Permalänk
Medlem

Pixligt vid hög upplösning?

Hej.

Fick precis hem min Samsungs27a850d. Och det funkade bra med upplösningen 1920*1080. Men när jag drar upp upplösningen till 2560*1440 Så blir bilden pixlig, speciellt text. Vad har jag gjort för fel? Har grafikkort ATI Radeon HD 5700 Series och det ska ju funka.

Permalänk
Skrivet av mrpimmy:

Hej.

Fick precis hem min Samsungs27a850d. Och det funkade bra med upplösningen 1920*1080. Men när jag drar upp upplösningen till 2560*1440 Så blir bilden pixlig, speciellt text. Vad har jag gjort för fel? Har grafikkort ATI Radeon HD 5700 Series och det ska ju funka.

Vad kör du för anslutning mellan grafikkortet och skärmen? Måste vara Displayport eller DVI-D Dual Link för att supporta den upplösningen ordentligt. HDMI av 1.3 kan möjligen göra det också.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här http://www.inet.se/produkt/8905039/dvi-kabel-ha-ha-5m

Behövs det något annat?

Är dvi dual link något annat?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrpimmy:

Jag har en sådan här http://www.inet.se/produkt/8905039/dvi-kabel-ha-ha-5m

Behövs det något annat?

Är dvi dual link något annat?

Vad jag kan se är den kabeln Dual Link, så det borde fungera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha. Nu provade jag med den medföljande kabeln och allt funkade finfint. Så då är frågan, har jag för lång kabel? Och när jag nu vill ha en 5 meter lång kabel, vad ska jag satsa på för någon?

Dvi eller displayport?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrpimmy:

Dvi eller displayport?

Om du kan bör du välja DisplayPort, åtminstone av följande anledningar:
1. Det är mer framtidssäkert.
2. Det behövs om man ska köra EyeFinity.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle ju vara bra.

Är det någon som har kört 2560*1440 med en displayport kabel eller Dvi kabel som kan säga vad jag skulle kunna använda?

Dispayport ska ju bara klara av 3 meter med full styrka. 15 meter med 1080

Permalänk
Rekordmedlem

Du har nog ställt in nått galet, själv kör jag 2560x1600 och inget är pixligt via dvi dual link, exakt var blir det problem? Jag tänkte om det berodde på att du zoomar istället för att saker o ting visas i rätt upplösning direkt, kan du ta en bild med kamera och en med printscreen på problemet och visa så vi kan jämföra och se om de är olika ?
Det borde vara sämre bild när du kör 1920x1080 eftersom den då måste skala bilden, native upplösningen är alltid det som ska se bäst ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har nog ställt in nått galet, själv kör jag 2560x1600 och inget är pixligt via dvi dual link, exakt var blir det problem? Jag tänkte om det berodde på att du zoomar istället för att saker o ting visas i rätt upplösning direkt, kan du ta en bild med kamera och en med printscreen på problemet och visa så vi kan jämföra och se om de är olika ?
Det borde vara sämre bild när du kör 1920x1080 eftersom den då måste skala bilden, native upplösningen är alltid det som ska se bäst ut.

Det funkade ju bra för mig också när jag använde den medföljande sladden. Men inte med min 5 meterssladd. Och efter att ha läst lite om längd på kablar så verkar det vara ett vanligt problem.

Permalänk
Medlem

Köpte en displayport kabel 5 meter. Det var den enda av dem som stod att de kunde garantera att den funkade med 2560 1440. http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4450915;c:36142 För att dubbelkolla så ringde jag även startech någonstans och fick prata engelska.

Fick hem den igår och den funkade. Såååå skönt att slippa skicka tillbaka.