläktar kyler bra men får budget-dammsugare att framstå som tysta, fläktkontroller och/eller alternativa fläktar med god prestanda.

ECC-minne skadar icke, glöm för den delen inte en stabil UPS heller.

Med dom mängderna data/användare så skulle jag ha en motsvarande labb-burk så uppdateringar osv kan testköras innan skarp miljö mixtras med...

En liten fråga är dock, vilken backuplösning kommer du att köra?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid