Lätt överklockning 2500K/3570K-Hur mycket?

Permalänk
Entusiast

Lätt överklockning 2500K/3570K-Hur mycket?

Hejsan! Jag hade tänkt köpa 3570K när den kommer ut och eftersom den är ganska lik 2500K så tänkte jag ta den som exempel...
Jag hade förut en 1100T på ett MSI 770-C45 (som till och med utan överklockning är skadligt för moderkortet) som jag överklockade och stekte moderkortet. Det var första gången jag överklockade i mitt liv och ja-jag tog steg för steg men kunde aldrig få 4.0GHz stabilt så när jag tog det sista steget och vred upp den till 1.5V och körde stabilitetstest så var det kört...:(
Men nu till ämnet igen: Jag har ju nu i efterhand kommit på att moderkortet jag hade bara kostar cirka 500kr och är rena skiten att överklocka på men nu tänker jag ju köpa ett rejält moderkort istället!
Hur som helst så tänker jag inte överklocka min nya processor mycket alls när jag får den utan kanske till 4.0Ghz och då tänker jag vara nöjd ett tag men kan jag skruva upp den till 4.0GHz på direkten utan att vara rädd för att något ska pajja?
Jag har hört att I5:orna ska kunna klockas mycket högre en Phenom2:orna.
Och hur mycket GHz är overkill? Är det ens någon skillnad mellan 4.5GHz eller 5.0GHz till exempel?

Tack på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Jag vet att man inte får bumpa men nu har det ju gått ett tag och de nya moderkorten är ute och så och jag ska nog välja Asus Sabertooth Z77!
Min fråga kvarstår

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så kommer du inte märka stor skillnad mellan 4 och 5 GHz i dagligt bruk, Kanske ett par sekunder snabbare här och där men troligare är att något annat i systemet flaskhalsar först. Om du jobbar mycket med rendering eller kompimering/video redigering, så blir det väl större skillnad.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Jag klockade upp min 2500K till 4 på direkten utan att göra annat än att höja multipeln. Det var inga som helst problem och det var när jag gick vidare till 4,5 som jag fick höja spänningen en aning till 1,3V. Denna CPU borde säljas som 4GHz stock egentligen...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem

4 GHz borde nog gå bra. Jag byggde en dator med en 2500K nyligen, samt en Arctic Freezer 7 Pro som kylning - dvs knappast några dundergrejer.
Den blev stabil i 4.2 GHz utan höjd vcore (ändrade bara multipliern, så lite mer kanske hade funkat - men inte 4.3 GHz). Mer skulle säkert gå med högre vcore (och ev. bättre kylning), men det var till min farbror, så även den där klockningen var nog overkill.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200