Permalänk

Investera i nytt RAM

Har funderat kring att investera i nytt RAM till burken. Vet dock väldigt lite om datorkomponenter och undrar om det är värt att byta till följande RAM http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=924338 ifrån det jag har just nu. Just nu vet jag att jag har 6gb DDR3, någon som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem

beror ju helt på vad du gör vid datorn. men bara spela eller vardaglig användning räcker 6GB

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem Speccy (googla) och kolla vad du har för något i burken och uppdatera sedan det är i tråden så kan vi hjälpa dig bättre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Laddade hem Speccy, det står på RAM att jag har "6,00 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)"
Hjälper det något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnobben:

Laddade hem Speccy, det står på RAM att jag har "6,00 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)"
Hjälper det något?

nej, öppna burken och kolla på dom.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Du skriver att du inte har så stor kunskap om datorkomponenter, då kan det vara bra om du skriver vad du gör som gör att du är sugen på mer ram så kan du få bra råd. Det kan ju vara något helt annat som göra att du upplever datorn för dålig 6gb är nämligen ganska tillräckligt för de flesta änsålänge:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag upplever att datorn "segar" när jag renderar egna spelfilmer, samtidigt som jag spelar ex Skyrim och har spotify samt skype på. Har detta igång rätt ofta,men det kanske inte ens är RAM minnets fel?
Så frågan är väl egentligen: är det RAM minnet som ska uppgraderas för att slippa att datorn segar, och är de minnen som jag hänvisade till bra minnen och är de kompatibla med min dator?

Blev kanske lite mycket men ah, nån kanske fattar och kan hjälpa mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schnobben:

Jag upplever att datorn "segar" när jag renderar egna spelfilmer, samtidigt som jag spelar ex Skyrim och har spotify samt skype på. Har detta igång rätt ofta,men det kanske inte ens är RAM minnets fel?
Så frågan är väl egentligen: är det RAM minnet som ska uppgraderas för att slippa att datorn segar, och är de minnen som jag hänvisade till bra minnen och är de kompatibla med min dator?

Blev kanske lite mycket men ah, nån kanske fattar och kan hjälpa mig

Vad jag skulle vilja veta är: vad har du för system? Med tanke på att du har sex GB-minne så tror iaf jag att det är en Intel i7 9x0 s1366?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad jag skulle vilja veta är: vad har du för system? Med tanke på att du har sex GB-minne så tror iaf jag att det är en Intel i7 9x0 s1366?!

Speccy säger följande:
Operativsystem
MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 650 @ 3.20GHz 28 °C
Clarkdale 32nm Teknologi
RAM
6,00 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Moderkort
MSI 2A9C (CPU 1) 34 °C
Grafik
E2350 (1920x1080@60Hz)
AMD Radeon HD 6570 (Okänd) 45 °C
Hårddiskar
977GB Seagate ST31000528AS (RAID) 30 °C
Optiska Enheter
DTSOFT Virtual CdRom Device
DTSOFT Virtual CdRom Device
hp DVD A DH16ABLH
DTSOFT Virtual CdRom Device
Ljud
Realtek High Definition Audio

Så, haha, ja du kanske har rätt! ;P

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det var inte s1366 utan s1156 vilket innebär att du inte skall har tre stickor om du köper mer minne antingen två eller fyra, då din plattform inte har trippelchannel utan dualdito. Frågan är om du har all minnesplatser fyllda eller tre av fyra? För att se detta kolla i chassit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror RAM är det sista som skulle sega ner din dator faktiskt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnobben:

Jag upplever att datorn "segar" när jag renderar egna spelfilmer, samtidigt som jag spelar ex Skyrim och har spotify samt skype på. Har detta igång rätt ofta,men det kanske inte ens är RAM minnets fel?
Så frågan är väl egentligen: är det RAM minnet som ska uppgraderas för att slippa att datorn segar, och är de minnen som jag hänvisade till bra minnen och är de kompatibla med min dator?

Blev kanske lite mycket men ah, nån kanske fattar och kan hjälpa mig

Ditt dator orkar rimligtvis inte med allt det på en gång så det är inte så konstigt om datorn "segar" som du beskriver det. Som de andra påpekat kommer mer RAM inte gärna hjälpa dig speciellt mycket. Och som de andra också skriver är 6GB (3 x 2GB-stickor?) en icke optimal uppsättning för ditt 1156 system.

Permalänk
Medlem

Borde inte tre stickor i en två kanaler sega ner?
Om det segar ner och din cpu tyar med det så föreslår jag fancycache.
http://www.romexsoftware.com/en-us/fancy-cache/
Borde kunna bättra på lite när du fixar med film etc.

I övrigt är väl din cpu inte det hetaste om du redigerar film etc men borde duga hjälpligt ändå.
Jag hade bytt till 8gb ram om jag vart du.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Datorn hade 3*2 GB för installerat (kan inte bygga datorer) Men det är alltså inte lämpligt för min ?processor? att jag har 3 stickor? Är det då bra att byta upp mig till de minnen jag länkade ovan? Ska jag investera i ny processor också?
EDIT: Ja 3 stickor sitter i datorn Om det var RAM minnena som jag titade på x}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnobben:

Datorn hade 3*2 GB för installerat (kan inte bygga datorer) Men det är alltså inte lämpligt för min ?processor? att jag har 3 stickor? Är det då bra att byta upp mig till de minnen jag länkade ovan? Ska jag investera i ny processor också?
EDIT: Ja 3 stickor sitter i datorn Om det var RAM minnena som jag titade på x}

Om du hittar så köp bara en sticka av samma minne som redan sitter i så du får fyra lika.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle ju kunna köpa en sticka till och fylla ut med, då en 2GB 1333MHz (DDR 667x2).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej, då ska jag försöka få tag på en sån
Men om jag inte gör det, är de länkade minnena kompatibla med min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnobben:

Okej, då ska jag försöka få tag på en sån
Men om jag inte gör det, är de länkade minnena kompatibla med min dator?

minnena du har nu är ddr3
och minnena du tänkt köpa är ddr3

svårare är det inte.

samma typ = funkar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Har du kollat på minnesanvändningen när du kör dina program samtidigt (i aktivitetshanteraren)? Hur mycket ledigt fysiskt minne har du kvar? Om du har fysiskt minne ledigt lär du inte märka någon skillnad med mer minne.
Den troligaste orsaken till att det segar ned är istället CPU. Du har en tvåkärnig CPU med HT (inte optimalt för multitasking med en så pass CPU-krävande aktivitet som rendering, som dessutom skalar bra över många kärnor). Kolla efter en begagnad i7 860/870/875/880, de har fyra kärnor och HT. Renderingen drar mycket CPU-kraft vilket inte lämnar mycket kraft över till dina övriga processer, vilket lär sega ned datorn.

Grafikkortet är inte heller det mycket att hänga i granen, vilket lär dra ned prestanda i spel.

3st 2GB-moduler är ju inte optimalt för ett system med två minneskanaler, men inte heller det ger något jätteprestandatapp (minnet körs i single channel istället för dual channel, vilket ger några procent sämre totalprestanda), köper du till en likadan sticka som du har och stoppar i den fjärde minnesslotten, så får du dual channel och dessutom mer minne. Men som sagt, kolla först om du verkligen har behov av mer minne.

Visa signatur

~Pelle~