Vattenkylare från moped till datorn? Möjligt?

Permalänk

Vattenkylare från moped till datorn? Möjligt?

Hej!
Är på i sommarstugan nu och letade runt lite i skrothögen bakom huset och hittade en gammal moped (typ 10-12år) den är ganska så hel men är kylaren jag är intresserad av och den verkar vara i fint skick:)
Och är bra sugen på att fixa vattenkylning till mina två 7970 som är hemma. Och till frågan är det ens möjligt att fixa den kylaren till datorn och funka någorlunda bra? Borde krävas en eller två starka pumpar med tanke på att kylaren är rätt så saftig med säkert 5-7kg och en rätt stor diameter och så, 30mm tjock är min gissning. (finns även möjlighet för att ta en halvgammal skördetröskas kylare ( ca 15cm djup, 100cm bred, 80cm på höjden hehe)
Någon som har något tips på hur man skulle kunna få det att funka?
Enda jag ser som ett problem är platsen, men det ska jag kolla vidare på om det ens är möjligt att få kylaren att funka med 2st grafikkort och pump:)
Alla tips är välkomna!
Mvh Joakim

En grej, tro inte jag är snål eller så... Gör det för skulle vara en kul grej!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ja det ska fungera. Vet att vissa radiatorer till datorkylning är egentligen för motorcyklar.

Så länge den är hel o du kopplingar passar så är det bara att prova och se.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Ja det ska fungera. Vet att vissa radiatorer till datorkylning är egentligen för motorcyklar.

Så länge den är hel o du kopplingar passar så är det bara att prova och se.

Blir att kolla efter lite olika grejer imorn. Finns massa olika vattenpumpar här så tänkte försöka se hur kraftig pump man behöver och se först och främst om den funkar och inte har rostat sönder inutti...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Blir att kolla efter lite olika grejer imorn. Finns massa olika vattenpumpar här så tänkte försöka se hur kraftig pump man behöver och se först och främst om den funkar och inte har rostat sönder inutti...

Denna pump har jag hört ska vara riktigt kompetent!
http://coolingstuff.se/p/114/ek-water-blocks-dcp-4-0 enl spec så drar den runt 800L i timmen, inte dåligt.

Permalänk
Medlem

kolla om du kan få tag i en cirkulationspump för golvvärme, har en sj som jag använde innan när jag körde vattenkylning. fick trycka örat hårt imot för å höra om den va igång 0,1dB skulle jag gissa!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Denna pump har jag hört ska vara riktigt kompetent!
http://coolingstuff.se/p/114/ek-water-blocks-dcp-4-0 enl spec så drar den runt 800L i timmen, inte dåligt.

Frågan hur det är med trycket i den, med tanke på att det kommer vara flera liter vatten i med tanke på kylarens (radiatorns) storlek, ska kolla lite på det.

Skrivet av piercing:

kolla om du kan få tag i en cirkulationspump för golvvärme, har en sj som jag använde innan när jag körde vattenkylning. fick trycka örat hårt imot för å höra om den va igång 0,1dB skulle jag gissa!!

Trevligt! Vad tror du en sån kostar? Och vilken styrka(eller vad man nu ska kalla storleken på en sådan för) på en sådan tror du är bra?:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Här är någon som har gjort samma sak fast med en bilradiator

http://www.sweclockers.com/galleri/7262-vattenkylning-bilradi...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja du med lite snabb googling så sökte jag på cirkulationspum Wilo och dom ligger på över tusingen, jobbar som rörmokare så långtidslånade en från jobbet men bra drag i den då tryckhöjden är 12m. Va tvungen att ha lysdiod på förra datorn för att se om den va igång då den inte hördes hade en radiator från en slaktad luftpump (innedelen) inga fläktar och maxtempen på gpu och cpu va ca 38C. Ta kontakt med nån lokar rörfirma, dom har garanterat nån pump liggandes, vi själva slänger fullt fungerande pumpar lite då och då.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

Forr i varlden nar det inte fanns ordentliga vattenkylningsgrejer var standardradden fran en motorcykel och pumpen en akvariepump. Hur mycket pump du behover beror pa konstruktionen av radiatorn om det ar ett langt ror eller flera tunna ror som leder vattnet genom

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av piercing:

Ja du med lite snabb googling så sökte jag på cirkulationspum Wilo och dom ligger på över tusingen, jobbar som rörmokare så långtidslånade en från jobbet men bra drag i den då tryckhöjden är 12m. Va tvungen att ha lysdiod på förra datorn för att se om den va igång då den inte hördes hade en radiator från en slaktad luftpump (innedelen) inga fläktar och maxtempen på gpu och cpu va ca 38C. Ta kontakt med nån lokar rörfirma, dom har garanterat nån pump liggandes, vi själva slänger fullt fungerande pumpar lite då och då.

Hittade olika akvariepumpar i ett av husen (skjulen) och lite andra pumpar men ingen sådan pump, ska kontakta en kompis pappa som är rörmokare och se om han har några tips när jag kommer hem till Uppsala:)

Skrivet av Inveramsay:

Forr i varlden nar det inte fanns ordentliga vattenkylningsgrejer var standardradden fran en motorcykel och pumpen en akvariepump. Hur mycket pump du behover beror pa konstruktionen av radiatorn om det ar ett langt ror eller flera tunna ror som leder vattnet genom

Hittade 2olika akvariepumpar ena tror jag är trasig och andra ska jag testa och se om den andra funkar. Frågan är om en räcker, den är ganska liten, men en finns säkert något på blocket annars. Blir att kolla runt på lite grejer och se om man hittar något.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

kolla om du kan få tag i en cirkulationspump för golvvärme, har en sj som jag använde innan när jag körde vattenkylning. fick trycka örat hårt imot för å höra om den va igång 0,1dB skulle jag gissa!!

en cirkulationspump för VVC (varmvattencirkulation) va de jag menade, inte för golvvärme!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *