Fläktkontroller - ger ström åt fläktar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Fläktkontroller - ger ström åt fläktar?

Tjena!

Hur funkar en fläktkontroller; är de endast till för att reglera RPM eller ger de även ström åt fläkten?

Har nämligen bara 2 uttag för fläktar (+ CPU-kylarfläkten) i mitt moderkort men vill gärna ha fler, utan att behöva uppgradera mitt moderkort. Är det då en lösning att skaffa en fläktkontroller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

Ja de ger ström till dem, jag har en Scythe kaze master. Till den kopplas det ström från nät agget (floppy ström eller från en molex kontakt med medföljande konverter)
Den kan styra 6 fläktar och har även 6 temperatur sensorer

Edit: jag köpte den för att moderkortet inte kunde styra från alla kontakter samt att jag tycker det ser lite snyggt ut med displayen på framsidan

><((((°>
◄|Gtx 980 Ti SLI | i7 5930K 4.6Ghz 1.28v | Corsair H110|►
◄|Asus X99 Deluxe | G.Skill 32GB DDR4 2800 | X-Fi Titanium Champion|►
◄|Samsung EVO 840 500GB | Corsair H110 | AX 1200i modular green sleeve|►

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Tack för snabbt svar :), standardbredden är väl 5,25"?

Men jag är rädd att mitt nätaggregat inte har någon floppy eller molex :(, hittar det inte i specsen i alla fall. Har ett Silver Power SP-SS400.

EDIT:
"4 pin intern effekt" kanske är molex-kontaker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av 3liteSoldier:

Tack för snabbt svar :), standardbredden är väl 5,25"?

Men jag är rädd att mitt nätaggregat inte har någon floppy eller molex :(, hittar det inte i specsen i alla fall. Har ett Silver Power SP-SS400.

EDIT:
"4 pin intern effekt" kanske är molex-kontaker?

ja det är molex-kontakter om dom ser ut så här

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 3.8GHz (4.4GHz turbo) Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD:OCZ Arc 100 240GB HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Blue 320GB Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: En sån man ringer med? (Xperia M4 Aqua)