atikmpag.sys BSOD fix

Permalänk
Inaktiv

atikmpag.sys BSOD fix

"Attempt to reset the display driver and recover from timeout failed." refererat till atikmpag.sys

Fixa detta genom att följa dessa steg

Installera Driver Sweeper
Avinstallera AMD Catalyst med diskrensning --> program och funktioner -- > rensa -- > avinstallera eller ändra ett program
Boota upp datorn i felsäkert läge
Öppna upp Driver Sweeper och analysera AMD, ATI drivrutiner -- > radera allt i listan
Starta om till vanligt läge och installera de senaste drivrutinerna från AMD graphic update

Detta hjälpte för mig, och förhoppningsvis hjälper det även er.

Permalänk
Medlem

Tack, detta ska jag försöka sen!

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Har samma problem med ett 7850, för mig hjälpte det inte att rensa ut drivern och installera om. Testat ett par olika versioner av driver, och problemet återkommer. Det tycks dock vara mindre frekvent med den förra versionen.

Tänkte jag skulle testa med Gigabytes driver också, kör nu "referensdrivern" från AMD.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har samma problem med mit asus 7850, ominstallerat 3 gånger och stoppat in senaste drivarna.
Är det vissa kort och modeller som får problemet ? eller ati generellt ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600X, RAM: 16 GB , Moderkort MSI B350M Mortar,
Grafik ASUS GTX1080 Strix , Operativsystem: W10 64, Skärm Philips Brilliance 272P4QPJKEB

Permalänk

Har samma problem.. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1113797-problem-med-bluescreen-0x00000116-atikmpag-sys/

Dock verkar det ha något med värmen att göra, för när jag öppnar chassit så kan det ta 1-2 dagar innan den blådumpar, stänger jag kommer det 1-2 ggr per dag..

Permalänk
Medlem

Har samma problem men det uppstår nästan enbart när datorn är idle eller jag bara slösurfar eller liknande. Har blåst datorn 2 ggr och nu försöker jag spåra det till någon uppdatering för windows 7 eller liknande. Hittills har jag lyckats BSOD med med en fräsch win 7 installation + chrome + flash installerat och 12.4 drivisarna.

Tycks ha med flash att göra om jag skulle gissa. Har avinstallerat chrome nu och kör med standard IE8 för att se om jag fortfarande får det, om jag får det är nästa steg att avinstallera flash.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har haft detta problem och det hände mest när jag slösurfade och ibland när jag startade en film i vlc aldrig under hård belastning som tex spel.
Spelar ingen roll om jag surfar med waterfox, firefox, chrome,eller IE

Detta hände i förra datorn och även i nya datorn med samma grafik kort så att installera om löser inget.

Att stänga av hårdvaruacceleration i flash tar bort ca 70% av crashar för mig.
Jag hade mellan 1 och 8 bsod atikmpag.sys varje kväll i 1månad tidigare men senaste veckan så har jag inte haft någon och vet ej varför det slutade.
Den enda förändringen jag gjort var att ställa upp minnena från 1333 till 1600 som inte bör påverka.

Bägge datorer har varit stabila vid tester med Tex memtest,prime95,7-zip,3dmark och alla test går bra så problemet ligger helt klart vid surf

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

För mig kom detta problem enbart när jag körde Diablo 3 Efter 15:e. Och löstes med att jag satte Max FPS i D3 till 60 så att grafikkortet aldrig blev varmt (Radeon HD4850).

Jag har kört Battlefield 3 och massor andra spel innan, Diablo 3 betan fungerade även den utmärkt. Men när D3 släpptes fick jag BSOD direkt, så jag gjorde en Drive Sweep och kör nu 11.xx drivers som även de gab BSOD fram tills jag låste max FPS till 60 i D3.

Skumt och oförklarligt, någonting händer med mitt kort när jag kör D3 på för hög temp. :S

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Jag får BSOD i stort sett varje gång jag startar SR3 om PC:n stått och idlat.

Jag har försökt med det mesta jag hittat på nätet utan framgång.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem

Okej verkar inte ha med mjukvara att göra. Fattar inte hur detta bara kan börja, måste ju vara ESD men så konstigt att det är så specifikt och att så många har fått det. Och det är inte burken för just nu kör jag kortet i mitt AMD system och får exakt samma problem som systemet i sign. Endast nätaggregatet är detsamma i båda burkarna.

Jag skruvade av kylarebn och kollade så allt så korrekt ut där och bytte även kylpasta (konstigt nog fick jag ingen minskning av temp trots att jag ersatte orginalpastan med AC4).

Det blir en RMA för mig men som tur är verkar inte mitt kort finnas kvar i lager hos komplett så kommer nog försöka betala mellanskillnad för att få ett lite dyrare kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

12.6 Beta drivisarna fixade mina BSOD problem, så det verkar ha varit knutet till drivrutiner för mig iaf. Inte haft en enda BSOD sen igår kväll då jag uppdaterade. Fingers crossed!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merkill:

Har haft detta problem och det hände mest när jag slösurfade och ibland när jag startade en film i vlc aldrig under hård belastning som tex spel.
Spelar ingen roll om jag surfar med waterfox, firefox, chrome,eller IE

Detta hände i förra datorn och även i nya datorn med samma grafik kort så att installera om löser inget.

Att stänga av hårdvaruacceleration i flash tar bort ca 70% av crashar för mig.
Jag hade mellan 1 och 8 bsod atikmpag.sys varje kväll i 1månad tidigare men senaste veckan så har jag inte haft någon och vet ej varför det slutade.
Den enda förändringen jag gjort var att ställa upp minnena från 1333 till 1600 som inte bör påverka.

Bägge datorer har varit stabila vid tester med Tex memtest,prime95,7-zip,3dmark och alla test går bra så problemet ligger helt klart vid surf

Min situation kan beskrivas på samma sätt, och precis som för dig har mina problem minskat radikalt sedan jag stängde av hårdvaruaccelerationen i Firefox och Flash. För mig har det dock aldrig brakat när jag kört VLC, det har enbart varit när jag slösurfat. Har lirat D3 timma efter timma utan några som helst problem.

En fråga; har du för vana att sätta datorn i standby när du inte använder den? Nu har jag absolut inte samma frekvens på bsods som du (normalt sett går det flera dagar mellan tillfällena), så jag har ju inget direkt statistiskt tillförlitligt referensmaterial, men det har aldrig hänt innan datorn varit i standby efter den senaste rebooten.

Har inte testat 12.6-betan än, det händer inte så ofta att jag ser det som ett jätteproblem, så jag väntar tills den skarpa releasen. Återkommer med eventuella resultat efter det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag låter inte min dator gå i standby men jag låter skärmarna stänga ned efter 2h.
Jag har dock inte haft en enda bsod dom sista 2 veckorna.

Skulle jag gissa är det dx som blivigt uppdaterad när jag installerat spel eller så någon av windows uppdateringarna.

Jag har även en ny fläkt som blåser in luft i botten av lådan 500rpm men då jag varvat ned alla andra fläktar till 500 rpm så är det knappast kylning.

EDIT jag kör nu 12.6 beta men märker ingen skillnad.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Haft stora problem med detta. Ska testa bums! Återkommer med resultat.
Har bra kylning och ett 5870.

Permalänk
Medlem

Smällde på en ny bios till mitt grafikkort för några timmar sedan, och so far, so good som man säger. Inga BSOD:s hittills.

Kanske lite tidigt att sälja skinnet, men det verkar ju minst sagt lovande. Skulle det inte vara rätt medicin, så sätter jag min lit till 12.6-drivern när den väl släpps.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Njae det hjälpte inte mig tyvärr. Testat med nya och gamla drivers.

Permalänk
Medlem

Inga bluescreens på flera veckor med 12.6-drivern, biosen jag snackade om, och hårdvaruacceleration i Flash och Firefox avstängd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Har liknande problem och har haft sedan Nov förra året, d.v.s. Ett par månader efter att jag köpte mitt HD6970.. Mina bluescreens inträffar jävligt random & kan komma i spel, som i film eller endast när jag surfar.. Gällande tiden, hur lång tid det dröjer mellan varje gång så varierar det här också ganska mycket! Men på ett ungefär brukar det inträffa varannan vecka..

CCode: 116
BCP1: FFFFFA800AB4D230
BCP2: FFFFF88007209250
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Är nästan 100% säker på att det är grafikkortet mitt det är nåt fel på, datorn min fungerar utmärkt när jag byter till ett gammal 9800GT..

Vad säger ni? Skall jag skicka tillbaks kortet till Inet och göra en felanmälan?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade nyss BIOS på mitt grafikkort också och drog in 12.6, stängde av hårdvaruacceleration i Flash i Firefox och än så länge fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Inga bluescreens på flera veckor med 12.6-drivern, biosen jag snackade om, och hårdvaruacceleration i Flash och Firefox avstängd.

BIOS-uppdateringen på grafikortet gjorde nog susen. Tack som fan! Jag är skyldig dig en öl :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

BIOS-uppdateringen på grafikortet gjorde nog susen. Tack som fan! Jag är skyldig dig en öl :D.

Gott! På sikt sen, när man hunnit uppdatera drivern och eventuellt bios ett par gånger till, kan man ju försöka slå på hårdvaruaccelerationen igen och se om ATI fixat problemet vid dess källa. Lite intressant för övrigt att det verkar vara exakt samma problematik med både 7850 och 7870.

Springer jag på en markatta under mina genomresor i Malmö så ska jag kräva honom på öl då

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

BIOS-uppdateringen på grafikortet gjorde nog susen. Tack som fan! Jag är skyldig dig en öl :D.

Då det ser ut som att jag har råkat ut för samma fel, vilken bios och vilken tillverkare har du av ditt 5870? Jag har ett Sapphire som ger upp så fort jag spelar litegrann....

edit: Måste säga att jag börjar tröttna. Det är 3:e grafikkortet jag har som strular på ett eller annat sätt. Hade en gång i tiden ett...ja kommer inte ens ihåg vad det var som man var tvungen att klocka ner för att köra. Hade sen ett GeForce 8800GTX där vram pajjade och nu detta...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Mitt är ett Gigabyte. Jag har senaste BIOS som finns att ladda ner på http://www.techpowerup.com/vgabios/